Hej! Jag håller på med ett garagebygge på 80m2 fasad och tak är av plåt, jag har ås byggt taket eller vad det kallas? Jag har lagt 45x170 från hammarbandet över en nock-kubb, och nu till problemet jag har fått kondens så att det droppar in genom isoleringen. Taket är utifrån sett plåt, åb-plast, läckt , luftspalt 50mm, isolering. något under tak har jag inte hunnit att sätta än och väggarna är än så länge oisolerade.Vad har jag gjort för fel?Det var först igår jag upptäckte det här.Jag bor Örebro län och vi har haft kraftig väder omslag.
 
Det låter som kondensutfall mot undertaket. Vad har du i garaget? Finns där något som genererar fuktig luft?
 
Nej jag har bara en husbil på vinterförvaring och lite byggmaterial typ gipsskivor,brädor och lite isolering. Men igår var jag uppe på taket och plockade bort tätningsbanden under nockplåten så det skulle bli extra ventilation och där var det bitvis ganska blött bakom dom. Kan det vara det som har orsakat all kondens? man kanske inte ska använda sig av tätningsband där uppe vid en sån här konstruktion?
 
Om du har byggt som du beskriver har du fuktspärren på fel plats.
Som du beskriver så ligger den precis innanför plåten, vilket innebär att den blir lika kall som plåten. Du bör ha fuktspärren in mot det "varma" rummet för att förhindra fuktvandringen.

Enligt min mening skall taket, sett utifrån, vara (förutsatt att det skall vara isolerat):

Takplåt
Läkt
Luftspalt
Isolering
Glespanel
Fuktspärr
Undertak

Jag googlade lite och hittade följande Monteringsanvisning. Finns en del matnyttigt i den.
 
OK så i mitt fall borde det räcka att sätta en fuktspärr till på undersidan så ska det vara bra? Plasten som ligger under plåten borde väl inte göra någon skada?
 
Problemet du får då är att du kanske stänger in fukt i isoleringen. Tänk dig som mellan 2 fönsterrutor i gamla kopplade fönster.
 
OK men jag har ju luftspalt 50mm plus läkt tjockleken 25mm imellan isolering och plasten så det borde väl inte vara någon fara?. Jag blir inte klok på det här jag frågade en byggare innan jag började och han sa att man alltid måste ha ett kondens skydd under plåten såvitt att plåten inte var kondens skyddad.
 
Montörn skrev:
OK men jag har ju luftspalt 50mm plus läkt tjockleken 25mm imellan isolering och plasten så det borde väl inte vara någon fara?. Jag blir inte klok på det här jag frågade en byggare innan jag började och han sa att man alltid måste ha ett kondens skydd under plåten såvitt att plåten inte var kondens skyddad.
Finessen med att ha kondensskydd närmast den varma delen i bygget är att förhindra fukt från att vandra utåt. Fukt strävar alltid från den varma sidan mot den kalla.

Om du har byggt som du beskriver stiger fuktig luft upp genom isoleringen. När den luften kommer i kontakt med plasten kondenseras den eftersom att plasten är näst intill lika kall som plåten.

Jag skulle ta bort den plast som du har monterat, låta det hela torka ut ordentligt, och sedan montera en ny plast närmast den varma delen i rummet. På så vis bygger du inte in någon fukt, och den nya plasten kommer också att förhindra att ny fukt kommer till. I och med att du har en ordentlig luftspalt borde eventuellt kvarvarande fukt kunna ventileras ut.

För att få ett riktigt proffsutlåtande kanske du skulle ringa Bevego i Örebro. Jag vet att de levererar takplåt och jag antar att de borde kunna ge dig ett solklart svar angående kondensskyddad plåt.
 
nån form av kondensskydd närmast plåten brukar man ju ha, tex. masonit eller "duk" (vet inte vad den kallas... har även genom trampskydd)
Om man kan använda åb plast istället kan jag inte uttala mig om.

Du skriver att du inte har nån isolering i väggarna så jag antar att byggnanden står helt ouppvärmd... det kan ju vara det som gör att du får problem. Att vid kraftigt väderomslag så blir det tex. snabbt varmare ute medan kylan fortfarande är instängd i byggnaden. Och pga. det uppstår mycket kondens antagligen mot undersidan av plasten.
 
Tack för alla svar. Jag ska skruva bort plåten till våren och lägga masonit på takstolarna och sätta plast på insidan om jag har förstått alla rätt. Då blir det alltså utifrån sett plåt,läkt 25mm, masonit,50mm luftspalt,isolering,fuktspärr,innertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.