Lungt, Jag tror jag förstår. Har jobbat som elektriker så det borde inte vara några problems.
Det du skriver är väl egentligen att Övertempskyddet ska ligga NC och fungera som ett nödstopp och termostaten sköter styrningen för START/STOPP?
Kruxet är bara att hitta grejerna och veta hur allt ser ut.
Men, det finns ju alltid folk här som vet hur det skall vara

EDIT: Brännaren är en EcoTec A3 uppgraderad till en Bioline. Panna = ERYL dubbelpanna från -68 +/- några år :)
 
Redigerat:
Ja för 2-3 år sedan va det lönsamt att elda spannmål men nu är den inte lika lönsam om man inte känner en bonde som säljer svart billigt förstås..
Men då ska man inte ha pannan som tråden gäller o man bör ha automatisk uraskning då det blir MYCKET aska, Blir 300-400 l aska från 7 ton spannmål..
Spannmål har energiinnehåll på ca 4000 kWh/ton medans pellets ligger på 4800..
 
Men varför denna panik.. 400liter torde räcka 1 eller t.o.m 2 månader åtminstone, beroende på hus och väderlek såklart.

Börja från rätt ställe, skicka ett mail till vilka det nu är som tillverkar Eryl och be att få manual till pannan. Fråga dessutom vad de tror om att stoppa in en pelletsbrännare, och även ifall de har något 'kit' eller liknande, kan spara huvudbry.
Leta reda på manual till brännaren också.

Som sagts redan ta hem en försäljare och låtsas vara spekulant på brännare och/eller panna, så kan du få massa nyttig information om hur systemet funkar. Risken finns ju att det utöver brännare är andra saker man bör stoppa in för att dels få ner förbrukningen, och även uppfylla dagens krav på anläggningar (eftersom din kommer besiktigas blir detta ännu viktigare)
 
Verkar göra av med 20l om dagen. Jag tror att brännaren får för mycket olja för det luktar diesel i både pannrum och på tomten
 
Fler frågor: Vad är det för arm som sitter på en axel in i pannan på sista bilden i mitten?
 
Det är en dragregulator som reglerar panntemperaturen vid vedeldning.
 
Har börjat kika lite på bytet nu när jag har fått hem brännaren. Det är en EcoTec och vad jag förstår brinner den uppåt så djupet ska väl inte vara ett problem.
Fråga 1: Rökgastempen ska sitta? Före eller efter dragluckan? Vad ska det vara för temp på rökgasen och vart köper man en vettig givare?
2: Vart kan man köpa nya termostater? Den som jag har ser ut att sitta lite tokigt om man nu ska sätta dit en lucka i det högra övre hålet.
 
Med en uppåtbrinnande brännare så bör det finnas 15 cm fritt utrymme ovanför koppen så lågan hinner brinna ut innan den kyls av plåtytorna..

Är det en ny el begagnad brännare??
Är det en ny bör du kolla in Ctc´s brännare, Är samma brännare som ariterm bequem o samma konstruktör som gjorde Ecotec..
Rinkabyrör säljer den för 18700:- o är lätt att ställa in med alla funktioner man vill ha.. :)

Röktempgivaren ska sitta före dragluckan
 
Det är en beg brännare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.