Vi har ettr adhus från 70 talet som har haft heltäckningsmatta direkt limmat på betongplattan. har nu tagit bort mattan och planerar att lägga ett laminat golv. Tänkte använda Platon blå för att sedan lägga foam och efter det laminat. Min fråga: när jag tog bort mattam använde jag maskin och fick bort det mesta men det finns limmrester kvar mer eller mindre över hela plattan. Måste jag ta bort detta ur häslosynpunkt: dvs avger detta lim något skadligt efter att ha blitt "frigjort" från mattan , eller kan jag bara ignorera det? Golvet är såpass litet att det inte märks någon nivåskillnad, men frugan e orolig och jag kan inget om det :) Tacksam för svar.
 
Det är ingen fara, låt det sitta. Varför lägger du inte bara åldersbeständig plast under istället för platon??
 
kimpo skrev:
Det är ingen fara, låt det sitta. Varför lägger du inte bara åldersbeständig plast under istället för platon??
Vitsen med Platon är väl att man inte stänger in den fukt som troligen kommer från marken, genom plattan. Fukten leds sedan bort genom ventilerade socklar.

Risken lär vara att fukten annars stiger upp på något annat ställe, t.ex. i en vägg.
Det sägs också att det enda stället man ska fuktspärra i en källare är en dusch-hörna.

Jag sökte febrilt information om detta när vi rev ut den limmade plastmattan från vår tvättstuga med golvbrunn, för att sedan lägga klinker. Fuktspärr eller inte? Det blev ingen fuktspärr.

Jag har hört talas om ett test, som jag inte provat själv. Man skulle tejpa fast genomskinlig plast på en yta, säg 1x1 meter. Om det sedan blev kondens under plasten så skulle man inte täta golvet, utan istället släppa upp fukten (t.ex. med Platon).

/Hasse
 
Hasse, det stämmer... om det är ett källarbetonggolv. Men jag tog för givet att Gillingers golv ligger i markplan och då är det lite "overkill" med platonmatta underst.
 
hehe jag brukar vara på overkill mest för att få lugn o ro hemma ;:) bakgrunden är att vi hade trägolv över heltäckningsmattan som vi sedermera när vi flyttade in lade ett klick golv över. efter ca 3 år började frugan klaga på doft från golvet. efter många och o men så tog vi in mögelhund som markerade på ett par ställen på golvet. Rev då upp alla lager och det luktade gammal källare från ; mattan, tog in besiktningsman som konstaterade att det inte var någon fukt att tala om , men han tyckte vi skulle göra om underlaget då mattan samlar på sig lukt efter 30 år. Nu är jag nyfiken på om lim kan räknas till organiskt material,och om det släpper från sig nått.
 
Jag har haft samma funderingat som "Gillinger", och fick följande goda råd från en som jag tror ärlig golvsäljare. - Om man har plastmatta och inte har några fuktproblem så kan den liggs kvar som fuktspärr. Om man tar bort mattan så måste man få bort allt lim, i värsta fall slipa. Platonmatta är visserligen bra, men om den ska fungera bra så ska du ha ett utsåg i golvet annars kommer ventilationen bara att bli ett par decimeter in längs kanterna. Kostnaden för platonmatta med alla tillbehör beräknade han grovt till 250:-/m2 + den ventilationsutrustning som du behöver.
 
Observera att mina råd om lim gäller för en limmad plastmatta. Din heltäckningsmatta kanske har annan typ av lim. Det kanske räckar att skrapa av limmet och lägga åldersbeständig folie + foam.
Jag är lite anti mot laminat, Skulle nog lägga 14-15 mm träparkett. bl.a för att den känns varmare.
 
japp vi är på samma vågläng. flexa bort lim resterna och det gick som en dans . har nästan lag klart trägolvet och ve o fasa golv helvetet e ojämnt så det blir till att ta upp och förstärka med foam. grrrr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.