Tjenis alla verktygsfreaks! :D

Tänkte utmana er med en fråga: vilken är den bästa borrhammaren?

Jag ska dels riva tre badrum, dels borra en del i husgrunden (ta upp hål för ledningar m.m.) och dels fästa en hel del stolpjärn och annat i berggrunden under de närmaste åren.

Min tanke går så här: jag vill ha en borrhammare som klarar av (i) att bila bort kakel och klinker i tre hela badrum, (ii) bila bort betonggolv, och (iii) kan borra minst 20 mm stora hål som är ca 300 mm djupa i granit. Maskinen ska alltså ha en kombifunktion (kombihammare). Den ska klara av flera års tung användning och delas av hela familjen så den lär få slita vid mer än en totalrenovering. Att hyra känns därför uteslutet.

Begränsningen (för det finns ju alltid en sådan) är inte pengar utan snarare ergonomi. Idealet vore en lätt maskin som är helt vibrationsfri och ljudlös, och som kan hanteras med en hand. Maskiner av bl.a. följande märken är därför helt uteslutna: Biltema, CoTech, PowerCraft, AlphaTools, BestTools, Ferm, Bruksbo m.fl. Kommer inte heller lägga ner pengar på en AEG, Black & Decker, Metabo eller något annat halvfabrikat.

Vi börjar med en budget på 10.000 kr inkl. moms för maskin plus väska så får ni lite utrymme att vara kreativa. Tanken är såklart att den inte ska kosta mer än nödvändigt, men det är prestanda och ergonomi snarare än prislappen som ger mest pluspoäng här! Frågan är alltså inte vilken som är mest prisvärd utan snarare vilken som är bäst för mina behov. Säg gärna till om jag varit alltför snål i min budget kontra behov.

Nu tänker säkert många av er "varför köper han inte en billig bilningsmaskin och en mindre men bättre borrhammare", men det vore ju en alldeles för enkel lösning på ett så roligt problem!

Jag kan börja med att nämna några modeller jag kollat på:
Bosch GBH 2-26 DFR
Bosch GBH 7-46 DE

Makita BHR 240 (har redan 18V LXT-systemet)
Makita HR 2470 FT
Makita HR 3210 FCT
Makita HR 4011 C

HILTI TE 7-C
HILTI TE 16-C
HILTI TE 40-AVR
HILTI TE 56-ATC

Milwaukee PLH 26 QEX
Milwaukee PLH 32 QEX
Milwaukee Kango 750 S

Någon som har erfarenhet av dessa eller andra liknande maskiner? Något märke som jag särskilt missat (förutom DeWalt och Hitachi)?

Tillsammans med era förslag skulle jag uppskatta ungefärliga priser (inkl. moms). Jag har t.ex. bara en vag uppfattning om vad de olika HILTI-modellerna kostar.

Tacksam för tips!
:confused:
 
Jag har en Makita 2470. Har ännu inte utsatt den för några extrema utmaningar men jag tror inte att det är en maskin jag skulle plocka fram för att bila bort betonggolv.

Är personligen tveksam till att en kombihammare skulle vara ett bra alternativ till en riktig bilningsmaskin för just det ändamålet.

Har använt 2470:an mest för att borra hål genom betongväggar, 18-26 mm hål i 250-300 mm tjocka väggar, och till lite enklare bilningsjobb och då har den fungerat hur bra som helst. För att bila bort ett betonggolv skulle jag dock tro att det skulle blir rätt jobbigt, dels arbetsställning men också att för att det skulle ta relativt läng tid jämfört med större bilningsmaskin. Skulle nog också oroa mig för att jag skulle bränna upp den i så fall, även om det kanske inte finns fog för den oron.

Skulle nog inte dissa Metabo som ett "halvfabrikat". Min uppfattning är att det är ett märke fullt likvärdigt med Makita, Bosch, Milwaukee, Hitachi med flera.

// stOra_M
 
"Nu tänker säkert många av er "varför köper han inte en billig bilningsmaskin och en mindre men bättre borrhammare", men det vore ju en alldeles för enkel lösning på ett så roligt problem!"

Det skulle jag säga är den enda lösningen på problemet. En borrhammare man kan köra med en hand, är det verkligen en borrhammare?

Jag kör mycket med två Boschborrhammare, en 2-24 på jobbet och en 2-26 på andra jobbet och hemma. De borrar i betongen och gråsten utan att klaga, hur mycket som helst. Men man kör dem inte gärna med en hand. De är helt ok. att dra ner kakel med, men några egentliga bilmaskiner är det ju inte. 2-26:an dunkar på med 3 joule, Boschs största bilmaskin med 60 joule. Det senare kanske man inte behöver för de arbeten du skriver om men när jag ska bila något grövre så hyr eller lånar jag en bilmaskin.

Om du köper en 2-26:a för säg 2500kr och en begagnad bilmaskin för resten tror jag du har har använt pengarna på bästa sätt. En del mindre bilmaskiner har ju förresten också borrfunktion, kan vara värt att tänka på.
 
Min lösning på ett ungefär liknande problem var att skaffa mig en ganska lätt billmaskin, Bosch GSH 5 E och två borrhammare, en större och en mindre. Den stora, Hilti TE 40-AVR, används till håltagning och lättare bilningsarbeten som kakel. Den lilla, Bosch GBH 2-18 RE, används till pluggborrning, och ja jag kör den lilla med en hand.
Totalt hamnade jag strax under 10000, men då hade jag tur då jag fick Boscharna och Hiltin billigt.
Så nu sitter jag med två förhållandesvis lätta maskiner, max ~5-6 kg och den lilla på 2 kg.
 
Har en Hilti TE-16C som jag är helnöjd med. Funkar perfekt till den borrning du nämner. Heller inga problem att bila i betongsten, kakel eller bila bort betong. Dock skulle jag inte vilja bila ut en platta med den, enda gången jag gjort ett sånt jobb hyrdes en riktig Hilti bilmaskin, gick som en dans.

Och ja, Hilti TE-16 går fint att köra med en hand. Det tappar du med t.ex. TE-76 ATC.

Vad gäller pris var det väl runt 7000+moms med SDS och vanlig borrchuck samt en sats med småborrar.
 
Jag har en HILTI TE-6 som jag är mycket nöjd med. Den har överlevt tung misshandel och dåliga väderförhållande under lång tid, utan att sucka.
Så även TE-7 borde vara en lika bra maskin.
En annan viktig sak är tillhörande damsugare, köp till om det inte medföljer maskinen du tänker köpa. En billig lösning dammig miljö.
 
Tack alla för mycket intressant läsning!

stOra_m och Mr Handyman: Jag är själv förtjust i både Bosch GBH 2-26 DFR och Makita HR 2470 FT, så de känns helt klart som alternativ.

nomis och Bloink: Just TE 6/7 och TE 16 känns som precis den typ av maskin jag tänker mig, men då kanske det även krävs en större maskin för de tyngre jobben.

Binesh: din lösning låter ju onekligen som ett riktigt kap! Bosch GSH 5 E går på dryga 7.000 och jag gissar att en HILTI TE 40 är billig om man får den för 12.000. Men samtidigt låter det ju som du kan fixa alla typer av jobb med den maskinparken! :)

Ingen har dock besvarat min grundläggande fråga ännu: vilken som är den bästa borrhammaren.

Jag lutar personligen just nu åt HILTI TE 16 eftersom den kombinerar det bästa från båda världar. Dock antar jag att den inte duger till att börja bila i betongen som flera av er redan påpekat. En fördel jag ser hos HILTIs mindre maskiner (t.ex. TE 7 och TE 16), och även hos de större kombihammarna, är att de är mycket mer kompakta än t.ex. Bosch GBH 2-26 eller Makita HR 2470. Bara längden på dessa två gör att de är mycket otympliga att hantera i många situationer.

Är det någon som ser några uppenbara för- eller nackdelar med följande fyra alternativ:
Bosch GBH 2-26 DFR
Makita HR 2470 FT
HILTI TE 7-C
HILTI TE 16-C

Prismässigt leder ju Boschen och Makitan, men mellan dessa två? Och mellan HILTI-maskinerna? Och mellan Bosch/Makita och HILTI? Är det värt pengarna att välja HILTI?

Någon som vill sticka ut hakan och komma med en personlig favorit som överglänser alla andra? :D
 
Om det inte framgick så är 2-26:an min favorit, men det är ingen enhandsmaskin. Har inget att anmärka på kvalitén heller. 2-24:an på jobbet har gjort eländigt mycket skitjobb. Här blir det väl en fråga om smak, och jag tror inte att man objektivt kan komma fram till den bästa borrhammaren.

Skulle tro att du blir nöjd med alla fyra maskinerna du radar upp, men frågan är hur mycket man får betala för att maskinen ska HETA Hilti.
 
Hilti for president!

Dom är helt suveräna jämfört med alla andra märken jag någonsin provat, och tro mig det har blivit en del maskiner på 12 år i byggbranschen :)
 
Hilti har även utmärkt support och service på deras maskiner. Kommer ut på plats vid fel, Levererar borr, skruv, mm till arbetsplatsen och tillhandahåller lånemaskiner vid service och reperationer.

Jag håller med dig, satsa på en TE-16C, det är nog en bra maskin i förhållande till storlek och kraft.
Jag själv föredrar maskiner i 3-kilos klassen, vilket uppfyller mina krav. Vid grövre arbete hyrs en riktig mejselhammare.
 
Redigerat:
Är det någon som vet priserna (inkl. moms) på dessa maskiner:

HILTI TE 7-C
HILTI TE 16-C
HILTI TE 40-AVR
HILTI TE 56-ATC

Tacksam för svar!
 
Lägger mig i debatten med en fråga om en DeWalt
Kan D25114K vara nåt att satsa på?
K-Rauta säljer den just nu för 1959:-. Ordinarie är 2799:-.
På papperet är den lite bättre än Bosch GBH2-26.
Jag ska i första hand borra en massa hål i betongplattan till nivellreglar (4-5mm).

/L-O
 
Bosch 2-26 är rätt mångsidig, även om jag tycker den är rätt aggresiv i jämförelse med min gamla hilti och dw. Jag upplever den som att den slår på för hårt så man missar precision, att hålla den med en hand, nej, glöm det.

Det största pluset med Boschen är att den har en vanlig chuck också,några nackdelar är det värdelösa djupstoppet och att den inte går ner i väskan med den vanliga chucken på.

/Kent
 
Tack Kent för informationen! Just aggresiviteten låter som mycket värdefull information som man måste ta i beaktande. Att den inte går ner i väskan med borrchucken på (som jag förstår dig) är ju också ett minus från en praktisk synvinkel.

Jag är själv lite kluven när det gäller Bosch 2-26. Å ena sidan har Bosch mycket gott rykte om sig just för sina borrhammare, och vad jag förstår ligger de i framkant tillsammans med HILTI vad gäller kvaliteten. Å andra sidan har Makita 2470 samma funktioner (borrning, hammarborrning, mejsling), men till lägre vikt och pris.

Jag kan också tillägga att jag var tvungen att känna lite på HILTI TE 7-C, 16-C och 50-AVR och de känns riktigt gedigna, men prislappen avskräcker (ca 6.300 kr för TE 7-C, ca 9.400 kr för TE 16-C och ca 15.300 kr för TE 50-AVR, samtliga priser inkl. moms).

DeWalt D25114K ser ju onekligen ut att ha bra specar, men jag har ju så kroniskt svårt för det gul-svarta sortimentet.

Lite grundläggande info om maskinerna ifråga:

HILTI TE 7-C
Effekt: 720 W
Slagstyrka: 2,6 J
Vikt: 3,5 kg
Pris: ca 6.300 kr

Makita HR2470FT
Effekt: 800 W
Slagstyrka: 2,7 J
Vikt: 2,6 kg
Pris: ca 2.400 kr

Bosch GBH 2-26 DFR
Effekt: 800 W
Slagstyrka: 3,0 J
Vikt: 2,9 kg
Pris: ca 2.600 kr

DeWalt D25114K
Effekt: 800 W
Slagstyrka: 3,4 J
Vikt: 2,6 kg
Pris: 2.300 kr

På papperet ser ju DeWalten ut att vara en given vinnare med högsta slagstyrkan, lägsta vikten och lägsta priset. Någon som har provat och kan ge ett utlåtande?
 
Ska tillägga till de senaste två inläggen:
Det följer med en vanlig chuck också till Dewalten (25114)
Och priset är 1959:-, åtminstone på K-rauta.
Så jag frågar också om nån har erfarenhet av den maskinen.
Jag ska ju borra Nivell-reglar i ojämn betong. Så det är ju bra om maskinen går att kontrollera, annars blir inte reglarna så raka... :|

/L-O
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.