Jag skapade en tråd förut som fick väldig kraft ("svenska hanverkare bara klåpare?"

Många hade mkt att säga o det var en het debatt. Jag tackar för intresset! Det märks att det krävs en ordentlig pratstund om detta med bra/mindra bra hantverkare, påslag på priser, skyddad verkstad osv osv. Tyvärr stängdes tråden av moderator eftersom det gick lite hett till, men synd tycker jag, ordet måste få vara fritt, det är viktigt. Hoppas det finns utrymme på något annat forum att diskutera detta, för det behövs, jag själv vill inte bli mer blåst än vad jag idag redan erfarit, betlat ockerpriser o fått mkt dåligt hantveksutförande utfört.

GUD JUL!
 
Använd aldrig en hantverkare som ingen annan använt.....
det skulle inte jag göra...
Gå på vänner och bekantas referenser vad gäller hantverkare. punkt slut..
 
Nix, det är rätt, gå på nöjda bekanta, brukar oftast vara polacker man hänvisar till.

Mina päron gick till Marbodal o köpte ett kök för 250,000kr, Marbodal rekomenderade en firma som sätter ihop kök, bänkar osv. Tror du inte de fick en klåpare då också?

Oavsett vilka hantverkare man har hemma så skall man sitta på en stol brevid och jobbpriset skall alltid vara inkl. material.

Over and Out.
 
Redigerat:
nattugglan11 skrev:
Nix, det är rätt, gå på nöjda bekanta, brukar oftast vara polacker man hänvisar till.

Mina päron gick till Marbodal o köpte ett kök för 250,000kr, Marbodal rekomenderade en firma som sätter ihop kök, bänkar osv. Tror du inte de fick en klåpare då också?

Oavsett vilka hantverkare man har hemma så skall man sitta på en stol brevid och jobbpriset skall alltid vara inkl. material.

Over and Out.
Om du vet hur det ska gå till, och ändå tänker ägna tiden åt övervakning, varför inte göra det själv och spara en slant ? ;)
 
Alltid kul att få höra hur folk uppfattar oss hantverkare jobbar som snickare själv och visst finns det folk som svärtar ner mitt yrke. Man har ju hört att vi sitter och dricker kaffe i timmar och tar för jävla mycket i betalning. Det bästa var jag med om i höstas när jag var på ett jobb som var på timme och kunden börja klaga på de timmar jag fakturera jag jobba från 7-16 med en halv timmes fika med andra ord jobba jag 8,5 tim per dag förutom fredagar då jag jobba 5tim kunden och jag kom överens om att fakturera varje vecka. Ja vad händer han börjar att gnäla om mina timmar. Så nu en känga till alla er som jobbar på kontor hur många timmar per vecka kan ni sitta och fika, surfa, msn och sitta på facebook per vecka. Det är ju alltid lättare att gömma sig på ett kontor med 200st än att vara en hantverkare hos en kund för det är ju inte ofta de på kontor träffar sin updragsgivare. Jag säger inte att jag är väldens bästa snickare men de kunder jag har är jag iaf rädd om för det är dom som genererar mina nya kunder
 
Jag är själv egen företagare, att vara rädd om kunderna har alltid stått högt i kurs vi har aldrig haft bekymmer med jobbrist, rekomendationer har gett oss jobb sista tio åren, men man kan aldrig gardera sig mot gnällspikar som kommer och går även fast man har gjort ett bra jobb, så visst finns det dom som gnäller på det mesta. Det finns alltid två sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.