Har en gammal (70-talet) snöslunga (Gilson) som inte alls vill varva som den ska, varvtalet är alldeles för lågt och snön mer eller mindre rinner ur utkastaren..... :(

Gasspjället på förgasaren rör sig som det ska och går till maxläge när jag gasar max.

Bredvid/bakom/nedanför förgasaren finns det en arm som verkar vara ansluten till förgasaren i ena änden och i motorn i den andra änden. -Om jag drar i den armen så går motorn upp rejält i varv och låter betydligt piggare.

Vad är det som påverkar den armen och går det justera den på något vis så att varvet blir högre?
 
Jesca_j skrev:
Har en gammal (70-talet) snöslunga (Gilson) som inte alls vill varva som den ska, varvtalet är alldeles för lågt och snön mer eller mindre rinner ur utkastaren..... :(

Gasspjället på förgasaren rör sig som det ska och går till maxläge när jag gasar max.

Bredvid/bakom/nedanför förgasaren finns det en arm som verkar vara ansluten till förgasaren i ena änden och i motorn i den andra änden. -Om jag drar i den armen så går motorn upp rejält i varv och låter betydligt piggare.

Vad är det som påverkar den armen och går det justera den på något vis så att varvet blir högre?
EDIT: kom på att imkmobil nedan nog är på rätt spår - armen är förmodligen till varvtalsregleringen.
 
Redigerat:
Jesca_j skrev:
-Om jag drar i den armen så går motorn upp rejält i varv och låter betydligt piggare.
Det är säkert den automatiska varvtalsregleringen som spökar. Antagligen har någon fjäder eller ett stag till spjället lossnat.
 
Det går ett stag från armen till förgasaren och den rör sig liiiiite när jag gasar full gas, men vad är det som får armen att röra sig? Är det något i andra änden av motorn som vrider stången som får armen att röras och sedan stången till förgasaren?
Fjädrarna verkar sitta på plats (men om det saknas någon är svårt att säga då jag inte vet hur många som ska sitta där...)

Ibland när jag har kört slungan så kan den ha "normala" varv men inte de senaste gångerna jag använt den, så det verkar vara ett periodiskt fel....kanske.... :)

Ska kolla på det lite mer när jag kommer hem från jobbet....
 
Jesca_j skrev:
men vad är det som får armen att röra sig? Är det något i andra änden av motorn som vrider stången som får armen att röras och sedan stången till förgasaren?
Det ser ut som en vindflöjel som sitter i luftdraget under fläktkåpan.
 
På briggs & strattons hemsida hittar du kompletta sprängskisser över motorn. Du behöver modellnumret som är instansat i plåten.
 
Hej . Fick du ordning på snöslungan?
Har samma fel på min 5hp gipson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.