Jag håller på med el till det nya köket och undrar hur högt över golvet man sätter underkanten på överskåpen?

jag måste få till kabel för belysningen på rätt höjd.

/N
 
Standard är 90 cm från golv till ovan bänkskiva och 50 cm från bänkskivan till överskåpen.

Själv har jag satt överskåpen 53 cm ovan bänkskivan.
 
Hemmakatten
Vi har 90 cm från golv till ovan bänksskiva, precis som Linnex. Sedan har vi 65cm mellan bänkskiva och underjant överskåp.

Just måttet 90 cm från golv till ovankant bänkskiva är nog det som flest har. Men är man inte så långa i familjen kan man sänka till 88cm och är man långa kan man höja till 92cm. Högre eller lägre än så blir svårt/jobbigt för de flesta.

Utrymmet mellan bänkskiva och överskåp har väl varit ett standardmått på 50 cm i säkert 50 år. jag upplever att väldigt många går ifrån det måttet och sätter skåpen högre. Många upplever att det är trångt, slår i huvudet, måste böja sig för att kunna röra i kastrullen längst in. Vi upplever en enorm, positiv skillnad med högre satta överskåp. Har man gasolhäll MÅSTE man sätta fläkten högre upp, kolla på fläkttillverkarens rekommendationer.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Håller med Hemmakatten. Skulle helst haft 60 cm men med 92 cm överskåp +dekorlist blev det 53 cm när jag sköt upp skåpen max.

Nackdel med att sätta det extra högt är att det blir högre till allt. Speciellt att tänka på om man har barn.
Ang fläkt så finns det speciella fläktskåp som är lägre om man har det behovet.
 
Vi har barn och är inte så långa så vi sänker nog ner bänken något. Jag får fundera lite på var skåpen skall sitta.

Tack för alla svar.

/N
 
överkant underskåp 87 cm
underkant överskåp 140 cm
detta är standardmått man får justera efter tycke och smak
 
marbodal har i ett par år haft i sina papper underkant överskåp på 1414 mm
 
ibland är det ju bra att inte barnen når saker....
 
Har du ett högskåp i köket är det ju det som bestämmer höjden. eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.