Är nybliven husägare och har precis fått upp ögonen för FTX för att få bättre innemiljö och få ner driftkostnader. Jag har ett enplanshus med delvis uppvärmd källare och kallvind, fjärrvärme och självdrag. Om jag har förstått det hela rätt så skall det vara ganska så passande med FTX på vårt hus. När jag tittar på själva aggregaten så ligger de på 13000 å upp till ca 20000. Det kan ju vara lite svårt att uppskatta hur mycket rör som behövs men för 15000 borde man väl få rör så det räcker?

Med tanke på detta så hamnar man på ca 30-40 tusen men de siffror jag har sett ligger på 100000. Är det jobbet som är så dyrt eller är det något stort som jag har missat? Skulle man kunna hamna på 30-40 tusen om man fixar installationen själv?
 
mellan 30 till 35 tusen gissar jag att mitt gick till komplett med allt material, gjorde allså jobbet själv. inte mer än 35 iaf.
 
Din uppskattning verkar helt realistisk. Mitt system kostade ca 30000, häften för aggregatet, hälften för rör och tillbehör. Det är då till ett enplanshus på 140m², och jag monterade allt själv.
 
Mitt system kostar ca 35', då inkluderar det allt material inlkusive ritningar och injustering. Även alla delar till imkanal. Montering har jag gjort själv.
 
Tackar så mycket för svaren, då var jag inte helt ute å seglade.

De flesta jobb brukar ju ha en tendens till att bli lite besvärligare än vad man hade tänkt från början, mer hur bökigt var det att installera? Eftersom jag har en vind som är helt tom där rören skall gå så känns det inte så svårt, eller? Lätt att vara optimist men det kluriga verkar vara att göra beräkningarna för luftflöden å sedan "bara" borra hål å dra rör?
 
Har precis monterat mitt system. Tror att man ska ta professionell hjälp för ritning och injustering, i mitt system är det många olika dimensioner, både på rör och även på ventilerna.

Jag har satt på en övervåning på mitt hus och då monterat systemet, dvs rördragning till bottenplanet i mellanbjälklaget, och rördragning till övervåning genom snedväggen. Aggregatet skall jag ha på bottenplan i en tvättstuga, så rördragning även dit. Tyckte det var svårt att komma igång, men när man väl börjar så rullar det på. Arbeta metodiskt och börja vid en punkt (kanske helst vid aggregatet. Avsluta med att skruva ihop alla delar. Det finns företag på nätet som gör ritningar, ger förslag på aggregat, ger råd vid montering mm, så gjorde jag och är mycket nöjd.
 
M
Kolla runt på de firmor som säljer FTX ventilation på internet. Det finns en som har så att man kan räkna ut vilket system som passar det hus man har. Riktigt smidigt faktiskt...
Kollade till mitt hus på 183m2 och det skulle gå på 39 900,- och då ingår projektering för just mitt hus med luftflöden, allt material med isolering, ventiler, montageskruv med bits. Helt perfekt. Levereras från dom till dörren. Ingår i priset
 
Redigerat av moderator:
M
Glömde säga att det står tydligen på ritningen hur många varv man ska öppna ventilerna för att få rätt luftmängd i dom. Då slipper man ju hyra in en som mäter luften
 
Tycker nog att man ska kosta på sig en injustering. När man lägger ner så mycket pengar på ett FTX system är det dumt att chansa på att det funkar som det ska, särskilt om man monterat systemet själv.

Att tänka på när man bygger nytt är att det krävs en OVK-besiktning av ventilationssystemet innan huset tas i bruk.
 
Vad menas med OVK besiktning?
 
Obligatorisk Ventilations Kontroll.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.