Funderar på att köpa hem isoleca block från Polen.
Pratade med Optimera och då kan jag få
Leca Isoblock 35x19x50 cm. 628:- / kvm.

Är det någon som vet vad motsvarande pris är i Polen?
Lite osäker på om det är sådan prisskillnad att det lönar sig..

Edit:
Ovan står
490 x 360 x 240 mm för ca 459-570kr/m2

Har de samma blockformat som vi har också?
 
Har 7st 1000W element som jag skall byta ut mot motsv. för vattenburet. Något som vet ett bra märke, pris och inköpsställe?
 
ska renovera köket med ett nytt ikeakök. Laddade ner ikea home planner från svenska ikea och skissade upp drömköket. Slutpris (enbart skåpstommar och luckor, inga vitvaror eller annat) blev 49 000 spänn.
Avvinstallerade programmet och laddade ner ikea home planner från www.ikea.pl. Öppnade min sparade skiss och vips nu hamnade total priset på 34000 kr alltså 15 tusen billigare. Blir nog till att beställa och ta en weekend i gdansk.

Nån som förbeställt varor på ikea i gdansk? Vore ju segt om man kom dit och hälften var slut eller beställningsvara som det ju är på vissa varuhus i sverige.
 
Tips på billigt boende i närheten av gdansk. Helst med säker/övervakad parkering önskas:)
 
Åker nästa vecka för att kolla byggmarknaden i Polen inför husbygget. Hur har ni andra löst det med frakt?
Vi ska köpa mycket så det kommer inte gå med egen bil och släp.
Har varuhusen som Castorama egen fraktmöjlighet?
Har försökt maila men inte fått svar av dem ännu.
Nån som känner till nåt fraktbolag antingen i Polen eller i Stockholmsområdet och har ungefärliga prisuppgifter på en frakt från Gdansk till Nynäshamnsområdet?
 
Nu var det iofs några år sedan vi var ner men då kunde butikerna packa på pall och köra ner det till färjan för ~100:- sedan tillkommer cargofrakt från färjebolaget som lastar ombord pallarna, (priserna per pall står på hemsidan) och då hämtar du upp pallarna i Nynäshamn eller Karlskrona eller var du nu åker ifrån.

Det är nog det billigaste sättet att få över grejerna, anlitar du ett fraktbolag så kommer grejerna att åka lastbil över till Sverige.
Fast köper du en lastbil full med grejer kan det löna sig att bilen kör hela vägen förstås.
 
tack för upplysningen.
Kollade Polferriers hemsida (nynäshamn-linjen) och det stod på engelska så jag ska gå igenom det lite noggrannare vid tillfälle.
MEN så fick jag äntligen svar från Castorama idag.

""Price of delivery to ship port Nynashamn for 1 palet euro ( euro is type of palet) which high is 1,5m finally will be around 155 euro. In this option you must take this delivery from port in Sweden to your house own transport. Second option is when we’ll bring delivery from Castorama to your front door (if it is around Stockholm), that will be around 270 euro for 1 palet. Prices will be different if you’ll order more than 1 palet. """
 
Är det nån som vet om de säljer målarfärg i dessa varuhus?
 
Ja, de har bland annat Beckers färgblandningsmaskiner och färgburkar i samma serier som här hemma och med svensk text på.
Mao. identiskt med det som många färghandlare använder här hemma.
 
Hej!

Skulle vilja komma i kontakt med någon som varit nere i Polen och kollat in utbudet av byggvaror den senaste tiden. Planerar utbygge av fritidshus så är ju intresserad av allt tänkbart byggmaterial , kök, VVS-artiklar etc.

Är det fortfarande värt att åka ned? Hur fördelaktiga är priserna?
Vilka produkter lönar sig att handla?
Vart hittar man de bästa affärerna/varuhusen?

Skulle vara jättespännade att höra någon berätta om sina erfarenheter.Dessutom vore ju tips om "fällor" som man ska undvika som "rookie".

Tusen tack
 
Många svenska VVS företag bla. har sina fabriker i polen, Lettland, Litahuen osv. är det någon som har koll på dessa eller andra fabriker inom bygg och elektronik som man kan köpa direkt ifrån?

Själv vet jag om bekanta som har köpt allt ifrån kajaker i Lettland till platt-tv i Tyskland och sparat 1000 lappar.
/Victor
 
Vi åkte till Polen -Gdansk förra våren och kollade de stora varuhusen
(typ som Bauhaus fast x10). Castorama blev vår favorit. Se hemsidan och prenumerera på veckans nyhetsbrev så får du en uppfattning.
http://www.castorama.pl/

Visst var vissa saker billigare men det kan vara svårt att tjäna in det om man inte ser resan som semester-vilket vi gjorde.
Handfat och sånt är ju billigare men verktyg är inte värt att åka dit för. Enligt vår åsikt alltså.
Vi köpte hem lite bambuparkett, typ paxfläkt och lite småverktyg och hade köpt kakel och klinker om vi haft plats.
Vi mailade och frågade innan vad frakten skulle bli och när vi väl var där nere fick vi ett helt annat svar.
Det var det som gjorde att det inte blev mer handlat än vad som fick plats i bilen. Vi hade tänkt köpa allt parkett, kakel, klinker och fix, handfat, dusch och ytterdörrar osv men nu blev det ett annat fraktpris och det var synd. De var annars väldigt hjälpsamma och en kille gick med oss runt-länge-och förklarade det vi inte förstod eftersom det stod på polska på endel grejer.
Det här är mailet från våren 2008.
Hello,
Price of delivery to ship port Nynashamn for 1 palet euro ( euro is type of palet) which high is 1,5m finally will be around 155 euro. In this option you must take this delivery from port in Sweden to your house own transport. Second option is when we’ll bring delivery from Castorama to your front door (if it is around Stockholm), that will be around 270 euro for 1 palet. Prices will be different if you’ll order more than 1 palet.
Regards
Dawid
 
bryggtomten skrev:
Vi åkte till Polen -Gdansk förra våren och kollade de stora varuhusen
(typ som Bauhaus fast x10). Castorama blev vår favorit. Se hemsidan och prenumerera på veckans nyhetsbrev så får du en uppfattning.
[länk]

Visst var vissa saker billigare men det kan vara svårt att tjäna in det om man inte ser resan som semester-vilket vi gjorde.
Handfat och sånt är ju billigare men verktyg är inte värt att åka dit för. Enligt vår åsikt alltså.
Vi köpte hem lite bambuparkett, typ paxfläkt och lite småverktyg och hade köpt kakel och klinker om vi haft plats.
Vi mailade och frågade innan vad frakten skulle bli och när vi väl var där nere fick vi ett helt annat svar.
Det var det som gjorde att det inte blev mer handlat än vad som fick plats i bilen. Vi hade tänkt köpa allt parkett, kakel, klinker och fix, handfat, dusch och ytterdörrar osv men nu blev det ett annat fraktpris och det var synd. De var annars väldigt hjälpsamma och en kille gick med oss runt-länge-och förklarade det vi inte förstod eftersom det stod på polska på endel grejer.
Det här är mailet från våren 2008.
Hello,
Price of delivery to ship port Nynashamn for 1 palet euro ( euro is type of palet) which high is 1,5m finally will be around 155 euro. In this option you must take this delivery from port in Sweden to your house own transport. Second option is when we’ll bring delivery from Castorama to your front door (if it is around Stockholm), that will be around 270 euro for 1 palet. Prices will be different if you’ll order more than 1 palet.
Regards
Dawid

vad fick ni betala för bambuparketten?
och är ni nöjda med den?
 
jag åker kanske ner till helgen och har inte bestämt mej om det blir lastbil eller skåpbil
så jag funderar lite på om man skulle ta lastbil passa på å köpa med bruk till ca 70 m2 och isolering .. är det någon som har testat nått utav de lokala märkena och har erfarenhet utav det? är det någon som köpt fönster på typ castorama etc.. är ute efter några som finns i lager så man kan få med dom hem direkt å sätta in dem i ett tillbygge..
 
Ni har lyckats med att övertala även mig... Skall planera in rek resa inom kort. Det jag tänk handla blir:

VVS
Klinker
Kakel
Spottar innertak
kaminer
Diskbänkar, granit
Färg och tapeter
El kontakter
Golvlister i ek
Parkettgolv
ev. spabad och pool

Jag kan inte hitta någon som handlat granitbänkskivor i tråden, är det inte någon med erfaranhet kring detta. Även om det finns typ Junkers skeppsgolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.