Skall själv bygga en altan. Kommer att behöva ca 25 plintar. Pratade med en fackman som tycket att ca 60 cm djup (Göteborg) skulle räcka.
Gräv upp ett hål, lägg i en stenplatta i botten och ställ ett rör och återfyll runt röret. Sedan kan man enkelt av-väga höjden på röret och såga av dom i rätt höjd. Sedan fyller man på med betong... låter enkelt.
Nu skall det bara göras :)

 
En fråga ang. plintar. Skall bygga en altan nu till våren 8) Har tänkt mig att gjuta i färdiga "papp" rör 20*800.
Nu till min fråga, skall man behöva lägga ner ett armeringsjärn i centrum av röret?? Hoppas på svar från någon som vet. :)
 
Totte_S
Behövs inte, men ha gärna lite grövre makadam i betongen, inte bara gjutgrus. Kör du färdiga säckar kan du också häva i lite makadam.
 
Hoppar in i den här tråden med en liknande fråga.

Jag står också inför ett soldäcksbygge och har velat lite om jag skall köpa eller gjuta plintar till bärlinorna. När jag var ute för att inspireras kom jag att tänka på att jag har gamla cementrör som jag grävde upp när jag dränerade om tidigare. Skulle man inte kunna använda dessa rör till att gjuta egna plintar, liknande papprörsmetoden?

De är 800 långa och 140 i diameter med en stuss i ena änden (220 i diameter). Stussen gör även att den blir lite bredare och stadigare i bottnen. Borde väl bara vara att gräva ner dessa och montera i en balksko för att sedan fylla med betong? Är jag fel ute?

De har iofs varit använda som dagvattenrör och legat nedgrävda sedan -71 men det skall väl inte kunna påverka på något negativt sätt?

Någon som har tillverkat plintar på detta sätt?
 
Hej Malo

Jag hade sådan plintar du beskriver till FD. torkställning.
Stosen var vän nedåt så som en plint skall vara i tjälskjutande områden. tycker det låter som en smart ide för att bli av med rören och få plintar. kanske är bra att förvattna rören innan du drar i bruket.

appropå tjäldjup se här för Sverigekarta från isoverhttp://www.isover.se/sw7674.asp
 
Jag har lärt mig att man gräver till tjälfritt, för att undvika förskjutningar p g a tjälen. Får du tjäle under plinten riskerar du att den höjer sig någon centimeter vid tjäle under plinten (har ej räknat på detta, så jag tog till). När allt töar sjunker plinten ner igen. Detta kan man acceptera i flertalet fall (kommer snö så isolerar ju den också, om altanen ligger tillräckligt nära marken.

För en altan är detta ingen större skada, när altanvirket är flexibelt, och jag gissar att få altaner står så tjälfritt, som rekommendationskartan visar ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.