vårat hus är färdigputsat förra veckan och färgen är vit enl putsfirman. Man menar dock att vi inte kan veta hur slutresultatet blir förrän efter flera mdr pga fasaden ej har torkat färdigt.
Samtidigt får vi veta att vi friskrivit oss från putsning utan plastintäckning vintertid, men det var pga putsningen var planerad till oktober från början, men blev försenad pga väderskäl.
Huset ska vara den vitaste kulör som går att sätta på en sugande tjockputs, men vi upplever att den är gulaktig, typ lattefärgad, och skär sig mot det gråa taket och gråa underslagen och plåtarna
Ngn som har erfarenhet av ngt liknande?
 
  • IMG_1643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit är den, men inte kritvit. Och jag tror att den kan bli en skvätt vitare med vårsolen och när den torkat ordentligt.

Den färgen i sig tycker jag annars är typisk för putsade hus. Kritvita putshus kan jag inte minnas att jag sett.
 
Hej

Personligen tycker jag att huset ser ut att vara mer ljusbeige än vitt. Innan vi flyttade från vår bostadsrätt så putsades huset om och vi som innan tyckte att huset varit vitt slogs av hur mycket vitare det blev efteråt (direkt!). Om jag tittar på den bild ni lagt upp så tycker jag att det inte är i närheten så vitt som vårat gamla hus ens innan det putsades om. Sen är det alltid svårt att bedöma bara genom att titta på en bild men utifrån den håller jag med er om att huset inte ser ut att vara den vitaste kulör som går att få. Kan ni inte ta och maila bilden till någon färgtillverkare och fråga om kulören?
 
Färgnyansen är nog din minsta bekymmer .... tänk om putsen fryser sönder?

Puts är en blandning av kalk och sand och blir så ljus som sanden tillåter. Sanden är ju knappast vitt. Vill du ha krittvitt hus så får du kalka den vitt.
Putsen blir dock ljusare när den har karbonatiserat och torkat klart men färgnyansen kommer att vara kvar men ljusare, tror jag
gaia
 
tack för synpunkter - putschefen menar också att putsen inte är torr än och därför nog blir blekare
 
gaia skrev:
Färgnyansen är nog din minsta bekymmer .... tänk om putsen fryser sönder?

Puts är en blandning av kalk och sand och blir så ljus som sanden tillåter. Sanden är ju knappast vitt. Vill du ha krittvitt hus så får du kalka den vitt.
Putsen blir dock ljusare när den har karbonatiserat och torkat klart men färgnyansen kommer att vara kvar men ljusare, tror jag
gaia
intressant med kalkning, men det går nog inte ovanpå den putsade ytan. Då får man nog skrapa bort putsen först.
F ö är det frostskydd tillsatt bruket under den yttersta putsen som färgen sitter i.
Vi får hoppas det inte blir fimbulvintertemperaturer i år...
 
blixtbild från i kväll av gatfasaden. Tycker den ser vitare ut nu, men det är ju i blixtljus förstås
 
  • IMG_1673.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och fler blixtbilder:
 
  • IMG_1676.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1677.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1678.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det gått ytterligare en månad, har det blivit vitare?
 
K
sjönära skrev:
Samtidigt får vi veta att vi friskrivit oss från putsning utan plastintäckning vintertid, men det var pga putsningen var planerad till oktober från början, men blev försenad pga väderskäl.
Lite nyfiken bara... Hur menar du att ni friskrivit er?
Putsades huset vintertid utan intäckning med frostskydd tillsatt i bruket?
 
ktm250 skrev:
Lite nyfiken bara... Hur menar du att ni friskrivit er?
Putsades huset vintertid utan intäckning med frostskydd tillsatt i bruket?
just det, och huset är idag inte vitare än sist - iaf tycker vi inte det - vad säger bilderna?
 
  • IMG_2643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
men hur menar du att ni friskrivit? Att ni godkänt att det är ok för entreprenören att göra så?
 
njaa, jag tror det stod ngt liknande i det finstilta - men sista ordet är inte sagt
 
Jag tycker att det inte ser lika beige ut som på första bilden, men det ser ut som om det drar lite åt rött?
 
här är bild fr idag kl 14
ser vitare ut än vad det gör kvällstid
 
  • IMG_2736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.