Hoppas det är rätt forumkategori.

Det råkar blivit så att nedervåningen på huset som vi ska bygga ska ha OSB. Övervåningen utan. Varför, fråga mig inte.

Men nu vill jag fråga, vad för skillnad märker jag om jag väljer att köra med, eller utan OSB?

Det jag vet jag vill, är ha solida och starka samt tysta väggar med lite ljudgenomsläpp.

Någon med erfarenhet som kan säga hur ni jämför väggar med och utan OSB i ovan områden, tysthet, stabilitet och känsla?
 
Om du jämför en vägg (innervägg) med två lager gips på vardera sidan med en vägg där det inre lagret bytts ut mot t.ex plywood eller OSB får du en vägg med sämre ljuddämpning. Jag minns inte exakt, men skillnaderna mellan väggarna jag beskrivit tror jag är ca 2-4 dB.
 
Jo har hört det där om att gips ljudisolerar bättre. OSB har dock fördelen med bättre bärkraft för upphängning / montering av saker mot vägg.

Frågan är dock hur mycket bättre ljuddämpning OSB+Gips gör jämtemot enbart Gips?
 
Johnny Viking skrev:
Jo har hört det där om att gips ljudisolerar bättre. OSB har dock fördelen med bättre bärkraft för upphängning / montering av saker mot vägg.

Frågan är dock hur mycket bättre ljuddämpning OSB+Gips gör jämtemot enbart Gips?
OSB+gips ger sämre dämpning än bara gips, förutsatt att man använder lika antal skivor.
 
Vad jag förstått så är det en fråga om densitet, alltså borde spånskiva vara mer ljuddämpande än OSB. Gips+spån ljuddämpande och bättre bärighet och möjlighet till upphängning, dock inte lika starkt att hänga i som OSB. Men har vi dessa tyngder i ett hem så anpassar du säkert med extra skivor och kortlingar på dessa punkter.
 
Eksjöhus bjöd på OSB för resten av huset. Schyst...

Men ... frågan vore väl då om man ska be om att få spånskivor istället... om det nu är mer ljuddämpande.

Fast hur mycket mer? Jag menar är det 1 dB bättre ljuddämpning i spånskivor så vad gör det? :)
 
Vi har gips, OSB, reglar, OSB, gips. I regelverket har vi isolering. Vi är supernöjda med ljuddämpningen. Det 'läcker' mer ljud genom dörrarna än genom väggarna där det nästan inte läcker något alls. Det viktiga är att man också fyller ev luckor mellan takläkten med isolering. Det är bara att dreva i.
 
Tack låter lovande!

I tekniska termer om jag ska förklara till snickrarna, vad ska jag då säga för att få dom att förstå att jag vill ha extra ljuddämpning även runt dörrar... ?
 
att man diktar dörrrarna. Samt även låter kilen sitta kvar även om man använder programaskruv till montaget
 
OSB kontra spånskivor ger OSB skivor ett stort plus ,mer trä att skruva fast saker i .
Playwood skivor är naturligtvis bäst men mycket dyrare eller en vägg av timmer:D
 
Vi har satt gips/spån/isolering/spån/gips.

Ljud från angränsande rum (under och bredvid) kommer nu via golvbjälkaget. Kan vara idé att lägga isolering där om det är åtkomligt.
 
Det kan vara en god ide att lägga en sträng mjukfog mellan golv & vägg samt mellan vägg & innertak samt se till att spackla eller foga anslutande innerhörn så det blir tätt.

Tätning
 
Någon som har koll på ungefärliga priser avseende 13 mm gips, OSB och spånskiva (per kvadratmeter).
 
Byggmax har dessa priser:
13mm Gips: från ca 23kr/kvm
11mm OSB: ca 44kr/kvm
10mm Spånskiva: ca 25kr/kvm
12mm Spånskiva: ca 32kr/kvm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.