Jag har nu fått bort den gamla plastmattan i badrummet (på andra våningen med träbjälklag). Jag började att försöka bila bort det gamla flytspacklet mha en bilmejsel, men det kommer bli för jobbigt.

Har ni några tips om hur jag enklast får bort flytspacklet? Måste jag hyra en bilhammare?

Jag har även en fråga kring nästa steg, alltså att få bort spånskivorna. Jag ser att de är skruvade och de fortsätter in i angränsande rum. Frågan är nu hur nära väggen skall jag såga upp golvet? Jag antar att jag måste förstärka kanterna på de spånskivorna som fortsätter in i de andra rummen?
 
Varför ska du ta bort spånskivorna? Om du har en brunn som är äldre än 91 då ska den bytas och då måste golvbjälklaget vid den nya brunnen förstärkas. Men att bryta upp hela golvet det har jag inte läst något om som ett krav.
 
Jag trodde inte golvet skulle bli godkänt annars.

Brunnen är bytt för 3-4 år sedan pga läcka då klämringen hade lossnat på gamla brunnen.

Pga att det har varit plastmatta (och dåligt fall) i badrummet, så trodde jag att det bara var att riva upp allt och börja om från början.

Jag skall ha badkar och klinkers, så vad är erat råd? Att sätta en förhöjningsring i brunnen och gjuta ett nytt fall? Kommer det att hålla för hörnbadkar?
 
Jag behöver svar och hjälp med hur jag skall gå vidare, så jag lyfter upp tråden igen :)
 
Om inte golvnivån blir för hög är det bara att köpa förhöjningsring och köra på..
För att få in värmegolv och göra ett nytt fall räcker det med att höja ca 25mm

Om du vill bila upp golvet för att det blir för högt annars så bör du antingen hyra en maskin eller fråga din plattis om du kan få låna hans... det gjorde jag, tog ca 30min att bila upp 6,5kvm :)
 
Det är olika krav på golvet beroende på om du ska ha klinker eller plastmatta. För klinker gäller reglar cc 600 + 22 mm golvspån+ minst 12 mm flytspackel. Stort hörnbadkar kan nog kräva tätare cc.

Se http://www.bkr.se/
 
Jag hade tänkt mig ett större badkar och jag skall ha klinkers, dock ingen golvvärme.

Nu vet jag inte om det är cc600 eller cc300, men jag utgår från att det är cc600 och 22mm golvspån.

Alternativ 1 - Behålla golv och flytspackel:
Går det att lägga ett lager flytspackel över det befintliga och då även lägga in armering så att det klarar av ett stort badkar?
Vad jag kan se på bkr.se, så skall armeringen läggas längst ner mot golvspånet, så man kanske måste bila bort flytspacklet hur som helst även här?

Alternativ 2 - Bila upp allt och bryta upp golvet:
Hur nära väggen skall jag såga upp golvet och hur skall jag hantera skarven på befintliga skivor som fortsätter in i angränsande rum?
 
Jag kan inte ta ställning till om det gamla golvet håller. Det känner man kanske. Är bjälkarna annnars bra, hur tjocka är de och så vidare. Mitt golv behövde i alla fall fixas till för de som gjorde badrummet på 70-talet hade verkligen gjort ett dåligt jobb.

Hur som helst så har jag rivit mitt golv, men det var av andra orsaker då badrummet var från 70-talet. Jag hade en mellanvägg som stod mitt emellan två golvbjälkar så jag sågade upp längs ena av dessa bjälkar och lät golvet vara kvar här den lilla biten. Sedan lade jag på en ny golvbjälke längs den jag sågat som jag också använde för att rikta om golvet som jag måste göra. Så jag hade något att fästa det nya golvet mot.
 
Huset är byggt 1991, men jag vet tyvärr inte hur tjocka bjälkarna är. Låter som det kan blir ett svårt jobb det här.

Bara jag kan komma fram till om jag måste riva upp allt eller inte. Vill inte riva upp allt om det senare visar sig vara onödigt, och tvärtom :)
 
Jag hade nog bilat upp flytspacklet, sågat upp en fyrkant ngnstans med klingan för att kolla bjälklaget-om klent så såga upp hela. Såga längs väggarna ca 5cm ut. Förstärk bjälklaget, på med nytt spån, limskruva, limma skarv mot befintligt, prima, armera, flyt.

Om inte klent så limskruva tillbaka fyrkanten, prima, armera, flyt.

//WSP
 
prodigy skrev:
Jag har nu fått bort den gamla plastmattan i badrummet (på andra våningen med träbjälklag). Jag började att försöka bila bort det gamla flytspacklet mha en bilmejsel, men det kommer bli för jobbigt.

Har ni några tips om hur jag enklast får bort flytspacklet? Måste jag hyra en bilhammare?

Jag har även en fråga kring nästa steg, alltså att få bort spånskivorna. Jag ser att de är skruvade och de fortsätter in i angränsande rum. Frågan är nu hur nära väggen skall jag såga upp golvet? Jag antar att jag måste förstärka kanterna på de spånskivorna som fortsätter in i de andra rummen?
Hej. För egen del tycker jag det alltid är bäst att riva och kolla hur det ser ut. Du kanske har gammalt mögel och annat skräp iom tidigare läckage som försvagat skivorna ytterligare.
Hur tjockt skikt har du på flytspacklet? Jag tog ett spätt och körde ner hårt. Det gick hur bra som helst, tog en kväll att bryta upp golvet. De skruvlimmade spånskivorna var nästan värre att bryta loss.
 
wsp: Låter som en bra lösning kanske.

Kave: Flytspacklet är mellan 1cm och 4 cm (vad jag har sett av de kanter som jag började hacka i). Det är väl antagligen tunnare kring brunnen. Ett spätt skulle ju kunna vara ett alternativ :)

Det har tidigare varit en läcka kring den gamla golvbrunnen (klämringen satt inte bra), så golvbrunnen och 1 kvm runt brunnen bröts upp och byttes. Det torkades ur vid det tillfället.

Hur som helst så låter det ju som att flytspacklet bör tas bort, så det är bara att köpa ett spätt eller hyra en bilhammare då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.