Ja, här kommer kanske en dum fråga:

Är det skillnad på en vanlig dörr och en toalettdörr, förutom själva låsvredet? Jag tänker på om den är mer ljudisolerad än de som används till ett vanligt rum? Har nämligen kommit över en dörr som kanske kunde passa till gästtoan men den verkar relativt tunn. :surprised:
 
P
Varför skulle den vara speciell? Ljudisolerad så dom utanför inte hör plumset :D?
 
Ha-ha, ja? :p
 
Nej men allvarligt, själv kan jag nästan skita med öppen dörr om utrycket tillåter, men andra är inte lika liberala. Väggen blir väl tillräckligt isolerad med 70-reglar+ isolering, osb-skiva och gips på varje sida. En vanlig standardörr har väl någon form av ljudämpande isolering inuti?
 
P
Alla hur jag bott i har haft vanliga dörrar som toadörrar.. Men titta på dörrleverantörernas sidor
 
Det finns speciella våtrummsdörrar men är ju oftast lite overkill. Själv föredrar jag en massiv innerdörr framför de formpressade eftersom har bättre ljuddämpande egenskaper vilket alltid är trevligt.
 
Det är väl normalt bara tröskeln som är annorlunda för att få in luft under toalettdörren och där går eventuella ljud ut oavsett om man har en tjock dörr eller inte. Det är tätningslister som gäller om man vill hindra ljud, men då får man ta in luften genom något ljudisolerat don istället.
 
imported_Benno skrev:
Det är väl normalt bara tröskeln som är annorlunda för att få in luft under toalettdörren och där går eventuella ljud ut oavsett om man har en tjock dörr eller inte. Det är tätningslister som gäller om man vill hindra ljud, men då får man ta in luften genom något ljudisolerat don istället.
Okidok. Är det samma krav på luftspringa på en vanlig toa som det är till ett våtrum?

Apropå trösklar när jag ändå har dig på trån, så att säga, så kommer här en tröskelfråga: Hur höga skall den vara över klinkelgolvet? (Handikappsanpassning behövs ej på gästoan så en kompromiss är inte nödvändig.)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.