Hej hopp!
Nu börjar vi närma oss...snön smälter, takdroppet slår i terassen utanför mitt kontor, fåglarna kvittrar faktiskt lite mer också... 8)
Och nästa helg då är det dax att ta fram motorsågen !
Äntligen får vi börja så att det käns som om vi är på G.
Vi har lagrat en del energi nu under vintern som vi ska få plocka fram med röjning av vår tomt. ;D

Vi ska ta ner 3 björkar 2-3 tallar och 2 granar till att börja med. Vi hoppas att vi ska kunna fälla dem själva. Vi får se hur det blir med granarna. De är bra tjocka !

Får se hur grannarna reagerar... haha

Sedan kommer vedklyven att gå i ett kör i några helger framöver....

Har ni tagit ner träd själva?
Hur många har ni hunnit ta ner på en helg? Eller en dag?

De här träden är bra höga! Stålvajer har vi fixat, och likaså en bra motorsåg.
Ska bara fixa en sele nu, så vi överlever... ;)

Kram på er/ Sabina
 
Sabina skrev:
Vi har lagrat en del energi nu under vintern som vi ska få plocka fram med röjning av vår tomt.  ;D
Underbart med en positiv människa. Tyvärr måste jag erkänna att det var många år sen jag var så trött som nu...har inte satt upp så mycket som en liten list på två veckor.

Vi har väl en 30-40 träd som ska ner...vi tänkte såga fram en havsutsikt :) Men vilket jobb.....urk.
 
Tunnis, vi hade flera hundra träd, och ner i vikt gick man oxå... :D
 
Till att börja med!
Sedan ska vi nog ta ner iallafall 2-3 träd till om det behövs! ;D ;D ;D

Har ni inte köpt en tomt utan träd ?
Det var vår högsta prioritet ;)

Nej, men det är faktiskt så att för många år sedan stod det en liten sommarstuga på tomten och då hade de nog redan skövlat det mesta. Nu är det bara ris och några fula träd kvar...


 
Tips!
Glöm inte att ha några extra kedjor till motorsågen med er, de blir slöa ganska fort. Sen är det bara att lämna in dem för slipning så är dom som nya.
En ny kedja kostar 150-200:- och slipning en femtiolapp.

ps
gillar man doften utav tvåtakt så är TTS-oljan ett måste 8)
 
Eldaren skrev:
Tips!
Glöm inte att ha några extra kedjor till motorsågen med er, de blir slöa ganska fort. Sen är det bara att lämna in dem för slipning så är dom som nya.
En ny kedja kostar 150-200:- och slipning en femtiolapp.

ps
gillar man doften utav tvåtakt så är TTS-oljan ett måste 8)
Eller skaffa egna verktyg för 200 pix och slipa själv.
 
Precis, det är jätteenkelt att slipa själv. Har bara gjort det några gånger själv, kjedjan blir supervass. Det bästa är att slipa varje gång man fyller på olja och bensin då går det väldigt fort att slipa.
 
Det finns bra 'mallar' att använda vid slipning. Då behöver man inte ha så bra 'känsla' själv.
 
Goddag!
Ja, vi får väl tänka på det där med kedjor, men det överlåter jag till herren i huset... 8)
Men ska visa honom dessa inlägg!


Det är min svärfars "supersåg" vi ska låna. Han har en viss böjelse för maskiner....
Får se till att den är välslipad från början åtminstonde...
Men som sagt, vi ska ju inte ta ner såå många träd, borde väl räcka med en kedja till några träd iallafall!!

Ha det bra! / Sabina

 
;D wrooom wrooommmm ;D
 
Det är klart att man inte behöver mall för att slipa ner ryttarna men det finns faktiskt mallar med olika inställningar för att slipa ner även dessa. Då vet man att det blir jämnt slipat över hela kedjan.
 
Motorsåg är dunderkul att använda, dock ett varningens ord, sluta i tid.

När en kontorsråtta som jag får på sig sågbyxor, hjälm med häftigt visir och en kraftfull maskin i näven blir man inte lite manlig.
Sedan när man märker hur snabbt det går så blir man grymt glad och svetten rinner medans man bara ler.

Efter en 4-5 timmar blir man dock inte lika stadig på hand längre då är det farligt.

"erfaren trädfällare med häftiga Jonseredsaccesoarer"
 
byggherreNR1 skrev:
Motorsåg är dunderkul att använda, dock ett varningens ord, sluta i tid.
Det där gäller inte bara motorsågen. Sedan vårt byggprojekt startade har jag:

satt en yxa i foten,
dragit en spik genom fingret med spikpistolen
och varit nära att få tummen mitt i handen med morakniven (det blev bara ett djupt jack).

Allt på grund av att jag jobbat för länge, blivit trött och tappat skärpan.


När det gäller motorsågen tror jag inte det är själva sågen man ska vara räddast för. Håller man den bara med bägge händerna och inte flyttar på sig så länge kedjan snurrar så har man bra koll på den även om man är trött. Det som är farligt är när träden börjar falla.
 
Jaha
Nu har jag legat hemma i tre dagar med feber...tog ut mig alldeles för hårt i helgen. Tror att jag kan lyfta kubbar som en hel karl... ;)

Vi tog ner en gran på 27 meter med MASSOR av ris, den var dessutom rutten en bra bit upp, så det var skönt att vi tog ner den! Sedan tog vi en till gran på 25 m. Med bra mycket mindre ris! Och sedan tag vi en fin björk. på 25m ,som det forsade sav ur när motorsågen tuggade sig igenom den. Den var S-IT TUNG att jobba med!
Vi hade två motorsågar som gick hela dagen, och ytterligare en man och lilla jag, som släpade ris och mindre avsågade kubbar. nu har vi tre fina höga rader med kubbar som ska klyvas. Dessa tre träd tog oss från 5,30 timme att ta ner, såga upp, bära bort, och elda upp allt ris. Plus att min man fick riva en koja som grann barnen fått tillåtelse att bygga mellan fyra träd.
det tog dem hela sommarlovet, och de förbrukade ca 800 spikar...

Nu har vi fyra träd kvar, sedan är det klart. Tomten känns så mycket större nu. Och det är underbart att vara på G !

Kram Sabina
 
Samma här, vi sågade en enorm tall samt 4 små men jäkligt tunga ekar, en gick precis 100 % åt fel håll, ;D så närmsta grannen höll på att få en ny brevlåda.

Vad tror ni om gamla rötter långt ned under plattan, måste de bort?

Mvh Ingo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.