Fick idag ett tråkigt samtal på telefonen från älvsbyhus säljare södrs sthlm,han hade för ett par veckor sedan skickat ut två st representanter från deras firma som utför mark arbeten dom strosade omkring lite på tomten (värmdö) ,dom var där i ca 10-15 minuter och verkade inte speciellt engagerade,tittade nästan mera på grannarnas tomter och byggen.Så nu till det tråkiga i det hela gissa vad dom ville ha för markarbetena? Inte någonstans mellan 80000-180000 som man kan läsa om på några av trådarna här på forumet utan hör och häpna 480000 och då ingick inte golvet till garaget men det ingick avrinning från grunden flott va.Kan bli problem att använda annan entreprenör då han ylade någonting om 3 x bankgaranti X 5 år.men han skulle gladligen sälja mig ett hus om jag kunde hitta någon som uppfyller dessa villkor DET VETE F-N.Tips och ideer någon >:( :( :surprised: :-? [smiley=beer.gif]
 
Låter som att det är en hel del sprängning? Eller pålning. Gav själv 470 000 men då sprängdes det en hel del. I det priset ingick plattan till garaget.
Ifall det nu är samma grundfirma som norra sidan använder så kan jag bara rekomendera dem. Är själv helnöjd.
 
520.000:-, bygger 101kvm.
Det är lite sprängning, en mindre väg och skall ha garage under huset.
Det är tyvärr lite över vår budget, vi skall försöka göra en del saker själva.

Det är också södra Stockholm. Vi har inte skrivet på något ännu.
 
Välj en annan
 
Håller med föregående skrivare betala inte dessa HORRIBLA PRISER!!
 
Grejen är att jag tog in offerter från fem olika firmor. Det var både lokala och större. Älvsbyhus entreprenör kunde erbjuda det näst lägsta priset. Det var således en firma som var billigare. Skillnaden var så pass liten att jag tyckte det var värt extrakostnaden att slippa besvär med uträkningar och grundritningar. Har ej älvsbyhus balkgrund utan en uppmurad grund med garage i botten och stålbalkar. Det ingick också en 5x2m stödmur.
 
Oj det låter ju helt sinnesjukt mycket!
:surprised:
Vi betalar 90 000 då ingår all markarbete på hus och garage inklusive fyllnadsmaterial mm. Älvsbyhus så klart! :D
 
Det skulle vara intresant att få se en bild på tomten......
 
Hej!
Vi har haft stora problem med samma sak som du, att ta in en annan entreprenör som gör en ny grund. Det som sätter käppar i hjulet är den nya byggfelsförsäkringen som gäller fr o m 1/1-05. Du kan med Ä-hus inte ta in en annan enterprenör om han inte är beredd att lägga upp bankgarantin: Vi tänkte att det är väl inga problem, men i verkligheten ska entreprenören i ditt fall betala runt 1,5% av 1500000 varje år i tre år. Då får han i ofs göra hur många grunder till Ä-hus han vill.
Det slutade med att vi blev tvungna att ta in Ä-hus entreprenör som var mycket dyrare. Om du däremot fixar nån som enbart ordnar grävningen går det för då försäkrar Ä-hus sin grund.
Djungel!
Ett tips: Kolla ALLT innan du bestämmer dig.

Lycka till! /Ulle-Bella. :-/
 
Vi betalar 225000 för det, bygger ett höner
 
Hej på er alla forumfolk.Jag undrar vad som skulle hända om man sköt i backen själv med annan entreprenör? En gammal barndomskamrat till mig som har hus i närheten han fick tag på en pensinerad sprängare från dalarn som gjorde jobbet åt honom för30000 istället för 150000 som han blivit offererad av det billigaste sthlmsföretaget(han byggde ej ä-hus).Ponera att jag skulle jämna till marken med annan(dynamit)gubbe och sedan ta dit ä-hus för att kolla igen vad det skulle kosta att färdigställa enligt deras krav.Passade på att fråga ä-hus grund gubbar på plats om hur det skulle vara att mura upp en grund med leca för garage samt att ställa en del av huset på detta.Men det skulle enligt dom bli väldigt dyrt,undrar vad dom menade med dyrt när dom ville ha 480000 för lite sprängning samt utfyllanad.(utfyllnad med massorna dom skuter bortfrån stället där huset ska stå).Ps vi ville bygga ett höner Ds. :question
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Va du gör på din egen tomt kan dom knappast bry sig om.. så länge dom inte startat bygget så kan du ju spränga hur möd du vill.. ;)
 
Hej!
Vi fick in en offert på en lecagrund och garageplattan skulle vara gjuten. Priset för hela den nya lecagrunden, gjutna garageplattan samt totalt 16 plintar (det är väldigt stenigt där vi har byggt) för altan och carport skulle bli detsamma som Ä-hus skulle haför grundgrävningen, 250000:-. Vi åkte som jag tidigare berättat dit på att vår lokale entreprenör inte ville betala bankgarantin som ÄH krävde. Vi blev tvungna att betala denna hutlösa summa för som det känns ingenting!

>:(/ Ulle-Bella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.