Vi köpte ett 1 planshus på totalt ca 200m² i sommar med vattenburen värme med radiatorer och en CTC Total panna. huset och pannan är från 1980. Huset ligger i västerbotten.

Jag är ganska novis när det gäller pannor. Vi kom igår hem efter att ha varit borta en natt och tyckte att det känndes kallt inne, var bara +15 grader så känslan var helt rätt. Tempen ute var ca -20°. Det visade sig att pannan stod på dryga 60° men att utgående vatten var ca 20°. Jag skruvade då om shuntratten från automatik till 5:an och då steg direkt vatten tempen på utgående vatten och elementen blev varma igen.

Det är inte första gången i vinter vi har så pass kallt men nu måste något har hänt, men vad.......???

Nu efter ett dygn så ligger utgående vatten på ca 45°. Kan säga att igår när jag höll på med pannan så lyste hela tiden lysdioden vid plus (pil upp) på styrenheten. så den verkar ju vara vid liv.

1. Är det shuntmotorn som pajjat

2. Finns det någon utomhus givare som kan fått fnatt?

/ Lars
 
Kolla utomhusgivaren (om sådan finnes), så att den inte fått fnatt, jag tror man skall kunna mäta sig fram om den fungerar som den skall.

Kan ju vara så att shunmotorn pajjat.
 
Det kan ju sitta en givare inomhus också som ballat ur, eftersom något hände när du vred på shunten så känns det ju inte som det är den som felar.
 
Så var min med, det var brott på givarkabeln, då ställer den sig på 25 grader ut.
Finns det inga lampor som vrnar för kassa givare ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.