Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Vi vill ha 5-6 sovrum plus vardagsrum, separat toa, badrum och kök med matplats, i ett plan. I gamla hus verkar det svårt att hitta och här får man ofta bara bygga 150 kvm max plus ev. 5-10%. Kan det få plats utan att det blir för små rum?

Sedan ska vi ha källare och halvplan ovanpå om vi har råd, men det är något annat vi vill ha det till.
 
Byggyta 150 m2 - ytterväggar ca 20 m2 - v-rum, kök, bad, toa ca 50 m2 - hall ca 15 m2. Kvar är ca 65 m2 - yta för trapp och mellanväggar, det blir ca 10-12 m2/rum till 5 sovrum och vissa kan ju vara mindre. En bra arkitekt bör kunna skapa en bra planlösning med de förutsättningarna.
 
S
Klart det far plats om ni vill. Men det handlar om att planera bra. Börja skissa pa hur ni vill ha det typ skala 1:100 (1 cm=1 m). Känn efter hur huset ska se ut vilka kvaliteter ni vill ha, öppen planlösning, koridor med rum pa alla sidor, högt i tak, stort kök osv. Riktlinjer kan vara att ett sovrum för en person (barn eller gästrum) inte ska vara mindrä än 8 m2, och ett stort sovrum (föräldrar) liger minst mellan 12-12 m2.

Generella saker att tänka pa:
*Fran entré ska man ha direktkontakt till toa, kök och vardagsrum.
*Köket läggs med fördel inte i söderläge, da det blir väldigt varmt där ända.
*Tänk även pa hur sovrum placeras, vill ni ha morgon- eller kvällssol? Morgon är att föredra, da det kan bli väldigt varmt pa sommarkvällarna annars.
*Med sa manga rum kanske tva toaletter är att föredra.
*Man vill inte ga igenom hela huset fran sitt sovrum för att ga pa toa, sa en toa eller badrum i anslutning till sovenhetet är alltid bra.
*Har man tva vaningar sa är det klokt att lägga rum med avlopp/vatten ovanför varandra, för att inte behöva dra rör kors och tvärs i hela huset

Sen kan man tänka pa att inte göra huset för brett, eller att man tänker sig bärande väggar lite här och där. Taket spänner ju vinkelrät mot nocken, sa om avstandet mellan langsidorna är över 8-9 meter behöver ni nog en bärande vägg nagonstans i mitten av huset. Ju mer centrerad den bärande väggen är desto klenare konstruktion = billigare takstolar.

Sa det är ett par saker att tänka pa.
Jag har säkert inte fatt med allt.

Men iaf, bli inte rädda, börja skissa. Rita ocksa upp en sektion igenom huset där man ser höjder osv. Och gör fasaderna ocksa. Da ser ni om er fönsterplacering ser ok ut utifran.

Lycka till!!
 
Villa Falsterbo från Sävsjöträhus är visserligen 157 kvm men har 5 sovrum, vardagsrum och allrum. Kika på den för lite inspiration.
 
Jag växte upp i ett hus på ca 10 x 14 m med i grova drag följande planlösning. Det fungerade väldigt bra.
 
  • Hus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sökarn
Det här såg bra ut men det fattas ett rum uppe
image

image

Svarar er ikväll
 
Redigerat:
Sökarn
halloy skrev:
Villa Falsterbo från Sävsjöträhus är visserligen 157 kvm men har 5 sovrum, vardagsrum och allrum. Kika på den för lite inspiration.
Den ser bra ut, rummet till höger vill jag ha kontor i och det är för litet, ev. kan man spegelvända men då kan det bli störande.
Och vi vill ha halvplan ovanpå till förvaring mm som det är dåligt med i alla enplanare.
Om pengarna räcker ska det vara garage mm under ifall tomten passar.
 
Sökarn
pinebar skrev:
Jag växte upp i ett hus på ca 10 x 14 m med i grova drag följande planlösning. Det fungerade väldigt bra.
Vi har sovrum som avdelats i vardagsrum nu och det är inte så bra.
 
Går gör det.
MItt föräldrahem var ca 7X14 utvändigt och där hadde vi fyra rum och kök plus badrum, tvättstuga/groventre och en liten klädkammare. Det byggde vi sen på i vinkel med ca 30 m2 till och klämde in 2 rum till och en liten men ack så trevlig bastu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.