Har byggt klart min bastu och ikväll så brände jag ur den första gången.
Bastun är på 6,2 kubik och har en 90 cm bred glasdörr som är 200 cm hög så jag räknar på den som 7 kubikmeter. Aggregatet är ett Tylö Megaline SO8 / Kastor Inferno 2 och är på 8 Kw. Fylldes med drygt 27 kg sten.

Passade samtidigt som jag brände ur aggregatet på att ta tid på hur lång tid det tar för bastun att komma upp i 70 graders temperatur precis ovanför övre laven. Det tog precis över 70 minuter och jag blev faktiskt lite besviken. Trodde det skulle gå cirkus 20 minuter fortare. Ska testa igen nån annan dag för eventuellt slog aggregatet ifrån mitt i för jag var tvungen att vrida upp tiden (kan ha slagit av precis innan, därav osäkerheten).

Hur lång tid tar det för era bastus att få upp 70 grader precis ovan övre bastulaven (exakt 110 cm från golv i min bastu och 6 cm ovan övre laven om man ska vara noggrann)? Jag vill ha nån mer att jämföra med. Självklart vill jag veta vad ni har för aggregat osv. Finns det intresse så kommer jag att mäta temperaturer även ovan nedre laven samt ansiktshöjd för både övre och nedre lav.

//Rob
 
Har ett liknande aggregat men 6Kw och drygt 5m3 stor bastu. Ställer man termostaten på "70grader", enligt de punktmarkeringar som finns så tar det nog dryga timman upp till 70grader. Däremot om du maxar termostaten så går det snabbare men får då ha koll på bastun och dra ned termostaten när du nästan nått upp till 70grader.
Jag brukar om jag har tid gå förbi 2-3 gånger och slå på en skopa vatten, samt att frånluftsventilen är stängd. Har faktiskt inte testat att ha den halvöppen för att se om en bättre luftcirkulation snabbar på uppvärmning.
 
"Passade samtidigt som jag brände ur aggregatet på att ta tid på hur lång tid det tar för bastun att komma upp i 70 graders temperatur precis ovanför övre laven."

Det är rätt så lågt du har din temperaturmätare. Det gör stor skillnad om du flyttar upp den lite till något som jag tror mer är normal-placering. Jag har min mätare i huvudhöjd när jag sitter på översta laven, då alltså kanske i runda slänga ~ 170-190 cm upp. Har en mindre bastu, 5,6 m3 med aggregat från 70-talet. Tar ca 30 minuter att få upp till ca 80 grader på min höjd, vilket jag tycker är lagom. Att ha ventilation på eller av gör ingen större skillnad för mig.
 
Du har helt rätt fresve. Mätningen som jag gjort är med en extern mätare, men personligen tycker jag det är för kallt att basta om det inte är 70 grader vid övre laven. Därav att jag mätte som jag gjorde.

AndersS: Jag uppskattar att jag kan räkna bort minst 15 minuter om jag mäter på det sätt som du gör (dvs med termostaten ca 150-170 cm upp).

Det verkar utifrån de svar som hittills trillat in att det är helt normal tid. Att väma upp bastun till riktigt hög temperatur är slitigt för aggregatet, då de sista graderna är jobbiga.

Fram med fler som har tider och alla ni som kör direkt med termostaten eller temperaturmätning 150-170 cm upp kan tala om det så kan man lägga på 15 minuter på era värden. Kommer nästa gång att mäta båda dessa höjder för att veta mer exakt hur mycket tid de skiljer, men det är för mig 15 min eller snarare mer.

//Rob
 
Har ca 5 kubikmeter plus glasdörr samma som Rob, men även ett standard fönster i bastun så jag räknar ca 6,5-7 kubikmeter.
Har ett Tylö SO6kw och med tempmätaren ca 150-170cm upp.
Det tar ca 45min att komma upp till 67-69 grader.
Bastun är ny och har inte varit igång så länge, graderna är säkert inte exakta, men efter 45min är det kanon att börja basta.
 
Samma som Richard A i tid & storlek fast Harvia Sound 6kW
 
5kbm och 6kW aggregat, tar 25-30 min att komma upp till 70 grader. Min termometer sitter på 150 cm höjd och naturligtvis inte på samma vägg som aggregatet.

Du kan korta av uppvärmningstiden genom att ösa vatten på aggregatet, håll ventilerna öppna.
 
Nu har jag kompletterat detta inlägg med mätning nummer tvås uppgifter.

Nytt test idag med termometern satt på termostathöjd (160 cm från golv och precis i brösthöjd för de som sitter på översta laven) för att se tidsskillnaden vi pratar om. Efter 38 minuter och 5 sekunder var 70 grader uppnått på svalaste punkten i bastun på termostathöjd.

START EDIT: Mätning nummer två med en ursprungliga placeringen på 110 cm höjd över golvet (6 cm ovan övre laven) tog denna gång 55 minuter. Det skiljer med andra ord exakt 17 minuter för att värma till 70 grader ytterligare 50 cm nedåt i bastun. Avbrottet som jag hade var med andra ord betydligt längre än vad jag trodde. Tyvärr har jag pga för få numera fungerande exakta termometrar ingen temperatur vid termostathöjd när det är 70 grader precis ovan laven. Men uppskattningsvis ligger det på 85 grader eller strax över.

Om någon vänlig själv skulle vilja ställa sin termostat på 85 grader och köra en sväng så vi får en referens vore det tacksamt. SLUT EDIT:

Vid samtliga mina test är ventilationen självklart helt stängd och ingen vattenkastning utförs. Med öppenventilation ska all luft på ytterligare 22 kubik badrum värmas (eller i alla fall stora delar av den), vilken förlänger tiden rejält.

Intressant det här. =)

//Robert
 
Redigerat:
Torrbadar ni i era bastun när ni har temperaturer över 70 grader? Min bastu har jag inte mätt storleken på, men aggregatet är på 6kw och efter ca 30 min visar bastutermometern på väggen 50 grader. Brukar komma upp i ca 55 grader när jag badar och då går det åt ca 5 liter vatten, å då är det varmt så att det svider i huden och man blir helt röd. Testade med en sån termometer med luftfuktighet på den gick upp i 100%
 
fremar skrev:
Torrbadar ni i era bastun när ni har temperaturer över 70 grader? Min bastu har jag inte mätt storleken på, men aggregatet är på 6kw och efter ca 30 min visar bastutermometern på väggen 50 grader. Brukar komma upp i ca 55 grader när jag badar och då går det åt ca 5 liter vatten, å då är det varmt så att det svider i huden och man blir helt röd. Testade med en sån termometer med luftfuktighet på den gick upp i 100%
Haha. Ja, man kanske kan tro det. Sanningen är att jag är ett bastufreak som alltid "finn-badat" bastu sedan barnsben. Om än med flera längre uppehåll. Dock gillar jag fortfarand ca 85-90 grader i bastun och rejält med löyli (vattenkastning). Att basta ska heller aldrig ta kortare tid än 40 minuter (helst 1 timma) för att man verkligen ska njuta av det. Tillkommer gör avsvalning. Men hinns det inte med så är kortare såklart bättre än inget alls. Men som svar på din fråga. Jag gillar rejält varmt och hög luftfuktighet och jag tål det bra dessutom. Har när lusten fallit på knäckt en och annan tornedaling som "velat visa" hur bastande ska gå till, men än så länge är jag den som slipper benämningen knapsu.. =) Bästa segern var när firman hade vedbastubadande inför en samling och chefen från Överkalix samt en yngre kille som också är från tornedalen fick ge sig först. Men då var det ruggigt nära att jag kastade in handuken. Smart? Näe. Kul. Jajamen.

//Rob
 
Hehe är ju uppväxt i tornedalen själv med vedeldad bastu sen födseln. Men har hamnat nere i värmland nu så här fick man vara glad att det fanns elbastu i huset vi köpte. Fast man är ju lite sugen på att bygga en riktig vedeldad bastu.
 
Personligen gillar jag el bättre än ved för då får man exakt den temp man vill ha och kan fokusera på att kasta vatten och njuta istället.

För gruppbastade och särskilt i kombination med fest och bad i piteälven när den är 4 grader så är ved mysigare pga att det "känns" iaf bättre att slänga in ved när man stapplar in efter ett "uppfriskande" bad. =)

//Rob
 
Robster skrev:
Haha. Ja, man kanske kan tro det. Sanningen är att jag är ett bastufreak som alltid "finn-badat" bastu sedan barnsben. Om än med flera längre uppehåll. Dock gillar jag fortfarand ca 85-90 grader i bastun och rejält med löyli (vattenkastning). Att basta ska heller aldrig ta kortare tid än 40 minuter (helst 1 timma) för att man verkligen ska njuta av det. Tillkommer gör avsvalning. Men hinns det inte med så är kortare såklart bättre än inget alls. Men som svar på din fråga. Jag gillar rejält varmt och hög luftfuktighet och jag tål det bra dessutom. Har när lusten fallit på knäckt en och annan tornedaling som "velat visa" hur bastande ska gå till, men än så länge är jag den som slipper benämningen knapsu.. =) Bästa segern var när firman hade vedbastubadande inför en samling och chefen från Överkalix samt en yngre kille som också är från tornedalen fick ge sig först. Men då var det ruggigt nära att jag kastade in handuken. Smart? Näe. Kul. Jajamen.

//Rob
Hur kombinerar du 80 graders värme med hög luftfuktighet?
 
Borde väl få brännskador i 80 graders värme och närmare 100% luftfuktighet iallfall?
 
100% står ju ingenstans. Fukten försvinner ju ganska fort ändå då ventilationen bör göra sitt.

Själv tål jag inte ett piss :D En timme är svårt för mig oavsett temp/fukt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.