Jag skall tilläggsisolera i snedtaket på mitt gamla hus och det sitter inte något fuktskydd/ångskydd under massoniten, men därmot är den målad med någon slags plastfärg i flera omgångar som ser vattentäta ut. Är det viktigt att jag skrapar bort den gamla färgen innan jag isolerar och sätter plast ytterst?

Det jag alltså är rädd för är att stänga in eventuell fukt mellan två skikt? Hur ångtät är gammal färg?
 
Färgen.. går det inte att måla den med tapet klister..?

När klistet torkar så brukar färgen rammla ner..
 
Per-Erik skrev:
Färgen.. går det inte att måla den med tapet klister..?

När klistet torkar så brukar färgen rammla ner..
Ok... Men du tänker inte på färgborttagningsmedel?
 
Nope.. Vanlig hedlig Tapetklister.. Funkar i vissa fall.. Klistet fäster i färgen. Och när klistret torkar så drar det i hop sig och färgen ramlar ner..
 
Jag har nu skapat tusentals repor med färgskrapan så nu ser det ut som Fredy Kreuger gått bärsärkargång på den. Andas lär den göra. :)
 
Okej.. Det är inte bara vanligt tapetklister.. 5.2 Racing har rätt.. det är färbortagningsmedel. (har kollat upp det på I-Net)

FÄRGBORTTAGNINGSMEDEL
"Ingredienser": Tapetklister, kaustiksoda och vatten.
Använd gummihandskar och skyddsglasögon!
Recept: 1 dl tapetklister per liter ljummet vatten eller så mycket att konsistensen passar för ditt ändamål. (ex. borttagning av bottenfärg).
När tapetklistret har svällt tillsätter du försiktigt 200 - 300 gr kaustiksoda per liter tapetklister
 
Redigerat:
Skulle se ut om man tapetserade med det där...:eek:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.