Hur högt ska man sätta upp tv:n på vardagsrumsväggen alt. sovrumsväggen.?
 
På den höjd du tycker är bekvämt...

Brukar annars svara att man i vardagsrummet sätter den på samma höjd som man hade tjock-TV:n. Möjligen ett snäpp högre om du har en bänk under och vill få plats med en centerhögtalare. Kan inte förstå varför "alla" som införskaffar en platt-TV monterar den som om den vore en tavla...
 
zno skrev:
På den höjd du tycker är bekvämt...

Brukar annars svara att man i vardagsrummet sätter den på samma höjd som man hade tjock-TV:n. Möjligen ett snäpp högre om du har en bänk under och vill få plats med en centerhögtalare. Kan inte förstå varför "alla" som införskaffar en platt-TV monterar den som om den vore en tavla...
Nä just det varför envisas folk med att hänga den på 1,8m höjd?
Jaja man får ju göra som man vill :cool:
 
Vad är det som säger att tjock-teven var rätt placerad från början?

Personligen tycker jag den ska sitta ett snäpp upp, oavsett vad som finns under.
 
zno skrev:
Kan inte förstå varför "alla" som införskaffar en platt-TV monterar den som om den vore en tavla...
:rolleyes: Kan det va för att grannarna ska se den? :confused: :D
 
Vi satte upp våran platt-tv ca: 70 cm från golvet. Det blev för högt enligt mitt tycke, jag får titta en aning uppåt när jag sitter i soffan vilket känns obekvämt. Helst ska man ju ha blicken rakt fram eller en aning neråt enligt info som jag har fått.

Vi ska sänka tv.n några cm. Det är fårståss inte så kul med massa hål i väggen, men vad gör man inte för att få de bra.

Det är en smakfråga hur man ska ha tv:n, man måste prova sig fram.
 
Tumregel är att när du sitter i soffan så ska dina ögons höjd vara på samma höjd som tv bilden delad i tre och då 2/3 mätt nerifrån. Dvs 1/3 från överkant på din tv ska vara på samma höjd som dina ögon när du sitter i soffan.
 
.... blev liiite klokare!!
 
Det enda jag vet är att vid datoranvändande så ska skärmen ställas in så överkanten av skärmen är i ögonhöjd eller lägre. Detta har till att göra med lutningen på nacken och ansträngning av ögonen.
http://www.av.se/publikationer/broschyrer/adi_607.aspx

Så jag röstar för att grejerna installeras i en behaglig höjd, Det verkar vara någonstans mellan ögonhöjd i överkant och till hälften. högre än det verkar inte genomtänkt ur ergonomisynpunkt. Men inredningsmässigt kanske snyggare. Dock så hamnar gärna projekterade bilder på högre nivå. Speceillt då duken hänger i taket. Så ser det ut hemma och jag känner inte av något efter 2-4 timmar tittande.
Sen är det väl så att man som sund o frisk inte märker av eller får ont i nacken bara för att det man tittar på sitter lite högre än normalt. Men jag är övertygad om att det som är behagligt för de som är känsliga även är bra för mig.
Så jag ska nog hem o se om jag kan få ner duken lite till :)
 
Redigerat:
Tycker en höjd som är lämplig är så att den uppskattade längden hos en 3-4årings uppsträkta arm plus ytterligare cirka 20 cm växtmån så att han kan växa till sig förståndet att inte banka sönder familjens TV är lämplig ;)
 
Anders_Roslagen skrev:
växtmån så att han kan växa till sig förståndet att inte banka sönder familjens TV är lämplig ;)
Skall man ta med i beräkningar att vissa leksaker och föremål är över 30 cm långa, att barn i omogen ålder gärna kommer med fart och att Murphys lag alltid skall appliceras?

Lämpligast vore väl att koppla in tv, be någon hålla uppåbäket på väggen igångsatt och sen testligga/sitta soffan. Du bör man väl vara hemma? ;)
 
Själv tillhör jag gruppen som anser att en tv ska sitta på ett snyggt motordrivet golv eller bänkstativ.
 
Anders_Roslagen skrev:
Tycker en höjd som är lämplig är så att den uppskattade längden hos en 3-4årings uppsträkta arm plus ytterligare cirka 20 cm växtmån så att han kan växa till sig förståndet att inte banka sönder familjens TV är lämplig ;)
Inte lönt att tänka så där för mig. Vi har ju trappstege som jag använder när jag renoverar, och..."they know how to use it"...
 
Hehe, de onda små rackarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.