Saknar badkaret!!
 
Ågrar att jag släppte in klantiga hantverkare , med facit i
handen skulle jag gjort allt själv .

/s
 
Att jag inte hade bättre planering på var jag skulle börja med kakelplattorna. Nu ficka jag smala delar i en hörna och dålig passning i en ytterhörna.

Dessutom ångrar jag att jag inte bytte ut en krokig regel i väggen. Trodde att det skulle fixa sig med lite kilar mellan gips och regel men det blev krokigt till slut i alla fall.

:-/
 
Att jag inte bokade en vvs-are i tid :)
 
Skulle planerat in klinkerramen bättre för att slippa skära klinkern runt om, bättre passning vid avslut etc. Framför allt skulle dom sättas en och en och inte med nätet med 9 st åt gången. Ser precis var dom ligger :( Skulle valt en 90-dusch istället för 80-duschen, det blev inte så trångt som vi trodde.

Tips! Klipp ut pappersark i naturlig storlek för duschen, toan, tvättställ etc och lägg på golvet för att lättare kunna "möblera" och se propotionerna.
 
Att jag inte tog reda på var radiatorrören gick INNAN jag tog hål för nytt avlopp. :(
 
  • hligolvet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att jag bokade in hantverkare med totalentr, samt att jag band mig att köpa materialet av dem - innan jag kollat runt vad kakel, klinker m.m. kostade på andra ställen....
 
Min (och min frus) övertro på att vi hade ork och kraft att renovera och att slutföra. Nu har vi stått med en "turkisk toa" i ca 1,5 år och använder det mest som förråd för bygg mtrl.

Vi köpte alla saker förutom förbruknings och kakel mtrl, dvs vi ligger ute med många $$ i onödan.

Planera och känn efter själva om ni orkar göra det själv eller om ni orkar vara utan toa i den tid det tar, allt från flera veckor till flera månader (eller år i vårt fall).

Lycka till!

 
Vad jag tror många ångrar (eller åtminstone i efterhand måste erkänna) är att man är alldeles för optimistisk i sin tidsplanering. Om man är amatör och ska göra det mesta jobbet själv så tar varje moment ungefär 4 ;) gånger så lång tid som man tror. Proffs vet oftast direkt hur man ska göra, men vi hempulare måste kolla flera gånger och fundera på hur man ska göra. Sen blir det ändå fel ibland och så måste man göra om.

Jag hade tänkt ägna några semesterveckor åt att göra om mitt badrum. Började riva det gamla i slutet av juni. I lördags var det invigning. Skönt att det är klar till jul i alla fall.
 
Att vi hade för bråttom och att vi tog en kompis som är plattsättare, svårare att ryta till när ngt inte blev som man tänkt sig. Han slarvade lite här och där >:(

TyraMyra
 
Att jag gjorde det för stort och fyrkantigt.

Hadde varit bättre med ett mindere badrum och en extra toa
 
Att jag satte så stora plattor på golvet, 330x330, blev svårt att få till perfekta kanter mellan plattorna med tanke på fallet.
När vi gör det stora badrummet blir det mindre storlek på golvplattorna.
 
Två handfat eller inte beror väl på ett antal saker.
Hur många är ni in familjen?
Finns det fler än ett badrum?
Finns det plats?

Vi kommer bara att ha ett handfat. Å andra sidan är vi tvungna att göra ett badrum på bottenvåningen för att få bygglov. Och på övervåningen ville vi ha ett. Vi får alltså två badrum + dusch och toalett i källaren. Så för oss räcker ett handfat utmärkt per badrum :)

/pinebar
 
Jag tycker det är lite roligt med trenden om två handfat nu... det vi alltid haft brist på i vår familj är 2 toaletter!
Även då vi hade en på varje våning vad det alltid kö, att borsta tänderna i samma handfat går ju, så jag är för nästa trend:
Två toaletter i samma badrum! ;D
 
Det kan du prova på krogen Saddle and Sabre i Stockholm om du vill ;D

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.