Ang FTX-anläggning och köksfläkt.

Läste nånstans att det kan vara problem om de är ihopmonterade pga lukt och att fett kan få anläggningen att kacka ihop. Det låter extremt korkat att koppla ihop dom isåfall men det kanske är nåt man borde följa upp ändå? ... :confused:
 
Ingen höjdare, du fyller värmeväxlarem med matos och fett, opraktiskt, ohygieniskt och brandfarligt.

/L
 
Med andra ord så borde den inte vara kopplad så idag

Men jag får nog dubbelkolla det där för säkerhets skull
 
Jag tror alla moderna aggregat har en speciell forcering i aggregatet vilket gör att luften från spiskåpan vid forcering ej går genom värmeväxlaren.
 
Ett ställe där jag bodde hade FT-vent, där luktade det kök i badrum och klädkammare, så lite inte på att allt i alla sammanhang är gjort på rätt sätt. Huset är från 89.
 
Upp igen. Det går inte så fort det här projektet...

Jag har varit uppe på vinden och konstaterat att köksfläkten faktiskt är kopplad till FTX systemet! Jag tycker det ser ut som om den påkopplad "efter" själva centralen, dvs den "fjärdedelen" som skickar ut använd luft. Om jag förstått det hela rätt så går allt sen ut via skorstenen.

  • Är det här verkligen så smart (jfr t.ex vad Loner säger ovan)?
  • För tillfället har jag ingen fläktmotor installerad men jag har tänkt sätta in en fläktmotor på vinden (kanalfläkt tror jag det kallas). Kan man koppla in den på "sista fjärdedelen" , dvs som det är gjort idag?
  • Kan jag koppla in den via skorstenen om jag sätter motorn uppe på skorstenen? (är detta rentav bättre?)
  • Är det bättre att gå genom taket med en separat kanal?

Era synpunkter mottages med tacksamhet
 
Det hela beror på vilken typ av aggregat man väljer, ifall köksevakueringen passerar FTX:en eller inte.

Jag själv har bytt ut min gamla Bacho Minimaster ACC alldeles nyligen. I ACC:n gick köksevakueringen genom värmeväxlaren vilket krävde att man fick "avfetta" den ett par gånger per år. Men någon överföring av os till tilluften var det aldrig fråga om, det var i princip omöjligt om man inte skulle vara extremt klantig i montaget av värmeväxlarpaketet.

Nu har jag satt in en modern variant med roterande värmeväxlare, fortfarande av kompakt modell monterad ovanför spisen (RDKR). I den passerar evakueringen inte alls värmeväxlaren, så nu slipper jag fettet i den. Och inte kommer det os in i tilluften här heller. Förstår inte hur det skulle gå till såtillvida man inte kör med ett aggregat som på ngt sätt är otätt mellan frånluft och tilluft.
 
Det verkar vara kopplat så att köksfläktsutblåset är kopplat till den delen som är sist efter själva värmeväxlaren när luften alltså är på väg ut ur huset. Med andra ord skulle den aldrig passera själva värmeväxlaren. Spontant känns det som om det skulle kunna funka fint men det kanske ändå är mycket bättre att köra den via en separat kanal?

Det måste väl dessutom riskera att bli strul med kalibreringen av FTXanläggningen om man ansluter en extra fläkt?!
 
Snailman
jag ska försöka välja ftx strax, och jag har sett att en del har spisfläkten dragen dit, det vägrar jag att göra, är väldigt trött på den lösningen som jag har idag...

man kommer tyvärr inte alltid ihåg att slå om vredet....

de som har den kopplad så kommer jag att fråga om man kan låta bli anluta denna, annars går deras aggregat bort
 
Jag förstår fortfarande inte problemet... Vilket vred måste slås om?

Har man en helt "stand-alone" spisevakering så lär man behöva manövrera den också plus att den behöver kallrasskydd mm.
 
Snailman
du hade väl en minimaster oxå förut, den måste man ju slå om så att stekoset inte går igenom värmeväslaren och skitar ner denna.. (när jag övertog huset så hade hela skåpet en 1mm tjock svart fetthinna invändigt...

om de nya funkar som jag tror så sparar de väl bara in ett extra takutlopp, men man får i mitt fall dra en massa meter extra kanal...

jag skulle gärna villja veta varför östberg har aggregat med spisanslutning (jag gissar att det är för att montera i radhusliknande läghenheter som typ peab bygger, för att få det så billigt som möjligt, på bekostnad av kvaliten...)
 
Den lösningen jag pratar om hemma hos (den nuvarande alltså) har ingen switch av nåt slag.

Jag förtydligar/omformulerar frågan. Är det ett problem om spisfläkten är kopplad till FTXanläggningen efter själva FTXen?
 
Snailman
har letat lite hos östberg nu och det här är den beskrivning jag hittat

'Dessutom kan spiskåpan anslutas till aggregatet efter värmeväxlaren, vilket gör att separat fläkt för spiskåpan ej behöver installeras.´

i min nuvarande ftx så används oxå frånluftsfläkten som spisfläkt, det gör ju att stekoset passerar fläktbladen, så dessa får en beläggning som då och då försiktigt ska tas bort.... tyvärr har de inga bra bilder på hur det ser ut inne i deras aggregat?
 
Redigerat:
Snailman skrev:
du hade väl en minimaster oxå förut, den måste man ju slå om så att stekoset inte går igenom värmeväslaren och skitar ner denna.. (när jag övertog huset så hade hela skåpet en 1mm tjock svart fetthinna invändigt...

om de nya funkar som jag tror så sparar de väl bara in ett extra takutlopp, men man får i mitt fall dra en massa meter extra kanal...

jag skulle gärna villja veta varför östberg har aggregat med spisanslutning (jag gissar att det är för att montera i radhusliknande läghenheter som typ peab bygger, för att få det så billigt som möjligt, på bekostnad av kvaliten...)
I den gamla minimastern så slog reglaget vid volymkåpan om ett spjäll inne i aggregatet så att lägenhetsventilationen stängdes av och ett spisspjäll öppnades. Fortfarande passerade oset värmeväxlaren, så den grodde sakteliga igen.

I en modern variant av minimaster, tex RDKG eller RDKR med spiskåpa så öppnar reglaget enbart spisspjället plus ev ökar hastigheten på fläktarna. Stekoset har en egen väg genom aggregatet och passerar ej värmeväxlaren.

Någon form av fläkt måste dock stekoset alltid passera, annars lär det inte bli ngn vidare evakuering. Det fett som fastnar på fläktbladen tas bort vid den årliga sotningen, det är inget stort problem.

Slutligen, jag skulle vara tveksam till att koppla spisevakueringen till avluften efter en FTX. Det ställer väldigt höga krav på täthet - annars riskerar man att få tillbaks avluften in i huset via spiskåpan.
 
Såhär står det i beskrivningen av min FTX (hittade precis en länk! http://www.usv.se/butik/pdf/l4xe.pdf )

"...Avluft och tilluft passerar varandra i värmeväxlarkassetten i helt separata kanaler utan att den rena luften blir ”smittad” av den förbrukade luften. Avluft från toaletter, kök osv. kan därför ledas igenom värmeväxlaren utan överförning av lukt eller hälsofarliga ämnen..."


På pappret så ser det alltså ut att vara OK att ansluta fläkten till avluften. Obs dock att själva motorn till köksfläkten ska monteras nånstans mellan fläktkåpan och utloppet. Jag köpte en kåpa utan motor av misstag... Påverkar det FTXens funktion om man kopplar på en takfläkt vid avluftens utlopp (skorstenen) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.