Jag ska gjuta plintar till altanen men har problem att få djupet till frostfritt pga stenar. Om jag endast kan gjuta 30 cm i stockholmstrakten hur tjock frigolit behöver jag lägga kring plinten för att förhindra tjäle? Är djupet tillräckligt för stabiliteten på plinten?
 
Totte_S
30 cm låter inte som en riktigt bra idé. Hur högt behöver altanen komma? Om jag hade haft så besvärlig mark (det har jag i och för sig, men jag är envis och har ett spett och en envis sambo ;) så att jag inte kommit ner längre än 30 cm, så hade jag inte gjutit alls.
Jag hade då lagt lösa "plintar", lecablock, på en grusbädd, precis som man brukar göra när man bygger friggebodar.

 

Hur höga plintar tänker du dig? För en altan ser jag inte att frostfrott skulle vara aktuellt. Om det "bara" är en altan så blir det inga så alvarliga skador av lite sättningar och den är antagligen inte så tung så att fixa till efter ev. tjälskott är inte så svårt. Brukar vara betydligt besvärligare att gräva ner till frostfritt.

Min lekmanna rekomendation: Om du vill gjuta, gräv så långt du kan, gör en betongkaka i botten med två vinklade armeringsjärn i, ställ dit ett rör och gjut en plint. Har man en 30x30 marksten över kan man lägga den underst i gropen.

Lösaplintar på leca är också ok om altanen inte är så högt över mark.

///Johan

 
altanen kommer att vara mellan 50-80 cm hög och jag vill att den ska kännas stabil och inte något man får justera pga tjäle varje vår då det blir svårt att komma under den pga dess låga höjd.

Jag har gräft ner till ca 70 cm djup på alla plintar, pust 15 st... utom två där jag har stött på stenar. Eftersom min rygg har värkt av allt grävande så vill jag inte "fuska" med de två sista. Skulle vara trist om alla andra står på frostfritt utom två, då var det ju meningslöst att gräva till 70 cm för de andra.

Är det en bra idé om jag gör en "platta" i botten med sten armering och cement på ca 40 cm djup och sedan lägger 5 cm frigolit runt plinten. Är det inte så att 1 cm frigolit motsvarar 1 dm djup i grävande till frostfritt?
 
Jag hade nog kollat lite lätt hur stora "stenarna" är. För den händelse att de är riktigt stora och fina så får Du istället utmärka möjligheter borra och sedemera gjuta på "stenen".

I teorin borde det vara det smartaste, sedan vet jag inget om hur man kommer fram till hur stor en jordtäckt sten skall vara för att ovanstående skall vara tänkbart. Skulle gissa att den skall vara minst lika stor som alternativet, dvs de övriga betongplintarna. Vad som gäller för plint med avseende på frostfritt djup borde vara applicerbart även på stenen.

Det är mitt teoretiska resonemang kring det aktuella problemet - men jag har inget praktiskt......
 
Förresten har jag läst någonstans hur mycket isolering som krävs på en plint som inte ligger frostfritt; men jag kan fn inte hitta länken. Återkommer i ämnet om Du trots allt bestämmer Dig för detta alternativ. Eller rättare sagt; jag återkommer när jag hittat länken......
 
Enligt

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=595&a=134063

Skall det isoleras enligt nedan:

"En plint måste ner till frostfritt djup. Går inte det kan markisolering läggas runt plinten men hålet ska då vara en meter utanför själva plinten för att isoleringen ska hjälpa."

"en meter utanför själva plinten" - en luddig och konstig definition som dessutom verkar överdriven.....
 
Förhoppnigtvis så är stenarna inte så stora. Får gräva ett större hål på fredag och se om de kan grävas upp allternativt att de är tillräckligt stora och stabila att gjuta på.

Känns skönt att denna sida finns med kunniga personer.
 
Gå inte för hårt på mina rekommendationer. det är bara slutsatser jag tycker verkar logiska att dra utgående från problemet ifråga! Har inte själv byggt någon altan, men skall göra det mot hösten....

Beträffande grävandet så kommer jag för mitt altanbygge (beträffande ryggont) att använda en jordborr. Verkar både smidigt och billigt. Sedan kommer jag fylla med lite makadam längst ned i hålet, komprimera denna och sticka i några armeringsjärn och hälla i betongen. Enligt obekräftade rykten behöver man inget rör att gjuta i förutsatt att marken, och sedemera hålet, är tillräckligt stabil. En fördel, om ovanstående fungerar, är att man inte behöver återfylla efter gjutningen. Påverkan på marken blir minimal. Man behöver inga rör.

Någon som testat ovanstående metod för altanbygge?
 
  • Gilla
RRW
  • Laddar…
Några av plintarna till min altan går inte mer än ca 30 cm ner i marken. Jag grävde så långt jag kunde, stötte på en stor sten/berg (till saken hör att vi har en bergig tomt). Sedan borrade jag i berget/stenen och stack ner ett par armeringsjärn (säkert onödigt ??), sedan lite grus i botten och en betongkaka på det därefter fyllde jag röret med betong. Jag fick skära till betongröret så att det följde stenens form i hålet.

Hur som helst har jag inte märkt några problem än...
 
Enligt obekräftade rykten behöver man inget rör att gjuta i förutsatt att marken, och sedemera hålet, är tillräckligt stabil. En fördel, om ovanstående fungerar, är att man inte behöver återfylla efter gjutningen. Påverkan på marken blir minimal. Man behöver inga rör.
Går det inte åt en hel del mera betong då ???
Jag skulle tyckt att det var mycket jobbigare att blanda betongen än att fylla igen hålen. Det är ju bara att ösa ner jorden. ;)

 
Jo, sannolikt går det åt mer betong. Men man fyller hålets botten med grus, så jag tror inte att skillnaden blir särskilt stor.

Metodiken tycker jag dock fortfarande är tilltalande, främst pga att det är den kring plinten omkringliggande marken som skall ge stabilitet i sidled, och denna vill man väl egentligen ha så lite påverkan på som möjligt? Ingen som provat?
 
Totte_S
Erfarenheter av skurupsborren finns i gamla trådar om man letar. Den funkar mindra bra i stenig mark, tydligen väldigt bra i stenfri mark.
 
Don Tom skrev:
Beträffande grävandet så kommer jag för mitt altanbygge (beträffande ryggont) att använda en jordborr. Verkar både smidigt och billigt. .

Någon som testat ovanstående metod för altanbygge?
Köpte mig en jordborr på jula för halva priset mit den på Bauhaus, ser lite klenare ut men som sagt det är en jordborr och inte en berg/stenborr. borrade 15 stolpar till ett stagett och gjöt fast intjärade stolpar utan papprör. har spruckit lite i cementen här men det beror nog på att kärnan är ju staketstolpen.
Finns även bensindrivna jordborr, kostade 250-300Sek dygnet då jag tittade. fina hål imot att gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.