Vår ny instalerade spishäll av märke Electrolux "sjunger"/"tjuter" under uppvärmnings tiden och sedan försvinner eller avtar ljudet.
Någon av er som vet eller som upplevt samma fenomen? Hällen heter EHD60020P och är en induktion.


Mvh Robel
 
Gör inte alla induktionshällar så, mer eller mindre?
 
Vanligt/normalt med induktionshäll. Därför jag inte valde det...
 
Okaj, tack för svar, då e det i alla fall inget "fel" på min häll...högst irriterande dock.. att det ska låta så.

I lands problem..

Mvh Robel
 
Man vänjer sig. :)
 
Läst någonstans i detta forum att det berodde på grytorna och olika kvalité på dessa
Det var tydligen hur botten var utformad eller materialet som påverkade ljudet
Det kunde bli ljudlöst om grytan var OK
 
Tessok skrev:
Läst någonstans i detta forum att det berodde på grytorna och olika kvalité på dessa
Det var tydligen hur botten var utformad eller materialet som påverkade ljudet
Det kunde bli ljudlöst om grytan var OK

Jag tänkte faktiskt på det för vissa grytor låter mer än andra..kan säkert vara kvalitèn på dom som spelar in till viss del.
Just nu är jag bara glad att det inte är fel på hällen, har haft det struligt nog med Elgiganten som det redan är, vi köpte en inbyggnadsugn och vid leverans fick vi en heeelt annan som saknade infällda reglage och timer + annan design...detta var ersättnings ugnen till den vi betalade för...jo man tackar!!
 
Precis, det är inte hällen i sig som låter utan kokkärlen. Testa att ställa på ett kärl av gjutjärn så skall du få höra (?) när det blir tyst...
 
pinebar skrev:
Gör inte alla induktionshällar så, mer eller mindre?
Vår induktionshäll ger ifrån sig ett hyfsat hörbart surr om man startar i boosterläge för att koka upp fort men det är väldigt långt ifrån vad jag skulle kalla "sjunga" eller "tjuta" och det tonar bort efter några sekunder.
Som Tessok har jag fått uppfattningen att störande höga ljud hör ihop med olämpliga kokkärl (för induktion alltså).
 
Om jag ställer en kastrull som är fuktig undetill så tjuter hällen på de allra högsta effekterna, annars är den i princip tyst. Så en kastrull eller stekpanna bör vara helt ren o torr undertill för att det ska vara tyst hemma hos oss.
 
lastkaj skrev:
Om jag ställer en kastrull som är fuktig undetill så tjuter hällen på de allra högsta effekterna, annars är den i princip tyst. Så en kastrull eller stekpanna bör vara helt ren o torr undertill för att det ska vara tyst hemma hos oss.
Detta är ett handhavandefel då kokkärlen skall vara helt torra när man kör dem på induktionshäll så precis som du skriver skall det vara helt torrt. Brukar stå noterat i instruktionsböckerna.
 
Det här är ett I-landsproblem.

Har samma sak med den nya induktionshällen, det tjittrar lite under uppvärmning - speciellt om man använder boosterfunktionen.

Är man i tågbranschen så får man en tår i ögat eftersom ljudet påminner om de övertoner som uppstår när man startar ett modernt tåg utrustat med asynkronmotorer (=induktionsmotorer).
 
Har noterat i våran Husqvarna induktionsspis så låter spisens interna fläkt högre än vad fläkten för att suga ut matos låter (på de lägsta hastigheterna altså).

Vanesak, men ändå. Vore bra om butiker kunde ha "maskinerna" installerade så att de gick provköra på stället. Då är det lättare att jämföra olika märken och modeller.
 
Flurken skrev:
Har noterat i våran Husqvarna induktionsspis så låter spisens interna fläkt högre än vad fläkten för att suga ut matos låter (på de lägsta hastigheterna altså).

Vanesak, men ändå. Vore bra om butiker kunde ha "maskinerna" installerade så att de gick provköra på stället. Då är det lättare att jämföra olika märken och modeller.
Japp, jag har också en Husqvarna häll och trodde att det var fel på den.
Jag trodde att fläkten skulle starta endast om elektroniken i hällen blir varm (som det står i instruktionsboken), men enligt Electrolux service så ska fläkten starta direkt när man slår på hällen, kasst! :mad:

I övrigt så gillar jag hällen skarpt.
 
lastkaj skrev:
Om jag ställer en kastrull som är fuktig undetill så tjuter hällen på de allra högsta effekterna, annars är den i princip tyst. Så en kastrull eller stekpanna bör vara helt ren o torr undertill för att det ska vara tyst hemma hos oss.
Jäpp..det i kombination med IKEAs billigare varianter av kastruller är det som orsakat "tjutet" här hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.