A
Vi började bygga utan att ha byggförsäkring och färdigställande skydd. (Ja, jag vet att man inte får men gjort är gjort och vi är mkt nöjda med byggarna och utbyggnaden). När vi skulle teckna försäkring fick vi nej på från försäkringsbolaget då de inte ansåg att byggföretaget inte var tillräckligt solit när de tittade tre år tillbaks. Byggföretaget har lovat att ordna detta genom att visa upp papper på deras kreditvärdighet etc men vad händer om vi fortsatt får nej? Vi har ju redan gjort klart vår utbyggnad på huset? Nån som varit i samma sits? Byggarna är förvånade över att vi överhuvudtaget måste teckna en försäkring då de har gjort större jobb i vår kommun utan att det har behövts försäkringar.
 
Kolla med något annat F-bolag.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Men detta måste innebära att ni har startat bygget utan godkänd bygganmälan eller ? Dvs i princip ett svartbygge.
 
Skit i försäkringen. Ni kommer aldrig dra nytta av den & vad skulle hända om ni nu inte har den? Det kan ingen svara på kan jag meddela. Om du läser runt lite här & på andra internetsidor så finns där massor med info om dessa värdelösa försäkringar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
1) Att försäkringsbolaget inte vill teckna försäkringen är ett dåligt betyg på din entreprenör. Det innebär nämligen att de har betalningsanmärkningar, dålig likviditet eller liknande. Detta kan man dock gardera upp genom att entreprenören lämnar bankgaranti/säkerhet till försäkringsbolaget.

2) Att bygga utan försäkring är en dålig idé. Det kommer fram om inte förr så iallafall tills det är dags att söka slutbevis för sitt bygge. Då åker man på försäkringspermien OCH en straffavgift till kommunen.

3) Vid samrådet brukar ställas krav på försäkring innan man påbörjar. Att ni börjat bygga utan försäkring är oansvarigt och i praktiken straffbart.
 
A
Volvo, jag vet att det var fel att börja före, men trodde att söka försäkring var bara en formsak som skulle ta en vecka max. Och försäkring sökte vi samma dag som byggarna kom. Nu är allt dock löst vilket är skönt. Jag förstår att byggförsäkringen är viktigt. Men vad är vitsen med färdigställande skydd? Vi betalar våra fakturor i efterhand och har aldrig, aldrig betalt i förskott.
 
Jag TROR att färdigställandeskyddet skall skydda dig mot fördyringar om byggaren går i konkurs. Dvs har du fått ett fast pris så skal ldet gälla även om du måste ta in en annan byggare för att färdigställa efter en konkurs.

Att du aldrig betalar i förskott är ingen garanti för att du kan få huset fädigställt med det du ännu inte har betalat.

Om man bygger på löpande räkning är det nog tveksamt om skyddet ger något.
 
dotsonX skrev:
Jag förstår att byggförsäkringen är viktigt. Men vad är vitsen med färdigställande skydd? Vi betalar våra fakturor i efterhand och har aldrig, aldrig betalt i förskott.
Anta att entreprenören går i konkurs och upphör att existera. Då har din bank lagt ut X antal tusen på något som de räknade med skulle användas som säkerhet för lånen i slutändan.
Om ni då måste koppla in en entreprenör som färdigställer huset till en betydligt högre kostnad så kanske denna kostnad överstiger det belopp som banken räknat med att huset skulle utgöra säkerhet för. DÅ har man en försäkring som garanterar att huset kan färdigställas till ett visst belopp.

Om något händer er så kan det också vara i tex. dödsboförvaltarens intresse att färdigställa huset till ett i förtid känt belopp.
 
volvo skrev:
Anta att entreprenören går i konkurs och upphör att existera. Då har din bank lagt ut X antal tusen på något som de räknade med skulle användas som säkerhet för lånen i slutändan.
Om ni då måste koppla in en entreprenör som färdigställer huset till en betydligt högre kostnad så kanske denna kostnad överstiger det belopp som banken räknat med att huset skulle utgöra säkerhet för. DÅ har man en försäkring som garanterar att huset kan färdigställas till ett visst belopp.

Om något händer er så kan det också vara i tex. dödsboförvaltarens intresse att färdigställa huset till ett i förtid känt belopp.
OM jag bygger själv då med kontanta pengar för att köpa material? Behöver man dessa försäkringar då eller kan man slippa det eller komma undan med låga premier?
 
Mikael_L
cem77 skrev:
OM jag bygger själv då med kontanta pengar för att köpa material? Behöver man dessa försäkringar då eller kan man slippa det eller komma undan med låga premier?
Byggfelsförsäkring kommer du normalt sett inte undan. Däremot kan du nog räkna med lägre premie. Många självbyggare klarar sig undan med minimumpremien, 10'-12'.
Undantag från bff kan ges vid begränsade arbeten, typ mindre tillbyggen eller om det gäller fritidshus.

Färdigställandeförsäkring ska du inte behöva teckna, såvitt jag förstått.
 
cem77 skrev:
OM jag bygger själv då med kontanta pengar för att köpa material? Behöver man dessa försäkringar då eller kan man slippa det eller komma undan med låga premier?
Krav på försäkringarna är tvingande enligt lag.
Dock kan man ju räkna väldigt låg ersättning för eget arbete när man gör kostnadsbedömningen...................
 
cem77 skrev:
OM jag bygger själv då med kontanta pengar för att köpa material? Behöver man dessa försäkringar då eller kan man slippa det eller komma undan med låga premier?
Såvitt jag förstår så kommer du bara undan om du kan hävda att bygget inte kommer att kosta mer än 10 basbelopp. Gör du egenhändigt en utbyggnad så kan man nog göra sannolikt att så är fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.