Först inlägget här :)
Vi är på jakt efter hus och har hittat ett som vi verkligen tycker om. Huset har legat ute i 3mån och bara vi och ett par till har tittat på det. Utgångspriset ligger strax under 1,5. Vi bestämde oss för att lägga ett bud i förra veckan och kom fram till att börja på 150 000 under utgångspris, eftersom intresset är svalt (minst sagt) och eftersom ett likadant hus såldes för bara 50 000 över utgångspris i slutet av 2007 (dock vet vi inget om skick eller dyl, men marknaden har ju minst sagt stannat sen dess och det andra huset hade lite högre taxeringsvärde).
Säljaren kom tillbaka med ett bud på 50000 under utgångspris igår (vi står nu alltså 100 000 ifrån varandra) och nu är frågan hur vi ska agera? Vi är villiga att gå upp en bit till, egentligen är vi villiga att gå upp till bara 25 000 under vad säljaren lagt nu, men man vill ju inte ge mer än vad som krävs och såvitt vi vet har ingen annan algt något bud.
Men hur ska vi gå vidare, höja 25000 eller ta 50000 direkt och sen försöka stanna på 1375000? Känslan är iallafall att säljaren inte kommer släppa huset för vårt nuvarnade bud, utan att vi måste upp en bit.
Säljaren håller på att renovera ett annat hus sen ganska länge tillbaka, men säger sig inte ha särskillt bråttom att sälja, fast det kan man ju fundera över....
Svårt att säga vad som är bäst förståss, men vi är lite villrådiga och det är första husköpet.... Huset känns verkligen rätt och frågan är ju hur stor roll 25k hit eller dit spelar..... Usch vad man kan bli velig.....

tack på förhand
 
Finns det ingen annan köpare kanske ni ska prova att sänka ert nuvarande bud med 10 000 och säga att han får skynda sig för nästa vecka sänker ni igen ;). Är verkligen köparens marknad nu..
 
Det brukar gå att enas om "halva vägen var". Att säljaren kommer med ett motbud tyder ju på att denne vill sälja i alla fall.

Om ni är nöjda med huset, om banken och ekonomin tycker att det är OK, så har inte de sista tusenlapparna så stor betydelse över tiden. En del kan man också "få tillbaka" genom att det kan gå smidigare vid överlåtelsen när bägge parter är nöjda.
 
Om ni går halva vägen direkt så signalerar ni till säljaren att det finns mer att hämta, medan en ökning på ett mindre belopp säger till säljaren att ni ligger nära smärtgränsen.

Sedan kan det ju, som Swetrot skriver, finnas andra aspekter.
 
tack för synpunkterna!
Vi höjde lite och inte långt efter vi pratat med mäklaren ringde han tillbaka med ett nytt bud från säljaren. Nu ligger vi strax under vad vi tänkt som max och inte så långt ifrån varandra. Lutar nog åt att vi faktiskt tar deras bud, priset har gått ner ungefär så mycket vi trodde det skulle det skulle gå att få ner det. Kanske skulle det gått, eller kan kanske fortfarande gå att få ner några tusingar till. Men vi känner oss nöjda med priset och som ni skriver det kan vara ett bra läge att komma överrens.

Mvh
Mattias
 
Fokusera inte bara på att göra en bra affär, ni måste vilja ha huset också... :)
 
-MH- skrev:
Fokusera inte bara på att göra en bra affär, ni måste vilja ha huset också... :)
hehe, jo det är ju en ganska viktig del i sammanhanget, men vi vill verkligen ha huset! :)
 
Om man VERKLIGEN vill ha ett hus spelar 25000 mindre roll när det rör sig om över en miljon kan jag tycka. Slå till bara! :)
 
OHH va svårt de där är!

Jag sitter i samma knipa, jag har bjudit på ett hus som har värderas till 2.9, huset har varit ute sedan aug -08, de har haft ett bud tidigare på 2.6 som antagligen skulle gått igenom om köparen hade haft pengarna på en gång. Den köparen skulle enl honom ha pengarna ett år senare( uppenbarligen en skummis). Annars har det inte varit några bud, så jag drog till med 2.2 i måndags. De sa nej till det budet. Mäklaren sa att det skulle bli svårt att få huset under 2.5

Hur länge ska jag vänta med nästa bud, jag vill inte verka allt för angelägen. Men jag vill verkligen ha huset!

Nästa bud tänkte jag erbjuda 2.4 - är det okej, och när ska jag lägga budet?

Eller ska jag kontakta mäklare och försöka få ett möte med säljaren?
 
Redigerat:
titta er itne blinda på utgångspriserna.. ett utgångspris är inte ett värde på huset. husets värde är vad någon är villig att betala för det! (med andra ord vad du vill betala för det) mäklaren kommer givetvis säga att det är alldeles för lågt bud..

de flesta mäklare och säljare har övervärderat sina hus rätt kraftigt på senaste tiden

här i mina trakter har jag kikat lite det senaste på de hus som verkligen blivit sålda efter att vi har varit på visningen. allt som oftast så har det blvit budgivning som gått upp en bit över utgångpriset men sedan när besiktning gjorts antar jag så har husets prutats ner en bra bit under utgångspriset.

en del andra hus vi kikat på som legat ute ett tag har vi lagt riktiga "skambud" och fått höra av mäklaren att det finns inte en chans att de säljer för det priset.. lik förbannat säljs huset några veckor/månad senare till pris i den klassen som vårat "skambud" (det har varit hus vi inte riktigt fallit för men varit intresserade av så inte fullföljt)

ett annat tips är att innan ni bestämmer er för något pris eller gör en fullständig besiktning, ring upp ett par olika fackmän och be dem komma och kika på huset och ge en offert. då har ni bra material att pruta med. ring en takläggare, sotare, vvs, el, gräventrepenad etc (det du kan misstänka kan vara problem beroende på husets ålder och skick) de är riktigt kåta på jobb numera och har ofta inga problem med att komma och kika på skicket på huset. ring även kommunens miljökontor och kolla upp med dem om de har någon info om huset (radon, avlopp etc).

några tips bara
 
ju mer du vem huset desto större möjlighet har du att få ett bra pris
 
Vi är i samma sits. Huset har varit till försäljning sedan våren 2008. Vi har lagt 100' under det säljaren säger är deras smärtgräns. Jag vägrar höja mer och säljaren vägrar gå ner till vårt bud. Hur gör man?
 
Om säljaren inte vill sälja till det pris ni bjuder, så får man antingen höja priset eller låta bli att köpa.
 
Swetrot: Men huset har ju varit ute hur länge som helst... för mig blir det en principsak nästan. Ja, alltså att de måste vara beredda att förhandla med oss istället för vi med dem. Eller tänker jag helt galet?
 
Sitt lungt i båten och vänta. De senaste ekonomisnacket gör tom mej mörkrädd. Det ser ut att blir värre innan det blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.