Hejsan

Jag har lite problem med mitt larm dsc pc1616.

Jag har kopplat in och laggt till mina mobilnummer i sektion 301 och 303.
När larmet går så ringer den upp mig men jag kan inte få den att sluta ringa utan den fortsätter när jag lägger på luren så jag får dra ut jacket till slut.

Det verkar som den väntar på kvittering.
hur ska jag programmera för att få detta att funka och hur ska larmet kvitteras?
Jag tror nog att jag har missat att lägga in några värden så om ni kan hjälpa mig att få igång eländet så vore jag tacksam.

Finns i forumet en liknande tråd skapad av "bygga" och där han fick sig pm:at en lösning som tyvärr då hjälper oss andra med samma problem.

All hjälp är välkommen.

med vänlig hälsning
Anders H
 
Du kvitterar med att hålla in "5": an på telefonen.

/Daniel
 
dstorm skrev:
Du kvitterar med att hålla in "5": an på telefonen.

/Daniel
Med en tonvals telefon, dvs att larmet "hör" en ton när du trycker in 5:an.
 
Du ska även programmera sekvens 350 till "privattelefon" (04)
 
Hejsan
Tack för snabbt svar

04 verkar vara SIA-format och är default. jag har satt 09 "privattelefon med sektionsidentifiering", vilket ska de vara?

06 är "privattelefon"

Anders.H
 
Ja du har rätt.
Jag läste fel. 06 eller 09 ska det vara.
Vet inte hur det är på 1616, men på de tidigare modellerna skulle man även programmera in larmkoder/karaktärer i sekvenserna 320 och 330 (hitta på några siffror) Även 310 skulle programmeras.
 
Du skall ha 06 eller 09, båda kan användas för uppringning till privattelefon.

Väljer du 06 så får du reda på att larmet gått, väljer du 09 så får du även reda på vad som larmat (men då gäller det att du kommer ihåg hur du lagt upp dina sektioner).

Om valet 06 är gjort och du blir uppringd så skall vänta så att du får höra en ton varannan sekund. För att kvittera larmet skall du då trycka in och hålla någon knapp intryckt i en sekund. Får du då en svepande ton som svar så har du kvitterat larmet och det är ok att lägga på luren.

Om du har valt 09 så skall du vänta på att få dubbla tonstötar, de kommer var tredje eller fjärde sekund har jag för mig. Du skall då trycka ner och hålla någon tangent nedtryckt på telefonen i någon sekund. Larmet kommer då att svara med det antal tonstötar som motsvarar den sektionen som utlöst (här måste du alltså räkna antalet tonstötar). Tryck ned och håll återigen in någon tangent i ca en sekund för att kvittera larmet från sektionen, om fler sektioner har larmat så upprepas proceduren med tonstötar som skall kvitteras på samma sätt som tidigare. När larmet inte svarar med någon tonstöt längre så är alla sektioner kvitterade och du kan lägga på.

Jag började med att sätta 09 men insåg vid prov att det inte finns en chans att hålla reda vad som satt på sektion 17 så jag ändrade till 06 istället. För min del räcker det att veta att det larmat, vad som larmat är i det läget inte lika intressant, your mileage may vary.

Som puttrix nämner så har även jag lagt in karaktärer på 32x och 33x eftersom jag hört att det krävdes för att uppringning skulle ske, men ditt problem verkar ju inte vara att den INTE ringer upp, snarare tvärtom. :D

Du kanske även skall titta igenom 377, där kan du sätta max antal uppringningar per larmande sektion osv.
 
Redigerat:
Tack ska ni ha alla

Jag har redan innan satt alla sektioner i sekvens 320 till "11" och skrivit "1234FF" i 310 (har hört att man måste göra detta) men inte angivit något i sekvens 330 (sabotagekoder/karaktärer), kanske kan ange "11" där också?

Som "mjacobsson" skriver så är det ändå stört omöjligt att räkna tonerna i läge "09" så jag ska sätta över till "06" och då ska det räcka att hålla inne tex "5" i ett par sekunder för att kvittera, har jag fattat rätt? (lite seg i huvet så här på måndagskvällen :eek:).

Tack ska ni ha alla som ställt upp med svar, jag får testa när jag kommer hem så får jag se hur det går.

Anders.H
 
Anders.H skrev:
...
Som "mjacobsson" skriver så är det ändå stört omöjligt att räkna tonerna i läge "09" så jag ska sätta över till "06" och då ska det räcka att hålla inne tex "5" i ett par sekunder för att kvittera, har jag fattat rätt? (lite seg i huvet så här på måndagskvällen :eek:).
...
Jag har dragit slutsatsen att tiden man håller ner en knapp för att kvittera verkar spela roll.
Runt en sekund verkar vara det som gäller.

Visserligen kom jag fram till detta i samband med att jag upptäckte att en WIndows Mobile-försedd telefon inte sänder tillräckligt långa DTMF-toner för att kvittera larmet. Jag provade därför med olika telefoner och olika långa toner och tyckte mig uppleva att de ggr man försöker kvittera med en ton som är betydligt längre än en sekund så funkar inte kvitteringen utan samtalet timear ut (snygg svengelska) och man får en ny uppringning på halsen.

Så håll inne vilken knapp du vill (tex "5") i cirka en sekund så ska det lira!
 
En gång provade jag till en telefon utan tonval och då lyckades jag vissla min kvittering :)
 
Tac ska ni ha.
Allt funkar nu perfekt efter att jag ändrat till 06 "privattelefon".

Anders.H
 
Jag sitter just med samma problem. Jag verkar inte kunna kvittera larmet från de SonyEricsson-telefoner vi har i familjen.

Jag tror jag har programmerat allt som det ska vara. Larmet ringer upp helt korrekt till första telefonen men när jag hör tonstötarna och trycker ner en knapp i ca en sekund så kvitteras inte larmet. Efter en halv minut så lägger larmet på och försöker ringa upp igen. Till slut försöker den även på telefon nummer 2 med samma resultat.

Kan det vara så att SE-telefonerna inte klarar att skicka en lång DTMF-ton? De modeller jag testat är C702 och W660. Vilka telefoner är det ni testat och som ni vet fungerar / inte fungerar?

/Johan
 
Min gamla SE-telefon kunde inte kvittera mitt larm. Det gick bra att vissla kvittering däremot. På min nya Nokia kan man välja att skicka ut DTMF-toner under Val-menyn under pågående samtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.