Hej!

Jag undrar vilka nackdelar/fördelar det är med att bygga Prefab alt. lösvirke?

Då menar jag bara själva husstommen.

Tacksam för svar!
 
Sök i forumet, finns flera trådar på detta ämne redan.
 
Undrar också över detta. Har sökt i forumet men tycker inte att jag hittat någon bra tråd, så svara gärna igen eller hänvisa till någon befintlig tråd. Tack på förhand!
 
Fördelar med prefab jämfört med lösvirke är att husstommen kommer upp några dagar och sedan har man det under tak mycket snabbare vilket är bra om det regnar,om det är bra väder gör det inget om det gär långsammare.
När det lösvirke så kan du utforma husstommen i princip hur du vill,medans prefab-fabrikerna vill gärna följa sina typsnitt.

 
Pete_R skrev:
Fördelar med prefab jämfört med lösvirke är att husstommen kommer upp några dagar och sedan har man det under tak mycket snabbare vilket är bra om det regnar,om det är bra väder gör det inget om det gär långsammare.
När det lösvirke så kan du utforma husstommen i princip hur du vill,medans prefab-fabrikerna vill gärna följa sina typsnitt.
Finns dock prefab-fabriker som bygger helt enligt kundens önskemål, bör tilläggas.
 
Om det är möjligt att själv välja prefab eller lösvirke till samma kostnad, är det då att föredra ett prefabhus pga att det kommer under tak tidigare????
 
Min absoluta uppfattning är att lösvirkesbygget blir betydligt billigare än prefab bygget. Du kan tillexempel köpa allt material själv,bara där spar du säkerligen ca 20-30% av slutpriset, eftersom de flesta prefableverantörer har ju en affärsvinst att leva upp till. Du kan ju också se dig om i grannländerna för att se om vissa materail är billigare där, då har du sluppit göra av med ännu mer pengar som i stället kan gå till att göra huset som du vill ha det.
 
Jag är mest inne på lösvirke av ett antal anledningar, en anledning är att man får bra koll på hur huset växer fram, man kan flytta en innervägg nån decimeter här och där utan problem t.ex., sen inbillar jag mig att huset "sätter" sig bättre under byggtiden
 
Vi valde lösvirkeshus som vi bygger själva av några olika anledningar bla.
-kul att bygga själva
-mycket billigare för vår del
-man är med och styr allt från första ritningen, kontakter med myndigheter till sista lilla papp-spik
-vi inbillar oss av det blir mer 'gediget'
-vi har ingen annan att skylla på om det inte blir som vi tänkt!
-vi utvecklas, lär oss nya saker och får kontakt med massvis av underbara människor

....men att vi från början valde bort prefab beror mest på kostnaden, och då hade vi verkligen kollat och jämfört innan. Vi har inte räknat in eget arbete i kostnadskalkylen (bara bortfall av inkomst i form av tjänstledighet).
 
Valde att bygga prefab före lösvirke lr rättare sagt, "halv" prefab kan man säga.
Min snickare valde att bygga huset i sektioner och sedan köra ut det och resa det på plats.
Är mkt nöjd med resultatet.
Vi valde att göra mkt själva d.v.s en tom husstomme, man sparar pengar men det är ett j..la jobb,tar på psyke och man måste veta att man har en stark relation till sin bättre hälft.
 
Jag har byggt ett prefab och ett lösvirkeshus. Nästa hus blir också lösvirke om jag inte bygger i betong. Resultaten på husen skiljer väl sig mest på kvaliteten på bygget. Vårt lösvirkeshus är mycket tätare än prefabhuset då plasten inte är perforerad på så många ställen. Hörnen är dessutom mycket bättre än vad de någonsin kan bli i ett prefab. Sen att man får 2.70 default i takhöjd mm gör det inte sämre. Det där med regn kan man ta med en nypa salt, dessutom torkar det. Vårt hus med en platta på 213 m2 var under tak på ca 2 veckor. Har sett prefab hus som inte täcks ordentligt vid resning av väggar i regn. Inte så mysigt när det forsar in vatten i väggarna med isolering och allt.

Jag skulle välja lösvirke pga:

- Kvalitet & kontroll
- Konstruktion, du väljer själv en vettig konstruktion, t.ex ej plast bakom gipsen som är vanligt hos prefab
- Pris
- Mycket roligare att bo i ett egenritat unikt hus
- Man kan ändra lite efterhand t.ex fönster, innerväggar

Jag skulle välja prefab pga:

- Om jag inte hade tid/intresse att alls sätta mig in i bygget
- Inte hade kontakt med bra snickare(hur viktigt som helst, fast det är ju viktigt vid prefab också)
 
Vettig konstruktion går att få med prefab också, finns tex ett fletal prefab som inte har plast närmast gipsen. Gäller bara att välja rätt tillverkare.

Vi har lämnat ritningsförslag och planlösning till ett antal prefab och en lösvirkesbyggare som vi fått rekommendationer på, och för samma innehåll var prefab ca halv miljon billigare.

Fullt möjligt att hos många prefab själv kunna bestämma yttermått, planlösning och inga problem flytta tex fönster och väggar efter egna önskemål.

Så för oss blir det prefab, framför allt pga prisskillnaden. Sen skadar det inte att huset kommer upp fortare också.
 
bumpaberra skrev:
Jag har byggt ett prefab och ett lösvirkeshus. Nästa hus blir också lösvirke om jag inte bygger i betong. Resultaten på husen skiljer väl sig mest på kvaliteten på bygget. Vårt lösvirkeshus är mycket tätare än prefabhuset då plasten inte är perforerad på så många ställen. Hörnen är dessutom mycket bättre än vad de någonsin kan bli i ett prefab. Sen att man får 2.70 default i takhöjd mm gör det inte sämre. Det där med regn kan man ta med en nypa salt, dessutom torkar det. Vårt hus med en platta på 213 m2 var under tak på ca 2 veckor. Har sett prefab hus som inte täcks ordentligt vid resning av väggar i regn. Inte så mysigt när det forsar in vatten i väggarna med isolering och allt.

Jag skulle välja lösvirke pga:

- Kvalitet & kontroll
- Konstruktion, du väljer själv en vettig konstruktion, t.ex ej plast bakom gipsen som är vanligt hos prefab
- Pris
- Mycket roligare att bo i ett egenritat unikt hus
- Man kan ändra lite efterhand t.ex fönster, innerväggar

Jag skulle välja prefab pga:

- Om jag inte hade tid/intresse att alls sätta mig in i bygget
- Inte hade kontakt med bra snickare(hur viktigt som helst, fast det är ju viktigt vid prefab också)

Går att få 2,70 på prefab också, t.ex Götene mm.
 
Havsutsikt skrev:
Går att få 2,70 på prefab också, t.ex Götene mm.
Klart jag vet att det går, det jag mena med default var att det inte kosta extra, vilket husleverantörerna tar bra betalt för.

Angående hur snabbt ett hus kommer upp så märkte vi ingen större skillnad. Det man alltid väntar på ar uttorkning av plattan. Så vårt lösvirkeshus var klart på 4 månader, 2 snickare heltid eller 1300 h.

Men jag förstår att man väljer prefab många gånger. Det känns lite tryggare kanske om man inte är så insatt. Jag kunde i och för sig inte ett skvatt om husbyggen innan vårt första hus men fick stort förtroende för snickaren vi blev tilldelade av Eksjöhus så då blev det till att banka vidare med honom direkt vi var klara med det första huset. Men det handlar ju mycket om tur som med allt annat. Inget hus vare sig prefab eller lösvirke blir bättre än vad entreprenörerna kan prestera.

Effo vad hamnar ni på för m2 kostnad i ert fall med egen ritning och prefab?
 
bumpaberra

va hela huset nyckelfärdigt på den tiden eller hur mycket var gjort
'är det 1-plans?
var har du byggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.