Håller på att planera hur jag skall sätta handfat och toaskål på min nya gästtoalett som kommer bli väldigt liten. Nu undrar jag om det finns några säkerthetsavstånd till strömbrytare,lampan i taket kontra vattenkran, ledningar och toalett? Det kommer som sagt bli pyttelitet så det kanske inte ens går?

(som sagt inget våtrum, bara toalett)
 
Toalett = torrt utrymme = inga särskilda restriktioner.
 
Härligt. Då kan man ha ett 230v uttag för rakapparaten också? Minns att man förr såg 110v-uttag på en del ställen, trodde detta hade att göra med elsäkerheten?
 
T&H skrev:
Härligt. Då kan man ha ett 230v uttag för rakapparaten också? Minns att man förr såg 110v-uttag på en del ställen, trodde detta hade att göra med elsäkerheten?
ja 110volt´s uttag var för elsäkerheten men det är skillnad om du har dusch eller inte. har du dusch är det helt andra regler.
 
Nu är det ju också krav på jordfelsbrytare vid nybyggnadation, vilket tillåter 230v uttag på ställen i våtrum som tidigare inte va accetabelt. Uttaget ska vara IP21, jordat, jordfelsbrytare, och i zon 3 dvs 0,6 meter från dushområdet.
 
Redigerat:
Rent hypotetiskt; eftersom att det är klassat som torrt rum skulle man (detta säger emot allt förnuft) kunna montera t.ex. ett tvåvägsuttag på sidan av toaletten?

//Patrik
 
PÅ toaletten? Lycka till med att fästa det :)
 
Elektriska stolen!? :D
 
Rikard Ågren skrev:
PÅ toaletten? Lycka till med att fästa det :)
Nej, på väggen. (Jag ska inte alls göra det, bara undrar om reglerna skulle tillåta det).

//Patrik
 
Redigerat:
Ja, det kan ju vara bra att ha till väggteven eller om man vill dammsuga.
 
Eller den motordrivna skitpappershållaren
 
Asgarv :D

Skämt åsido, bra med lite kringfrågor så det inte råder några tveksamheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.