Jag har ett hus som byggdes 2002 och som är välisolerat och tätt, med FTX och bergvärme. 2006 gjorde jag en utbyggnad med två sovrum till. Dock hade jag inte möjlighet att ansluta dessa till bef ventilationssystem och då jag inte har någon ventilation i rummen så blir det varmt och unket när man sover där. Så nu funderar jag på hur jag ska lösa det hela. Finns det något litet FTX aggregat som jag kan instalera för endast två rum ca 30m²? Självdrag är såklart inte intressant. Eller skulle det räcka med en paxfläkt från sovrummet till vardagsrummet som gör att jag får fräsch luft därifrån och sprider gamal luft i vardagsrummet den tiden jag ändå inte är där och ftx systemet tar hand om den? Det sistnämnda känns lite som en genväg och som sällan brukar vara bra. Någon med tips på hur jag borde göra? Kanske finns någon som haft liknande problem.
 
Är det fysiskt omöjligt att dra rören på vinden till rummen eller hur menar du?

Behövs ju i värsta fall inte mer än ett hundra rör och lite isolering på.
Det brukar man ju kunna tvinga in hur lite plats det än är.

Skulle bli vansinnig om jag hade ett ftx aggregat i huset, o sen tvingas använda pax fläktar som
är så fula att gud vänder sig i graven, och de låter värre än ett gammalt tröskverk.






(Nej, jag tycker inte om pax fläktar :D )
 
Tjoa
Det är helt fysiskt omöjligt. Har ryggåstak samt massa olika takvinklar med fulltakhöjd så det skulle innebära massa ventilationsrör som gick längs tak och väggar. Dessutom är ftx agregatet inte dimensionerat för mer. Pax är jag precis som du emot och inget som jag alls vill ha.
Det ända riktiga vore väl att skaffa ett ftx som jag kan ha i garderoberna och dra ut till dom två rummena. det jag behöver då är i sådana fall ett litet och så tyst agregat som bara möjligt.
 
Nä, det lät ju inte smidigt.
Men det finns små smidiga rums/villa aggregat,
System air har väl några,Fläktwoods.
Alternativt köpa ett tilllufts aggregat,(Lite mindre) o sen sätta ett överlufts don mot andra systemet, men det förutsätter att du kan öka frånluften lite på ditt befintliga aggregat.














(Eller ge fan i att öka frånluften, och leva med 15l/s övertryck extra i huset, fast detta skrev inte jag... ;) )
 
Får kolla upp Fläktwoods och system air. Hur stora är dom ungefär fysiskt? Om jag möjligen kan då in det i någon garderob.

Tack för hjälpen
 
airstar låter ju perfekt för ditt ändamål. Kolla airstar.se. Har själv ingen erfarenhet av dom men några på forumet har det. Sök så finner du trådar om det.

Sover ni där med dörren stängd? Blir det stor skillnad om dörren är öppen så sätt en överluftsventil ovanför dörren så kanske det funkar även med stängd dörr.
 
Tack för tips.
Det blir bättre med dörren öppen men långt från bra, så bara en överluftsventil kommer nog inte räcka. Dom andra rummen med som är mycket mindre är det bra luft i med stängd dörr så det blir nog att skaffa ett lite ftx för dessa två rum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.