Hej !

Jag har lagt in två ritningar på carport i bilder, jag har sett att de visats nästan 200 gånger men INGA kommentarer, kan någon kommentera tack.

Jag har inte hunnit göra dem färdiga till 100%, saknas liten kil i ändan på takstolarna, ska vara dubbla 45*95 i alla ytterstolpar, plåttak, tänkte 2 meter mellan takstolar. Plintar 700 mm med ställbar sko. Snickra egna takstolar, laska med plywood. 45*45 c/c 60 att lägga plåttaket på.

kommentera någon....


 
OK, här får du ett svar.
Standardmått c/c takstolar är 1200 mm och det bör du ha.
Annars är det väl OK.
 
jo, 1200 känner jag till att det är standard men kan du motivera det ...med annat än att det blir en enklare kalkyl? Passar isolering? passar takskivor?

Jag har kollat många äldre byggnader och ser ofta längra avstånd mellan takstolar...borde det inte hålla?
 
Rännkrokar, isolering, boardskivor ... kort sagt ALLT baseras på cc1200. Att följa standard innebär som regel alltid en vinst.

Du kan i princip ha vilket avstånd du vill mellan takstolar. Bara du dimensionerar därefter. Nu framgår det inte vilken balkkvalitet eller vilka dimensioner du använt, eller hur du kalkylerat dig fram till detta.

En ambitiös carporttråd hittar du här:

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/99530-ritning-carport.html
 
ok, blir ju iofs bara 2 takstolar ytterligare för att följa standard så det kan man ju stå ut med, dimensioner finns men syns tyvärr inte så bra, balkkvalitet blir "bondsågat men utvalt" mestadels.

Kalkyl är takstolsboken och studier av befintliga byggverk, mestadels äldre byggen.

Jag återkommer med bättre ritning och till våren digitala bilder på resultat.
 
4-kantiga plintar tycker jag är snyggare (nej, jag har inget vettigt att tillföra)
 
jo, förrådsdelen bör väl reglas lite tätare (förslagsvis 60) om du ska ha innerväggar
 
antar att det ska in 2 bilar? Är inte 6m lite smalt? Har just reviderat mitt bygglov och ändrat till 6,7 utv.
 
Kom ihåg att sätta dig några diagonalstag och/eller hålband så du får vridstyvhet i konstruktionen, annars ser det väl jättebra ut!
 
Jag har c/c 1.8m mellan takstolarna. Det såg bra ut i många år, men tyvärr inte nu längre. Det sviktar tydligt.
 
Pratade lite med en takstolstillverkare för lite sedan och där påstods det att standardmåttet mellan takstolar inom några år kommer bli c/c 900... En anpassning till omvärlden och de "nya" ergonomiska byggskivmåtten 900mm bredd.

Viket väl talar för att dagens mått c/c 1200 inte bör överskridas...
 
Man kan väl ha hur långt man vill mellan stolarna bara man dimensionerar därefter. Dimensioner på läkt mm blir smidigare om man håller sej till standard.
 
Fredrik, beror inte det på att de vill tjäna mer pengar?
jag har CC 1200 i mitt hustak och jag sätter en glespanel med CC30 innanför som jag skruvar mina 900 gipsskivor i (snedtak)
Dessutom passar isolerskivorna mycket bättre i CC1200 än i nåt annat :)
 
Vem vill inte tjäna pengar...
Skämt å sido, såklart blir ju inte takstolstillverkarna ledsna om de får sälja fler takstolar men deras inverkan på normerna är vär begränsade? Eller finns det lobbyister även inom c/c avstånd på takstolar?
Som sagt, jag uppfattade det som att byggnormerna skulle uppdateras på detta område.
Vad beträffar isoleringsskivornas storlekar så lär nog tillverkarna av dessa också anpassa sig till denna eventuella norm-förändring.
 
Redigerat:
På tal om att man kan ha hur lång man vill mellan takstolarna bara man dimensionerar därefter... Här har vi c/c 4m, spännvidd 15...
 
  • FH 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.