Hej

Är dax att börja lägga in golv i pojkarnas rum, varje rum är 10kvm. I det ena rummet skall väggarna vara helt vita och i det andra ljus gråa väggar. Rummen ligger på norrsidan, så då kommer det inte in så mycket ljus, därav dom ljusa väggarna. (grabbarna har sj valt färgerna)

Skall man välja ljusa golv också? Skall man ha "klick golv", plast matta m.m.

Kom gärna med tips och synpunkter, kanske från egna erfarenheter......

www.marbogarden.blogspot.com
 
Vi har lagt klickgolv (laminat) i vår sons rum och det ångrar vi då det är kallt och slamrigt. Nu beror det ju lite på hur gamla dina barn är men jag tycker det verkar snyggt och praktiskt med gummigolv. Det borde vara ett golv som man kan ha ganska högt upp i åldrarna med utan att det känns för barnsligt. Jag vet inte vad det heter, golvet med små upphöjda cirklar, men det känner säkert någon annan till här på rak arm. Finns i en mängd färger, främst klara färger. Svart kunde ju dock vara snyggt?!
 
Barnen är 10 och 8år, tack för tipset:)
 
Golvet heter Novula Stratus och kommer ifrån Altro (se altro.se). Finns i 16 färger.
 
Ok, tack jockeplopp skall kolla upp det vidare, så får vi se:)
 
Vi har ett gummigolv från Altro i köket. Det är inte slamrigt som ett laminatgolv men lika kallt. Skulle inte vilja ha det i ett barnrum. Mitt förslag är att lägga trägolv och sedan skaffa en stor, mjuk och mysig matta att lägga över så länge barnen är små.
 
Har tittat lite på gummigolv och det blir det nog inte, men nu för tiden finns det ju heltäckningsmattor som är mjuka. Undra hur det kan vara?
Annars får det nog bli trägolv, ljust el mörkt vet jag inte....
 
Vi har lagt laminatgolv på dotterns rum och vi la en foam under som är extra isolerad. Golvet är mycket varmare än andra golv i huset som inte har detta underlaget.
 
Vad är de för en slags foam som är extra isolerad?
 
heALer, jag har tyvärr glömt vad foamen heter men den finns på Hornbach. Den var dyrare än de vanliga, dessutom var den silvrig på ena sidan. Jag kan ta reda på vad den heter om du vill eller så kan du ringa och fråga dem.
 
Tack Tesan! det var bra att veta det, då kommer vi försöka få tag i det och lägga laminatgolv...
 
Chanil, det blir verkligen skillnad, jag lovar. Det är varmt bara man tar på det, foamen alltså. Helt klart värt de extra pengarna, kommer inte ihåg exakta priset nu men jag ska faktiskt till Hornbach i veckan så jag kan kolla.
 
Vi slängde in en PVC-matta från Forbo. Det är den enda kollektion vi hittade som inte var låtsasträ eller låtsassten. Vi klippte till med en Limegrön, ganska varm och skön.

Vi lade in parkett under, så det är bara att rycka bort den en vacker dag.
 
Det skulle vara snällt om du kan fixa fram vad den heter och pris. Har sökt men hittar bara "vanlig" foam.
 
Hej!

Vi har precis lagt in nytt golv i barnens rum och är så nöjda över vårat val att inte välja laminat/parkett, utan ett enkelt 15mm furugolv. Resultatet blev jätte bra och passar in i vårat gamla hus.

Furugolv är ju inte det tåligaste golvmaterialet, men vi hade ändå tänkt att ha en stor härlig matta (av typen heltäckningsmatta med kanter) i vardera rum och den kommer att ta upp mycket av smällarna :) Fördelen är att vi sparade en massa pengar och att resultatet känns genuint.

Lycka till!

/Sara Small Town
http://smalltownstyle.blogg.se

Du kan läsa mer och se bilder om tillvägagångs sätt och resultat på min blogg:

http://smalltownstyle.blogg.se/2009/january/golvlaggning.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.