Idag har jag uppvärmning med El/Olje panna. Jag funderar på att installera en pelletsbrännare (kan monteras ihop med den panna jag har idag). Jag undrar om det vore bra att installera en värmepump också?
 
Vilken sorts värmepump menar du?
Skaffar du en rätt dimensionerad värmepump för vattenburen värme
så ska du istället kasta ut din gamla panna helt och hållet.
En sådan värmepump har ju lägre driftkostnad än pellets.
Dessutom slipper du ha ett pelletsförråd som ska fyllas på hela tiden.
Byter du ut oljetanken mot ett pelletsförråd med samma volym
så får du fylla på mer än 3 ggr så ofta som förut.
Du måste dessutom aska ur brännare och panna en gång i veckan.

Vill du ha en anläggning som sköter sig själv ska du alltså ha enbart värmepump!

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Vilken sorts värmepump menar du?
Skaffar du en rätt dimensionerad värmepump för vattenburen värme
så ska du istället kasta ut din gamla panna helt och hållet.
En sådan värmepump har ju lägre driftkostnad än pellets.
Dessutom slipper du ha ett pelletsförråd som ska fyllas på hela tiden.
Byter du ut oljetanken mot ett pelletsförråd med samma volym
så får du fylla på mer än 3 ggr så ofta som förut.
Du måste dessutom aska ur brännare och panna en gång i veckan.

Vill du ha en anläggning som sköter sig själv ska du alltså ha enbart värmepump!

/Hasse
En värmpeump kan sägas minska elkostnadne med en faktor 2.5 (dividera energibehovet med 2.5). Det är mycket billigare än olja. Men är det billigare än pellets och ved med?

-- -Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
En värmpeump kan sägas minska elkostnadne med en faktor 2.5 (dividera energibehovet med 2.5). Det är mycket billigare än olja. Men är det billigare än pellets och ved med?

-- -Mats ---
Enligt konsumentverkets hemsida för energikalkyl så kostar pellets 2600/ton,
och 1 kubikmeter olja motsvarar 2.1 ton pellets.
Det gör att 1 kubikmeter olja motsvarar pellets för 2.1 * 2600 = 5460:-
Detta motsvarar väl ca 10000 kWh el.
Med en faktor 2.5 för värmepump och elpris på 1.20/kWh blir det 10000/2.5*1.2 = 4800:-

Jag får alltså att driftskostnad för värmepump är lägre än för pellets.
Dessutom har bra värmepumpar en års-COP på 3 eller högre.

Vedpriser vet jag inget om.

Om ni gör en jämförelse på konsumentverkets hemsida, se upp!
Graferna över energikostnad blev helt fel för mig.
Den visade högre energikostnad för vämepump än för direktverkande el. Det måste vara fel.

/Hasse
 
Jag har nog inte formulerat frågan rätt. Jag menade att jag ska installera pelletsbrännare, men undrade om det vore bra att även ha luftvärmepump installerad i huset. Kommer det att sänka driftkostnaden ännumer eller är det en onödig investering.
 
En luftvärmepump är inte lika effektiv som t.ex. bergvärme,
och pellets verkar vara ganska billigt för närvarande,
så ekonomiskt verkar det ju tveksamt att installera luftvärmepump.
En luftvärmepump är ju dessutom beroende av planlösningen för att kunna sprida värmen.

Om du har bestämt dig för pelletsbrännare så tycker inte jag att du dessutom ska
skaffa luftvärmepump, åtminstone inte någon dyr sådan.


/Hasse
 
Tack för ditt svar.
 
Eftersom du bor i Kalmar och inte har speciellt kalla vintrar så ger en luftvärmepump ett bra värmetillskott. Du behöver då inte elda så mycket pellets vilket i sin tur innebär mindre jobb med uraskning och mindre pengar för inköp av pellets. En bra luftvärmepump bör du kunna få installerad för strax under 20 000kr. Vilket är ungefär samma pris som en pelletsbrännare kostar. Totalsumman stannar då på ca. 40 000kr och då har du två olika värmesystem som kompletterar varandra bra.
 
Instämmer till 100% med Tompas11 svar.
 
b_hasse skrev:
Det gör att 1 kubikmeter olja motsvarar pellets för 2.1 * 2600 = 5460:-
Detta motsvarar väl ca 10000 kWh el.
Vart bor man om 10000 kWh el kostar 5460 SEK (54,60 öre/kWh)?
Jag bor på Orust och betalar över kronan...
Det skulle få beräkningen att komma i liten annan dager...

Jag funderar över samma fråga, om det är klokt att satsa på en luft/luft-vp som komplement till pellets.
Enligt svaren här får man väg in kostnaden för sin egen tid, vilket ju kan vara lite svårt kanske...

Frågan är dock hur snart man tjänar igen både vp och pelletsbrännaren?

/Daniel
 
H
Elpriser beror på hur man räknar. Skekraft ger idag på ettårsavtal 53,7 öre per kWh. När alla avgifter räknas in så blir det närmare kronan per kilowattimme.
Luftvärmepump är ett bra komplement till pellets. En luftvärmepump av bra sort är mer effektiv än bergvärme. Kompletterar man pannan med en el varmvattenberedare så behöver man inte köra pellets bara för att få varmvatten på sommaren.
Har du en gammal panna så bör du försöka få dit en brännare som innehåller reglering av temperaturen.
Har sett installationer i gamla pannor där det är start och stopp på brännaren hela tiden och därför håller tändanordningen inte så länge som den ska.
 
Har du kollat upp om det över huvudtaget är lämpligt att putta in en pelletsbrännare i din panna? :)
 
Närmare 2 kronor per kWh blir det väl ändå, nätbolaget vill ju ha sitt också. För oss blir kostnaden till Fortumsvinen ca 80 öre per kWh med en förbrukning på ca 6000 kWh och 16A säkring.
 
Vart bor man om 10000 kWh el kostar 5460 SEK (54,60 öre/kWh)?
Jag bor på Orust och betalar över kronan...
Det skulle få beräkningen att komma i liten annan dager...

Tror nog att Hasse menar att 1 kubikmeter olja motsvarar 10000kWh. Han har ju nyttjat 1.20 kr/kWh senare i beräkningen.
Funderar själv på om jag ska byta till jordvärme eller installera en ny pelletspanna. Eldar pellets idag och tycker det är kanon.
 
10000kwh kostade i hans exempel 12000kr men blev 5460 genom en värmepump som sänkte elbehovet med 2.5. det framgår ju med all önskvärd tydlighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.