Finns det någon som vet hur det blir att lägga klinkers i köket på ett Älvsbyhus, med tanke på att det inte finns någon golvvärme, blir det väldigt kallt eller hur funkar det ???
 
det har inget med krypgrunden att göra. Det blir lika kallt om du har platta. Golvvärmen gör att det blir varmt.
 
Vi la klinkers i köket UTAN golvvärme i vårat fd Älvsbyhus.
Och jag kan säga att jag tyckte inte det var kallt.
Lite svalare på morgonen men efter ett tag kändes det som om man hade golvvärme.
Alla som hälsade på oss trodde att vi hade golvvärme :)

Att det inte blev så kallt på golvet tror jag beror på att Älvsbyhus har en bra grund och isolering :)

Jag tyckte att våra grannars klinkergolv var mycket kallare på sommaren, nästan obehagligt att gå på, än vad vårat var och dom hade platta och golvvärme.

Lycka till :)
 
labela36 skrev:
Vi har lagt klinkers i badrummet med golvvärme,  det blir för kallt annars tycker jag. Trots isoleringen känns det kallt om fötterna i alla rum, det var nackdelen med krypgrund.
I badrummet skulle jag dock rekommendera att lägga golvvärme om man lägger klinkers för det golvet var mycket kallare än övriga golv. Min teori om att det golvet kändes kallare var att det beror på att det går , många kalla vattenledningar under det golvet (lite yta många kalla vattenrör). men som sagt det är min teori...

För övrigt så tycker jag att Älvsbyhus har väldigt varma golv utan golvvärme. Vilket är ett stort plus tycker jag ;)
 
Tackar för det svaret det var det jag ville höra ;)
Vi satsar på klinkers i köket och hoppas på att det blir bra, har hört från en annan som också byggt med Älvsbyhus att inte heller dom upplevde det som kallt i köket.
I badrummet blir det dock golvvärme för oss också.
Såg att ni hade byggt ett Mimer, det är ett sån´t vi går och väntar också :) (Grunden kommer om 4 veckor)

Ha det bra!
 

Måste säga... att jag föredrar parkett i kök. Speciellt om man har öppen planlösning.

Men jag kan erkänna att jag inte har erfarenhet ännu av endera för nu har vi plastmatta tills vårt hus är klart. Men då blir det parkett och öppen planlösning.

/Björn
 
Jag tror ni kommer ångra er om ni väljer klinkers utan golvvärme i köket. Jag bor också i Ä-hus och har trägolv i köket men med tanke på hur kallt klinkers är så hjälper det nog inte mycket med att Ä-hus har varma golv.
Går det inte att installera golvvärme även i köket, samma som i badrummet, alltså?

Annars blir det nog till att leta fram innetofflorna... :-/
 
Köp någon kvadratmeter klinkers och lägg det på golvet. Vänta något dygn och provgå på det. Kanske inte ett vetenskapligt test, men det kan ge en fingervisning om ur det kan kännas. Vi bestälde själva golvvärme i badrummet, men har ännu inte satt på den .
 
Kosmos skrev:
Finns det någon som vet hur det blir att lägga klinkers i köket på ett Älvsbyhus, med tanke på att det inte finns någon golvvärme, blir det väldigt kallt eller hur funkar det ???
Jag tror också att ni riskerar att ångra er om ni lägger klinker i hela köket utan golvvärme.
Men om ni planerar/kan tänka er att behålla elementen så är mitt tips att lägga elslinga under klinkergolvet i köket, det är ju iof. ingen vidare ekonomi att värma upp hela köket (stor del av bottenvåningen) med det som enda värmekälla i rummet, men har ni elementen kvar så kan ni ju använda elslingan som "komfort"komplement vid behov.
Är ni nu väldigt "varmfotade" så är det ju bara att ha den avslagen, åtminstone vissa delar av året, alt. ha den påslagen på ett minimum.
De extrakronor de kostar vid golvläggning tycker jag trots allt är en bra investering för säkerhets skull och som alternativ till att ångra sig omgående, dessutom väldigt mycket värt att ha färdiginstallerat vid en ev. försäljning då de flesta nog förväntar sig golvvärme under klinker i dagens läge.

MVH/Christina.
 
Mja efter mitt senaste inlägg har jag fortsatt att forska i detta och vi får nog fundera ett tag till på hur vi ska göra :-/

Christina`s ide om elslinga för komfort användning låter ju bra. Någon som vet vad ett sådant projekt kan kosta?
(Tofflor vill jag ju inte va tvungen att asa runt med)

Parkett e helt ok men vi föredrar klinkers i köket, för det första e det ju snyggt men också för att det e lätt att hålla rent, har två inte alltid så rena hundar.

Tack för alla synpunkter
Mvh.Kistoffer
 
labela36 skrev:
Det är något positivt med det kalla golvet, vi sitter sällan framför tv:n nuförtiden, det är nämligen kallt överallt tom på parketten. Vi har inte kommit oss för att ha burken i sovrummet, bästa plats iom att man behöver inte ha fötterna nere på golvet  :p . Jag är en frrrrrrrrusen av mig, brrrr.
Ja usch.... i jämförelse med Brasilien så förstår jag verkligen att det känns kyligt för dig, Lai.
Har ni installerat någon braskamin, den vore något för dig att sitta framför med en filt och en kopp te/kaffe (istället för TV'n) och höra på när elden sprakar :)

Vi har ingen golvvärme alls på bottenvåningen och visst.... inte är ju golven som i vårt förra hus där vi hade platta med golvvärme i hela huset, men de är inte kallare än andra golv utan golvvärme och hos oss går vi ändå omkring barfota för jämnan men jag å' andra sidan är ju, av födsel och ohejdad vana, tillvand på klimatet :) ;)

MVH/Christina.
 

Har inte Älvsbyhus varmgrund förresten? Hur påverkar det värmen i golvet?

/Björn
 
Beemer skrev:
Har inte Älvsbyhus varmgrund förresten? Hur påverkar det värmen i golvet?

/Björn
Nej, Ä-hus har inte varmgrundskonstruktion utan en helt vanlig kryp/torpargrund som många andra hustillverkare tex. Hjältevad, Modulent osv.
Dvs. en torpargrund med isolerat träbjälklag och utan luft/värmecirkulation från bostadsytan (är inte i detalj insatt i hur "varmgrundskonceptet" eg. fungerar ;))

MVH/Christina
 
Eftersom vi HADE klinker i köket UTAN golvvärme så kan måste jag vidhålla vid det jag skrev ovan!

Golvet blir inte kallt pga att det går varma vattenrör under golvet, till div. element i huset.
Dessa varmvattenrör värmer upp klinker :)
Jag kan bara intyga om att golvet kändes så pass varmt att alla trodde att vi hade golvvärme under. Otaliga var dom som tittade förvånat och sa att vi skojade...
Jag har väldigt kalla fötter och inte förrens vi flyttade till vårt nyagamla hus förstod jag vilka varma golv vi hade i Älvsbyhuset.

Sedan vet jag inte om det skiljer sig mellan olika klinkers. Vi la golv som även klarar att läggas utomhus.

Det man ska tänka på är att man måste lägga in ett golvgips innan man lägger in klinker.
Golvgipset gör att golvet blir högre än normalt.
Inget man tänker på förutom att spisen hamnar lite högre upp än diskbänken.

Men som sagt... Det är den som ska bo i huset som ska bestämma vilket man ska göra.
Väg för- och nackdelar mot varandra.

Lycka till :)
 
Ahh så varmvattenrören går under golvet i köket, ja då blir det ju bli varmt och skönt utan golvvärme det VET jag det hade vi i vårt förra boende. ;D

Mvh. Kristoffer


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.