Jag förstår ju naturligtvis att det kan skilja väldigt mycket i pris när man bygger nytt. Men hur mycket kostar DITT nya hus (exkl tomt)? Vilken hustyp och boarea? Vilken husleverantör eller kanske lösvirke? Skulle du säga att du bygger "lågbudget", medel eller med hög standard? Och berätta gärna också var i landet du bygger.

Tack på förhand och jag hoppas på MÅNGA svar! :)
 
Hej jag vill väta om någon som kan tipsa mej eller som vät vilket hus som är biligaste att bygga helt nyckelfördig, vie fem personer .
 
Vad kostar att bygga heltt nyt hus ,vilken hustilverkare som är biligaste:[
 
Det är svårt att peka ut vem som är billigast, eftersom olika husleverantörer har så olika prislistor där olika saker ingår, respektive inte ingår.

En mycket viktig faktor är hur tomten ser ut. Krävs det minimala schaktarbeten för att kunna bygga grund/platta, eller är det mycket jobb? Kommunernas avgifter för el, VA och bygglovsavgifter varierar också stort.

Sedan kommer man in på själva driftekonomin av huset. Hur mycket energi går det åt för att hålla huset varmt är en viktig bit, som gör kalkylerna än mer svårtolkade.

Min spontana åsikt är att de som bygger billigast är människor som själva är byggkunniga, har gott om kontakter och bygger lösvirke med stor egen arbetsinsats. Sedan finns det en hel del tillverkare som profilerat sig på att ligga i det lägre prissegmentet, t.ex. Smålandsvillan och Fiskarhedens byggsatser. Det är ett tag sedan jag tittade på att bygga hus, men ett hus på runt 100m2 gick att få för strax under 1Mkr exkl allt med tomt, VA, elanslutning och tillval.
 
Jag vill väta den biligaste hus mellan 115-145 kvm jag vill vätta cirka ett pris min töm kåstar 400.000kr så jag vill väta vilken hus tillverkar som byger bilgaste:
Cirka ett pris: tack
 
>vali< skrev:
Jag vill väta den biligaste hus mellan 115-145 kvm jag vill vätta cirka ett pris min töm kåstar 400.000kr så jag vill väta vilken hus tillverkar som byger bilgaste:
Cirka ett pris: tack
Hej!

Det enklaste är nog att fråga olika tillverkare vad deras hus kostar. Var dock nogrann med vad som ska ingå, vilken standard och vilken entreprenadform som gäller.
Då får du garanterat "väta" vad det kostar! ;)

/Henrik
 
Oseriöse Vali kapade tråden för trådskaparen...

J.A - Mitt nya hus som vi byggde 2008 kostade ca 2,2 miljoner, har inte gjort någonting själv mer än att måla utomhus(jo i och för sig, svärfar gjöt plattan då han arbetar med det). Det är 160 m2 enplanare plus ett integrerat garage på 25 m2 med hög standard dvs -> Egenritat, lösvirkeshus, 2.70 takhöjd, 300 mm isolering i plattan, en halvmeter lösull på taket, en gjuten altan på 26 m2, 24 Elitfönster varav 3 altandörrar, stort HTH kök, rostfria energisnåla vitvaror, enstavsparkett, 10 HTH garderober, Crawford eldriven garageport, teakdörrar, fiber, multimediaskåp etc etc
 
  • Gilla
daals
  • Laddar…
Bumpaberra...Vilken hustillverkare har du anlitat? och vad gav du för tomten? stl?
Vi är i så tidigt skede men har räknat ca-priser på ett Fiskarhedens(lösvirke) Lövsångaren 120 kvm+ isolerat garage ca 50kvm. Totalentreprenad. ett måste då vi bygger och flyttar 30 mil.
Husets kostnad i standard med totalentrepenad 1.540.000 kr

Tomt 225.000 inklusive vatten.
Byggel under byggtiden 25.000
Byggfelsförsäkring???
Ränta byggtiden 100.000
el framdragen 20.000
Lagfart/pantbrev 90.000
Omritningar av planlösning max 13.000.
SUMMA: 473.000
Total ca-kostnad blir 2.369.000kr
Därefter tillkommer kostnader för alla tillval och önskemål, ev ombyggnationer planlösningen, ex bastu, kamin mm.
Sedan drar FH av om man väljer bort något.
(Garage isolerat 40-50 kvm 369.000, oisolerat kostar det 295.000)

Det här är så närma besked om kostnader vi fått och kunnat ta reda på i vårt läge. Har inte begärt offert än.Tittar på tomten på torsdag.

Vi bor i dag i ett tegelhus byggt på 20-talet 2 plan med källare och garage, bergvärme och vi räknar med att tjäna in på uppvärmningskostnaderna och snart utflyttandes ständigt duschandes, ätandes tonåringar ..skämt åsido. Vi tänker långsiktigt och vill inte elda för kråkorna...med andra ord så bygger vi inte större än vi absolut behöver för inom några år kommer vi bara att vara två personer som bor. Vi har också valt enplans för att vi ska slippa trappor när vi ska rejsa med rollatorerna *ler* Men vi vill kunna bo kvar på ålderns höst! vilket vi säkerligen, inte skulle kunna om vi bygger 200 kvm 2-plans.
 
Redigerat:
Vi har inte använt någon hustilverkare då vi byggt lösvirke, vår snickare köpte in materialet allt eftersom det behövdes. 2,2 är totalen för husen utan tomt.

Måste kommentera dina siffror lite:

Byggel 25000 låter saftigt, beroende när på året du bygger, men max 15000
Byggfelsförsäkring mellan 20000 och 30000, vi betalade 21000.
Ränta under byggtiden kan aldrig bli 100000 om du inte tänker bygga i 3 år -> borde bli ca 30000 med andra ord.
Lagfart/pantbrev 90.000 också saftigt, du betalar ju bara lagfart för tomten, i ditt fall blir det kanske 5000 plus pantbreven beroende på hur mycket du lånar säg max 45000 totalt 50000.

Lycka till!
 
Bland de riktiga lågpristillverkarna är Älvsbyhus som någon nämnt, men också Smålandsvillan.
 
Tack till er med seriösa svar! Då verkar det alltså som att det kan gå att ställa upp ett hyfsat hus för ca 2 miljoner vilken är vår maxgräns. Vi står i valet mellan att bygga ut eller bygga nygg, och nu kan drömmen om ett nybygge lever vidare :)
 
Mycket intressant...:)
Uppgifter/priser har jag plockat från folk som byggt , samt fått från FH säljare ...Förklarade nog mina uppgifter för dåligt:) Hur jag tänkte! Jag vet också att räntorna inte kan bli så pass mycket:surprised:
I räntekostnaderna tänkte jag in byggfelsförsäkringen eftersom jag inte hade någon uppgift på den, bland annat. Borde skrivit att jag räknade mycket högre:) med en baktanke på outförsedda utgifter som kan dyka upp ev tillval som vi inte alls vet vart det slutar.
När det handlar om så pass mycket pengar tar jag hellre till så man inte får en chock när man får offerten.
Drömkalkyler är inte att eftertrakta:)

Har också hört att Älvsbyhus är prisvärda. De är väl marknadsledande...efter vad jag också hört.
 
Hej!
Intressant tråd för alla som ännu inte känner till de olika leverantörerna så bra!
Jag har precis nu fått en offert från en husleverantör, offerten var på en speciallösning som de ska ta fram åt oss, men de har också färdiga husmodeller, där en av modellerna på 100 kvm går på knappt 440 tusen för hussatsen och tillläggstjänster.
Sen tillkommer ju förstås entreprenad...men där beror det ju på hur mycket man vill göra själv.
Vi kommer jämföra dem med FH
 
Hej, nybyggarna11!! Jag har upptagit ett bygge av min villa och har inte bestämt mig om jag vill ha arkitektritat eller inte.... jag körde fast med min tidigare arkitekt, då det blev tokdyrt, men jag har inte hittat husföretaga som känns så där helt rätt...svårt att veta hur mycket de kan variera och vad som ingår...Får man fråga vilka de var som hade hus för 440 tusen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.