Vi har ett hus från -45 inköpt av oss för ett drygt år sen. Besiktat av Anticimex.
Nu ett år senare har det uppstått dålig lukt i en kattvind som ligger vägg i vägg med både ett sovrum och ett badrum. Vid besiktningen såg man gamla rinningsmärken på yttervägg som enligt förra ägaren fanns där vid dennes tillträde tio år tidigare och var oförändrade.
Kattvinden är en kallvind och det drog från den väggen varpå vi isolerade och satte upp gipsskivor gentemot sovrummet. I kattvinden och sovrummet är snedtak. För ett antal månader sedan tilläggsisolerade vi vinden med cellulosa, men inte vid snedtaket då.
Badrummet är renoverat för några år sedan av förra ägaren och skall vara inspekterat och godkänt av fackman. Vi har inga objektiva tecken på fukt/läcka annat än lukten som jag upplever tilltar och kommer från kattvinden. Om dörren till sovrummet är stängd en liten stund blir lukten mkt påtaglig.
Har nu ringt Anticimex och bett dem komma och kolla till huset.
Får då frågan om vi vill reklamera deras besiktning eller beställa en ny besiktning.
Vad är rätt här???? Kan jag reklamera deras tidigare jobb även om jag inte gör det här och nu när jag ber dem komma ut?? vill ju inte sitta med skägget i brevlådan sen.....
 
Jag tror inte att du skall reklamera något. Det som hänt är förmodligen att er tilläggsisolering och gipsskivor orsakat att en tidigare ventilering (det kalla draget) av kattvindsutrymmet nu inte längre sker. Eventuellt kan tilläggsisoleringen av vinden spela in, det går inte att avgöra utan att se det på plats.

Det kan inte Anticimex ställas till svars för.

Det ni behöver Anticimex hjälp till är att identifiera vad det är som luktar (omfattningen på det mikrobiella angreppet) och en ventilationslösning av kattvindsutrymmet. Det kan räcka med att man tar upp en ventil i vardera änden av kattvinden och får ett drag som inte hamnar i ert sovrum, utan någon annanstans.
 
Det lär ju bero på lite vad det hela beror på. Men det är mycket möjligt att det är era åtgärder med isolering som har skapat problem, snarare än att problemen fanns där från början. Genom att isolera kattvinden så kanske den nu är kallare, och fukt kan kondensera där.

Har du tittat själv på hur det ser ut på själva kattvinden?

Som jag förstår det så kan du inte reklamera jobbet förrän du har ett konstaterat fel som du kan hävda att de borde ha upptäckt. Du har också en tidsgräns för hur länge deras garanti gäller, som jag tror är 2 år (bör stå i avtalet med dem), iofs. så är ju det en tidsfrist som de sätter upp, det betyder ju inte nödvändigtvis att inte lagen kan ge er längre tid.

Däremot så finns det också en lite luddig gräns. Man måste anmäla ett fel snarast. Det betyder att man kan inte upptäcka ett fel idag, men av någon anledning vänta till nästa år tills man anmäler det. Men exkat hur snabb man måste vara för att uppfylla kravet finns det ingen definition på.
 
Tack för bra svar från er båda!
Vi tänker också att vi kan ha förändrat ventilationen på kattvinden iom våra åtgärder.
Hoppas bara att förbättrad vent kan vara tillräckligt. Är lite orolig just för mögel och dess hälsoeffekter - har allergier i familjen redan.
 
Apropå kattvinden så är jag ju in närmast dagligen då vi har en del förvaring där. Har gått igenom utrymmet från golv till tak utan att hitta ngt avvikande annat än lukten
 
Ventilationen är ju en sak, men det skulle kunna vara så att du får en daggpunkt inne i den isolerade väggen, så att du har fukt inne i isoleringen.
 
Har nu bokat ett besök av mögel-fukt-röta killen från Anticimex.
Hoppas nu besöket blir givande, för det är ju inte direkt gratis :)
Jag tackar för alla synpunkter och lyssnar gärna på fler
 
sådär, nu har Anticimex varit här. Huset behöver ej rivas *pustar ut* :)
Lukten var klart mikrobiell tyckte han, fuktmätningen gav inte så höga värden dock.
Vi har lokaliserat vad som behöver plockas bort, torkas upp och vad som är den troliga orsaken - utifrån inkommande fukt från taket.
Det blir ju helt klart en hel del jobb, men det känns överkomligt.
Vi får väl se vad som hittas när vi väl börjar riva i väggen....
Passade på att få en massa goda tips om ventilation, tätning av ställen där fukt kommer inifrån huset upp på vinden etc etc. Det känns som att det kommer vara värt pengarna för de två timmarna vi hade honom här helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.