Hej!

Jag har hört både och, är det någon som kan ge mig ett säkert svar om klämkoppling kräver inspektionslucka och utbytbarhet?

Mvh
 
Om det är tappvatten, ja, Vill nog påstå att det ska finnas dränering i "luckan" också
Radiatorledning nej.

Fast kräver och kräver, polisen kommer inte och tar dig om du inte har det,
däremot om den brister och börjar läcka, så kommer försäkringsbolaget att morra åt dig
 
"dolda skarvar" Gäller oberoende av typ av skarv.
Gäller väll även radiatorsystemet sedan något år tillbaka?
 
Min rörmokare säger att det alltid bör finnas inspektionslucka om man har skarvar på röret (dolda).

Det enda som kan hända om man inte har det dock är att om t.ex grannen får läckage och dom måste kolla hos dig så bryter dom upp väggen och så får du ersätta den med en ny...
Kan ju bli ganska dyrt om man bryter tätskiktet..
(Gäller förstås främst i lgh i bostadsrättsförening)
 
Linnex skrev:
"dolda skarvar" Gäller oberoende av typ av skarv.
Gäller väll även radiatorsystemet sedan något år tillbaka?
Bara tappvatten
 
anaitis skrev:
Bara tappvatten
Jag är inte lika säker på det. Har varit uppe i diskussion tidigare. Vill minnas att de stramade reglerna 2007 eller om det var 2008 att även gälla värmesystemet.
 
vad räknas som tappvatten? Jag antar där man kan tappa vatten som dusch handfat etc. :)
 
Tappvatten är hela systemet för vattentappning.

Får du ett läcka så finns det tillgång till oändligt mycket vatten.

Värmesystemet var tidigare undantag för dålda skarvar då det är en begränsad mängd vatten i systemet och skadorna inte blev för stora.
 
Hej!

Efter att ha läst tråden under Badrum: läckage i vägg! och hört all Radioreklam på slutet så har jag funderat lite, jo det är sant :)

Om jag får ner handen till den nedre fördelarn (ca 15cm under inspektionsluckekanten) på bilden och märker att ett rör som kommer underifrån har släppt och läcker lite. Hur åtgärdar man, är det bara att riva ner väggen och göra om badrummet?

Den fördelarn går juh varken under läckageindikering, läckagevatten får inte skada andra byggnadsdelar och utbytbarhet som jag läst ska finnas med enligt BBR 06 och branschregler.

Så återigen ni som är experter, om man får läckage och ska åtgärda är det bara att riva?

Mvh
 
  • fördelare 058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bambi skrev:
Hej!

Så återigen ni som är experter, om man får läckage och ska åtgärda är det bara att riva?

Mvh
Hej, jag är ingen expert men svaret är ju självklart! Det är bara att riva tills man får åtkomst till att bygga om samt sanera den ev fuktskada som uppstått. Det är heller inte ok att bygga tillbaks på samma sätt som tidigare.

Det där var ett litet helvete när vi gjorde om badrum och tvättstuga. De var byggda med 1980-talets branschregler, dvs kopplingar i en "inspektionslucka". Vad det var för vits med det förstod jag aldrig eftersom ett läckage omedelbart rann ner i bjälklag/vägg. Vem sjutton sitter och inspekterar i en inspektionslucka?. Man undrar verkligen på vilka grunder dåtidens byggnormer togs fram samt VEM som stod bakom dem. Hela gänget måste ha haft hål i huvudet.

Det fick dras nya (skarvlösa) rör i vägg och grund, samt utföra samtliga kopplingar i läckageskyddade utrymmen, dvs skarvar innanför fuktspärr i våtrum med brunn. Ett annat alternativ hade varit täta/dränerade kopplingsboxar för rör-i-rörsystem. Jag valde alltså det förstnämnda.

Rörkrökaren som gjorde jobbet muttrade något om att det kunde vara tillåtet att lägga presskopplingar dolt, men efter att han dragit 10 presskopplingar och en av dessa stod och droppade så höll han käft och gjorde som jag sa.
 
Då detta är ett nybygge med totalentreprenad färdigt mitten 2007 så borde dessa fördelare varit inbyggda i nåt vattentätt skåp med läckindikator eller liknande?

Jag misstänkte detta, men när så många fackmän från deras sida säger det är bra så vill man ju först tro på det, varför skulle de ljuga.

Sen hör man på radion att läckage är bland de vanligaste skadeorsakerna och försäkringsbolagen ska sälja grejer. :)

Tack för det utförliga svaret Consensus

Mvh
 
Jag undrar vad nästa steg blir på skalan av vad man måste göra.

Inga dolda rör över huvud taget? Endast vatten utomhus?

Och när folk sedan börjar spika sönder sin vattenburna golvvärme... :)
 
Nästa steg? Utedasset är på väg tillbaka! Det är det enda som är läckagesäkert!
 
Hej MH!

Jag antar att du jobbar med rör och för dig är det en baggis att fixa ev. problem. Men jag har köpt med totalenreprenad då jag inte kan fixa med sådant här själv, tänk dig in i situationen som kund som gjort sin livs investering.

1. Du verkar kunna rör, kan du svara på hur du skulle löst läckage på undre fördelarn?

2. Sen undrar jag vad du har för ide hur man först komma märka ev. läckage?

3 Baserat på ditt svar på ovanstående vad skulle du beräkna kostnaden att åtgärda ev skada, mellan tummen och pekfingret?

Sen fråga sig om detta följer branschregler, om inte, ska man betala flera miljoner för ett hus som inte klarar dem?

Sen på din fråga MH, inga rör överhuvudtaget?

Hur svårt hade det varit att bygga precis som de gjort fast haft fördelarna i ett uppnorskåp med läckageröret som kommer ut ur väggen 1cm över golvet?

Inte alls svårt, men det hade kostat lite lite mer och tagit lite längre tid och så är det ju lite jobbigare, eller?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.