Mikael_L
serdt skrev:
[bild]
Det där håller riktigt bra. Använd bara lite kraftigare än sämsta sortens band, för dragkraften i banden blir riktigt rejäl vid t.ex. inbromsning, då lasten har ringa friktion mot underlaget.

När lasten börjar röra på sig så blir kraften initialt oändlig då kraftkomposanterna är 90 grader, sen töjer sig banden och kraften minskar allteftersom töjningen tilltar, går inte banden av så inställer sig ett jämviktsläge
Alltså 4-tons (brottstyrka) behöver det kanske inte vara, men 1-tons åtminstånde.

Ärligt talat, många av de där 250 och 500 kg banden, 20 och 25mm breda är ju rena leksakerna. Jag köpte några superbilliga på Jula, dom tycker jag är lagom att fästa pressenningen med, eller hålla ihop en virkestrave med, så den inte rasar så lätt ...

Glöm inte kolla och ev efterspänna, när du surrat sådär. Första kollen kan du göra redan efter några hundra meter, nånstanns där det känns lämpligt innan du går ut i tyngre och snabbare trafik, men kolla en gång till sedan efter några km.

Det går också att sätta ett spännband i röränden av ett rör och sen i släpet, här kan det vara ett klent band. Så lasten inte kan skjutas framåt och eller bakåt.
 
Då tror jag det blir till att prova det där. Så jag slipper stå och kapa på plats, känner jag mig själv kommer jag försöka skynda mig och sluta med felkapade bitar som är ju lite mindre än vad dom ska vara. :D
Får lov att köpa mig en bunt nya spännband också så det är lite mer kraft i dom. Kan man lita på spec:n på sådana? Alltså dom klarar det dom påstår, eller måste man väga in priset med? (om det blev en begriplig fråga)

Mikael_L skrev:
Det går också att sätta ett spännband i röränden av ett rör och sen i släpet, här kan det vara ett klent band. Så lasten inte kan skjutas framåt och eller bakåt.
Menar du något liknande?
3214321507_93c80c1e70_o.png
 
2 tons banden brukar vara av duglig kvalite, Jula har haft dem från ca 140:
Antalet svarta sömmar längs med bandet , ska visa om det är 1, 2 eller t.ex 4 tons band.
4 tons banden är lite grova att ha kanske, men 2 tonsbanden är smidiga nog, och brukar hänga med ett tag,
Den svaga punkten på de små remmarna, är ofta spännmekanismen, den kuggar gärna över, och släpper , fast det är helt nytt..
 
Jag har grindar till mitt släp (kanske går att hyra!).

Det är då smidigt att lägga långa föremål i släpet med stöd mot baklämmen och låta dem vila mot främre grinden. Den utstickade delen hamnar då över dragbilen.
 
mycke_nu skrev:
Den utstickade delen hamnar då över dragbilen.
Då gäller det att se till att det är fri höjd istället. :p
 
Ena vagnen jag har tillgång till har galler, men jag minns ej måtten på den.
Räknade iaf lite snabbt och det verkar som om rören i så fall skulle kunna sticka upp 2-3m över golvet på vagnen. Och det borde väl funka, tror inte det är låga broar eller dylikt på den sträckan.
 
Innan du köper på dig tonvis med spännband o likn bör du kolla vad firman tar för att frakta hem grejorna till dig. När jag byggde friggebod i lösvirke förra året så fick jag virket hemkört och uppkranat på tomten för vill jag minnas 500 kronor. Billigare än att hyra släp och att plocka ihop varorna på plats på brädgården. Dessutom fick jag allt proffsigt emballerat.
 
Om du skall ha spännband så kan jag rekommendera de som finns på Byggmax. De är svinbra och inte så dyra.
 
Jag har en Volvo 945 och har kört 6 meters avloppsrör och 6m stålrör i bagaget. Jag låter 1,5 meter sticka ut genom främre sidorutan och resten ca 2 meter ut genom bagaget. Praktiskt, men lite WT
 
mattiasp skrev:
Om du skall ha spännband så kan jag rekommendera de som finns på Byggmax. De är svinbra och inte så dyra.
lite offtopic här kanske men plöjde igenom den lokala swedolbutiken och kunde då konstatera att priserna på lite kraftigare spännband var lägre än på både jula och biltema. Gissningsvis gäller det även lite klenare band. Stort sortiment fanns det också.
 
Mikael_L
Och swedols band, åtminstone de kraftigare, är av helt riktig kvalitet, för åkarna och proffsen köper bl.a. därifrån.

Annars då, hur kraftiga band är det lönt till personbilar och personbilssläp.
Jag menar, fästpunkterna går väl nästan att dra sönder med bandet allena om man kör med 4-tonsband, eller?

Självklart varierande från släp till släp, men som generell betraktelse ...
 
Redigerat:
Du får inte glömma hur cool det är att ta fram 4-tonsbanden framför ögonen på dom som håller på och kåpar med snören utanför ByggMax! :cool::D
 
Stehpan skrev:
Jag har en Volvo 945 och har kört 6 meters avloppsrör och 6m stålrör i bagaget. Jag låter 1,5 meter sticka ut genom främre sidorutan och resten ca 2 meter ut genom bagaget. Praktiskt, men lite WT
hade för mig att det inte får stick ut något på det viset..... jag kan ha fel
 
Mikael_L skrev:
Och swedols band, åtminstone de kraftigare, är av helt riktig kvalitet, för åkarna och proffsen köper bl.a. därifrån.

Annars då, hur kraftiga band är det lönt till personbilar och personbilssläp.
Jag menar, fästpunkterna går väl nästan att dra sönder med bandet allena om man kör med 4-tonsband, eller?

Självklart varierande från släp till släp, men som generell betraktelse ...

Generellt så kan du med handkraft spänna ett band cirka 10% av dess styrka. Dvs, 400kg för ett 4tons band. Ni viktigpettrar som tycker det är viktigt att använda rätt enheter får räkna om till Newton själva...

Många billiga släp har fästpunkter som pallar cirka 150kg, dvs man drar lätt sönder dom med ett riktigt spännband.

Jag har fyra rejäla spännband för att surra virke + flera mindre 1 och 2 tons band.

För att kunna göra en loopsurrning på ett större lass så behövs lite längre band och då blir det gärna 4 tons.....

Den som vill läsa mer om lastsäkring kan tex titta här:

http://www.mariterm.se/download/IMO-lathund LV A.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.