Funderar på att fälla en asp och en tall som står i vattenbrynet vid sjön vid fritidshuset. Cirka 5 meter ifrån sjön går en mindre trafikerad grusväg och på andra sidan står mitt hus. Vid sidan om huset står ett gammalt båthus som numera är bastu. Därför får inte trädet falla åt fel håll. Jag har planerat att fälla det nu under vintern för att smidigt kunna kapa upp och forsla bort det. Jag har viss vana att hantera motorsåg och har fällt cirka 50 träd i våran skog sedan innan med varierande resultat (!).

Träden står även till hälften i vattnet.

Dock är jag himla fundersam på hur detta skall gå till för att säkert få dem att rasa över sjön och inte mot huset eller vägen??

Frågan hur tjock isen bör vara för att tåla belastningen när de faller utan att spricka upp?

Kanske någon kunnig själ kan svara på detta?

Bör jag med en stege kapa alla grenar på sidan mot vägen/huset och därmed göra trädet tyngre åt det håll jag vill att det skall falla.
 
  • 20090120, tallen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090120, huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090120, bastun.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet de som håller på och spänner upp vajrar i fallriktningen för att få extra säkerhet. Kanske inte fungerar så bra ut mot sjön.. Finns det traktor med lastare tillgänglig så är det en utmärkt hjälp att se till att trädet inte går åt fel håll.

Kan vara smidigt med en traktor efter själva fällning att dra iväg trädet till lämpligt ställe där det inte gör något om alla kvistar blir liggandes efter kvistningen.

Om du inte har motvind och träden lutar mot vägen så fungerar vanlig fällning med brytjärn utmärkt. http://www.jonsered.se/node306.aspx
-Men du glömmer väl inte att spärra av vägen trots 'hängslen och livrem' vid fällningen?
 
Det finns mycket grenar på träden. Klättra upp,så högt du vågar,medtag ett rep. Hissa upp motorsågen och kapa allt du ser. Klättra ner några meter, kapa allt du ser, osv.
Använd livlina!
 
Hur ser träden ut där de står? Ser de ut att gå åt något annat håll än mot isen?
Kilar och brytjärn kan göra det enklare men det finns andra metoder om man vill vara säker. En variant av oxbrott hittar du här.
 
Tackar ödmjukast för de snabba svaren.

Låter intressant med släden men blir svårt så som trädet står. Är cirka 150 meter till andra sidan sjön. Kanske man skulle köpa 150 meter rep och koppla med spännrem till ett träd på andra sidan sjön???

Arvid
 
Det där oxbrottet var riktigt smart! Jag lägger min röst på det, om du inte har tillgång till traktor. Om terrängen är för ojämn så lägg ut en glidskiva av något slag. Det är inte så stora ytor som behövs - och du börjar ju inte fällningen förrän alla förberedelser är klara.

Riktigt smart pryl än en gång.
 
Du har nog fått alla bra råd redan. Som Sne4 sa, så det enda du behöver fundera över vägen är ju eventuell trafik.
Jag tycker inte tallen ser så stor ut (10-15m) så jag skulle nog ha nöjt mig med fällkilar och rätt vind.
Men det är ju svårt att säga då man inte är på plats.
Men om de lutar åt rätt håll och inte har mesta kvistarna åt fel hål så borde det inte vara något större problem.

Mitt tips är fällkilar i plast, då skadar man inte kedjan om man sågar i dem.
 
Oxbrottet verkar smart, men kan man inte få slanan i huvudet när trädet börjar falla? Bara att ha det i åtanke liksom..
 
Slanan har piggar som gör att den inte ska falla okontrollerat åt sidan. Sedan bör man retirera så fort trädet är på gång, så risken får anses liten. Men du har väl hjälmen på dig ute i skogen? ;)
 
Självklart har jag hjälm ;) Man får inte fuska med säkerheten.
Jag fattar inte riktigt det där med piggar ändå, dom gör väl så att slanans topp får fäste mot trädet du ska fälla?
I och för sig, man fäller/sågar ju inte tills trädet börjar falla, utan det sista gör man ju med brytjärnet i alla fall, så det brukar inte bli så dramatiskt, och då har man ju koll på slanan samtidigt. Man hinner nog till och med hålla i den när trädet börjar luta.
Är det någon av er som har använt den, oxbrottet alltså?
 
Min personliga erfarenhet som skogsägare är att om trädet inte lutar åt helt fel håll eller har kraftig övervikt så går det ganska lätt att lägga det åt det håll man vill utan andra hjälpmedel än motorsågen. 90% av gångerna jag har behövt använda bräckjärnet är det för att få loss sågen när man den har nypt. Är det trångt och man behöver mer precision, eller om man är orolig, är kilar en bra idé precis som många har sagt.
 
Ok, känns betydligt tryggare nu när man fått lite tips.. Blir nog att kapa det någon gång närmaste dagarna.

Mvh Arvid
 
Efter mycket bekymmer kom vi till slut på hur vi säkert skulle kunna fälla aspen. Den hade lutning mot vägen på cirka 1,5 meter, mätt från roten till toppen. Troligen hade den fallit mot vägen och eventuellt på huset ifall man inte hade tvingat den att falla mot sjön...

Vi borrade hål i isen och förde där ner en metallplatta som vi knytit rep i vardera ände på. När metallplattan var under isen vred vi den så den "låste" sig under isen. Vi spände sedan spännband och en manuell vinch mellan toppen av trädet och metallplattan. Samtidigt som vi sågade ut en kil i trädet spände vi vinchen samt bröt med ett spett på motsatt sida av trädet och tvingade det sonika att falla mot sjön. Trädet föll exakt där vi ville ha det.

Jag har försökt skissa hur vi gjorde, ursäkta den hemska kvalitén.
 
  • 20090127 trädfällning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090127 trädfällning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090127, stranden 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090127, stranden 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får man fråga varför du sågade riktskäret "upp och ner"?
 
Hej Joflopp

Polarn och jag fick för oss att kraften från spännband och vinch skulle göra att ett upp och nedvänt skär mer effektivt, men vi tänkte säkert fel..

Glada amatörer är vi ju som sagt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.