Hej,

Vi har ett hus byggt 1920 och samtliga innerväggar är uppmurade med tegelsten, därför antar jag att dessa har bärande funktion (men vet inte säkert).

Vi sätter nytt kök och vill ta upp hål i väggen mot ett skafferi där en side-by-side kyl/frys ska puttas in. Bredden på en sådan kyl/frys är 92cm och tanken är att hålet blir c:a 100cm. Höjden, om det har betydelse c:a 200cm med total höjd i köket på 330cm. Alltså rätt mycket "vägg" kvar ovanför hålet.

Det som komplicerar lite är att det är trångt. Det finns en murstock på ena sidan och vattenledningar på andra och jag vill inte röra dessa. Bredd att arbeta med = 110cm.

Min tanke är att ta upp hålet. Sätta en i-balk med hjälp av domkraft och sedan bulta fast en stålskena på vardera sida, kanske runt 1 cm tjock, som i-balken vilar mot ändkanterna. Använda rejäla expanders med 20-25cm mellanrum, samt när detta sitter, låta en kompis komma och sätta några svetspunkter i hörnen så i-balken inte flyttar sig.

Hur låter detta?
 
rent spontanat och utan att egentligen kunna så hade jag gjort något liknande om det hade varit hos mig, så i mina öron fungerar det kanon... men som sagt jag är långt ifrån utbildad men anser mig var händig och klok... :)
lycka till...
 
Det där med domkraft ställer jag mig ngt frågande inför.
Det är ju ett tegelhus inte ett trähus - går inte att lyfta i ett stenhus hur som helst utan att det blir skador.

Börja med att ta reda på om väggen är bärande.
Det är mkt sällsynt att samtliga väggar är bärande.

Sen kan man välja metod för att sätta in åtgärder.
 
Tack för svar.

Domkraften menar jag bara så enkelt att sätta balken på plats medans jag sätter stålskenorna. Alltså inte alls flytta/lyfta väggen som är ovanför.

Hur vet man ifall en innervägg är bärande i ett gammalt hus?
 
danlindberg skrev:
Hur vet man ifall en innervägg är bärande i ett gammalt hus?
Man låter ngn som vet vad han gör studera en ritning över huset alt besöka och studera hus på plats.
 
Man kan ju alltid ta upp ett hål och kolla om det rasar, rasar det var det bärande annars inte.

Annars får man ta på sig ingenjörshatten... hur ser det ut ovanför (takstolar/väggar osv)

Jag har mest petat i träkonstruktioner och de är i mitt tycke lite snällare när det gäller bärande väggar... man får lite mer varningar innan allt går åt helvete, sten och tegel är ju ett sprödare material som kan spricka om det utsätts för draglaster.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Man kan ju alltid ta upp ett hål och kolla om det rasar, rasar det var det bärande annars inte.

/ATW
Kanske inte att rekommendera till en amatör?
 
Kanske inte det rekomenderade tillvägagångsättet. dock hävdar jag att när det händer (det rasar) så är det en amatör som tänkt "Äh va'fan, jag provar!".

/ATW
 
Sen vll du nog hellre använda plugg och skruv i tegel än expander :)
 
Huset är gammalt och det finns ingen byggritning, bara planlösning.

Nej, jag hade inte tänkt ta upp hålet utan att först veta att det är säkert. Men, vem hittar jag som kan detta ? Är det lokala lilla byggfirman eller ska det vara byggingenjör konsult ?
 
Kommer du åt så du kan se takstolarna? Finns det några skarvar på takstolarna? Med den öppningen du ska göra kan det oturligtvis handla om en enda takstol som behöver växlas av. Detta kan du göra lätt ovanifrån istället om takstolarna inte redan är bärande, dvs att dom bär på ytterväggarna. Jag hade lite samma problem och tog hem en snickare som tittade på problemet. Han tog inget betalt för detta och det tog 10 minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.