Hej tänkte höra med er hur energi förbr ser ut före/efter installation av en större brasugn.
Självklar ger detta bara en fingervisning beroende på hur mkt man eldar osv men kul ändå att höra.
Typ 1.5plan hus 150m2 - elvärme-total förbr 23k kwh efter inst och ambitiös eldning med tulikivi 1500kg ca 15k kwh.
Mvh Emil
 
Du kan räkna baklänges och få en mycket exakt besparingspotensial.
Ved innehåller ca 4kwh per kg, oavsett träslag (Svenska träslag)
Densiteten på björk är ca 600 kg per fast kubikmeter.
Räkna med ca 30% luft i travad ved.
Detta ger då att en kubik travad björkved väger ca 400 kg, = 1600 kwh.

En täjstensugn eldas maximalt med lika många kilo ved per dygn som den väger i 100tal kilo. Ditt exempel på en 1500 kg ugn eldas då med 15 kg = 60 kw,
minus verkningsgradsförlust på ca 20%, kvar blir då 48 kwh per dygn.
Om det är ett stort värmebehov, kallt eller stort utrymme, kan man elda mer än 15 kg per dygn, säg 50% mer. Detta ger då 72kwh per dygn.
(vid fler tillfällen under dygnet)

Av erfarenhet vet jag att det är svårt att mata igenom mer än 10 kubik staplad björk i en 1500 kg ugn på en vinter i södra sverige. 10 kubik staplad ved ger 12-13 000 kwh, som kan ersätta el med mycket god komfort och bekvämlighet.

Det handlar alltså inte om hur mycket energi du gör av med idag, utan hur mycket torr ved du kan mata igenom din ugn under en vinter.
Däremot skall du dimensionera din tilltänkta ugn efter ditt nuvarande energibehov.
Välj en ugn som känns lagom, och lägg sedan på minst 50% i vikt.
Du kommer aldrig att ångra en större ugn!
Tipset är en bakugn, isärklass bäst kilopris.
Dessa ugnar gräddar dessutom underbart, både matbröd och pizza.

Jag eldade i min förra spisugn ca 11 kubik björk per år,
och värmnde helt mitt hus. Använde bara 5500 kwh el per år.
 
Så nu har jag beställt en nunnauuni på 2000kg !!, jag lär återkomma med rapport senare :)
Mvh Emil
 
Redigerat:
Gratulerar!!

Du kommer garanterat att bli nöjd!

Låt oss veta hur monteringen fortskrider, samt hur sedan eldningen funkar.


//
 
Addicted skrev:
Så nu har jag beställt en nunnauuni på 2000kg !!, jag lär återkomma med rapport senare :)
Mvh Emil
Gratulerar. :)
Se till att ha en bra styrning på din elvärme så att den slår ifrån när du eldar i din spis.
Annars sparar du inget.
 
Gratulerar

Jag är själv en nöjd ägare av Nunnauuni, har haft den i 6 år nu och värmt hela huset med den 20meter / år.

Enda problemet jag har haft är att få ut värmen till alla rum.

Lycka till den kommer i MÅNGA bitar :)

ps. glöm inte sedan vide juletider julskinka i nunnauuni är underbart.
Brukar säga att den är mycket godare när den inte har dendär strålningen från elen i sig ;)

Mvh
Fredrik
 
[Se till att ha en bra styrning på din elvärme så att den slår ifrån när du eldar i din spis.
Annars sparar du inget./QUOTE]

Det räcker med gammaldags bimetall termostater om man har en tung täljstensugn. Tom dessa gamla termostater känner när det tillförs värme under 12-36 timmar. (av en eldning)

//
 
Strandberg skrev:
[Se till att ha en bra styrning på din elvärme så att den slår ifrån när du eldar i din spis.
Annars sparar du inget./QUOTE]

Det räcker med gammaldags bimetall termostater om man har en tung täljstensugn. Tom dessa gamla termostater känner när det tillförs värme under 12-36 timmar. (av en eldning)

//
Det stämmer säkert att gamla bimetalltermostater fungerar finfint. :)
Jag menade egentligen bara att det är viktigt att el-elementen slår ifrån när man eldar i spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.