Enligt BKR får man ju inte ha träskivor eller råspont bakom våtrums-skivan men träreglar är ok. I en stödbensvägg har man ju gles som fästreglar men hur tätt kan man sätta glesen innan det blir en panel om ni förstår tanken. Är det godkänt att ha gles med 5mm mellanrum men inte råspont bakom gipsen?
 
Fråga ditt försäkringsbolag...
 
BKR har dragit sin gräns vid reglarna och hävdar som bekant att "inget organiskt material" får finnas innanför reglarna. Däremot är det enligt BKR OK att montera kortlingar mellan reglarna. Indirekt betyder det att du kan montera träskiva mellan reglarna...

BKR ställer ju inga krav om hur tätt reglarna i väggen skall sitta så om du sätter dem sida mot sida och gipsen utanpå så borde du klara dig (regelmässigt!). Frågan är bara om du inte blir ruinerad på regelvirke...:D
 
Nu har jag inte tänkt sätta reglarna sida vid sida men det är ganska intressant att det är ok. Säger väl egentligen allt om hur korkade reglerna är som tillåter trä i en del av väggen men inte i en annan. Borde va antingen eller kan man tycka.
 
Kidnappar denna tråd litegrann. Jag har idag råspont på ena väggen (vad jag förstått så är råspont godkänt av bkr då det är en befintlig konstruktion) och funderar på att regla upp väggen för bla eldragning.

Frågan är kan/får man använda sig av glespanel med dimensionen 28x70 för att regla upp. Reglarna skulle fästas med c/c 300 och kortlingar (i den råspontade väggen). På detta blir det våtrumsgips. Ytskicktet blir kakel, på denna vägg skall även ett spegelskåp och komod upp.

Kommer konstruktionen bli alldeles för vek så att det kommer svikta eller finns det chans det blir stabilt nog?

Om ni inte tror det blir stabilt nog fungerar det med 45x45? Anledning jag vill ha så liten dimension som möjligt är att det är ett litet badrum och bygger vi ut för mycket kommer ej badkaret få plats. (45 är max om det behövs 70 så får ej badkaret plats :()
 
B
gles panel kanske behövs för att det ganske är knäppt mått på reglerna.
men kolla med ditt bolag. säg att glespanel är dina skruvregler.
dom kan godkänna det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.