Håller med om att det kan hända, speciellt vid klena rör. Fast en sådan vedeldare som inte har förstått hur mycket luft det finns i systemet kommer säkert att ha tanktoppen fylld med luft med din koppling, med risk för att det rostar hål efter några år.

Däremot förstår jag fortfarande inte ditt resonemang vid kokning, då kommer väl säkerhetsventilen att öppna och vatten rusa ut ur tanken?
 
När jag byggde min anläggning 94 så kopplade jag stigaren till toppen på tanken. Och satte en avluftare på stigaren , jag har inte hafft problem med luft fickor mm som Matss skriver om. Sedan har jag nog byggt ca 25-30 lika dana på olika ställen och det har till 99% aldrig krånglat med kokning mm. Det sitter ju en laddomt i botten som pumpar in vatten hela tiden, eller kör en varmhållnings krets tills det att laddomaten öppnar.
Koppla pannan simpelt utan massa lull lull och annat krångel.!
 
Innan det kokar bildas det ångbublor som hindrar cirkulationen, tar man hand om dessa höjer man gränsen för kok avsevärt.

Sen ska helst ånga och inte vatten komma ut :) Det är därför säkerhetsventilen ska sitta på högsta punkt...
 
bybackarn skrev:
När jag byggde min anläggning 94 så kopplade jag stigaren till toppen på tanken. Och satte en avluftare på stigaren , jag har inte hafft problem med luft fickor mm som Matss skriver om. Sedan har jag nog byggt ca 25-30 lika dana på olika ställen och det har till 99% aldrig krånglat med kokning mm. Det sitter ju en laddomt i botten som pumpar in vatten hela tiden, eller kör en varmhållnings krets tills det att laddomaten öppnar.
Koppla pannan simpelt utan massa lull lull och annat krångel.!
Vad är det för lull lull med min koppling? Krångel vid vedeldning är just luft.

Försök att driftsätta en lite större panna med bara en avluftare på högsta punkt. Sen kan du läsa om alla med probelm här på forumet.
 
Vad menar du är en större panna? Kopplade senat in en Baxi 50kw. En luftare inga problem vid uppstart eller senare. Det kan ju inte bara va tur.

Men då har de inte dragit rören rätt och säkert under dimensionerat stigare mm.
Problemet är alla som tror att de kan men vet inte varför man skall göra si eller så.
Och det är inget lull lull på din koppling men läser du lite på forumet så gillar "hemmapulare " att sätta dit allt möjligt . Där av mycket problem som du själv skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.