Hej!
Vi har fått en husplatta(bygger nytt) till vår enplansvilla som saknar ett avloppsrör/en brunn i ena badrummet. Tanken är att det ska finns ett badkar och en dusch. Inte antingen eller.
I vår avtalsbekräftelse/avtalsritning med husfirman är det utritat både badkar & dusch. signerat klappat o klart.
Vilka rättigheter har man om några? Man tycker ju det borde vara klockrent allt är ju svart på vitt så att säga, och vilka skyldigheter har husfirman att rätta till problemet. t ex att bryta upp plattan och lägga nytt rör/brunn.
Hur ser det ut med kompensation om inte lösningen fungerar att utföra rent fysiskt (det finns ju armeringsjärn och värmeslingor att ta hänsyn till) utan man blir ståendes med ett rör/brunn? Finns möjligheten att riva hela plattan o lägga ny, en kostnad då husföretaget får stå för får man hoppas? Eller det är lite överambitiöst.
Måste man kanske ta en 'nöd' lösning husföretaget kommer upp med?
mvh
cikada
 
Tycker du ska kolla om det går att bila upp golvet och lägga ett avlopp till. Det går ju att skarva på golvvärmeslängarna som går sönder. Att göra om hela plattan känns onödigt. Men ta e ordentlig fajt med husleverantören eller den som gjort VVS i plattan i det fallet ni har delad entreprenad.

Har ni en ritning ska det väl inte vara så svårt att få med ett avlopp till kan man tycka. Antagligen kom det ej med på VVS ritningen.
 
Har ni godkänt några ritningar?
Har ni fått någon grundritning och/eller vvs-ritning där det framgår att det ska vara två avlopp?

Kompensation ska ni ha, det handlar bara om hur mycket. Att rätta till felet är troligtvis krångligt och dyrt. Använd det i era förhandlingar. Tänk på att entreprenadformen också kan spela in här. Personer som pekar på varandra.

Det lättaste är nog att ni kan förhandla till er mer prylar eller om det för sig om entreprenör som gjort fel, arbetstid som han/hon "bjuder" på.

Lycka till / Jocke
 
Hej!

Tack för de snabba svaren!

JBa,
vi har inte godkänt några vvs-ritningar. Den ända ritning som är godkänd av oss är husritningen/planritninen som följer med avtalsbekräftelsen. Där finns både dusch och badkar är utsatta. Underförstått brunnar med avlopp.
Vidare har vi inte heller fått ta del av vvs-ritning då husfirman vi köper huset av menar på att det inte brukar lämnas ut. Men är som sagt därför inte godkänd av oss heller.

Bumpaberra,
jag ska kolla upp alternativen. Själv hoppas att löser sig genom att de bara går ner i plattan och lägger nytt rör. Preecis, tror också att det inte kom med på vvs-ritningen. De står knappast å hittar på ute vid bygget så ritning följer de, tyvärr inte den som vi o husföretaget kommit överns om.

mvh
cikada
 
Fast det är inte helt omöjligt att de missat den på plats ute på bygget även om den finns med på ritningen. Hade själv just den situationen. Vi löste det med en workaround och "gratisarbete" från entreprenören.
 
Har dessvärre inte fått tag på vvs-aren. Han är givetvis utomlands. Men det blir intressant o se om det var ritningarna. Dock tror jag inte det för husfirmans/försäljaren antydde att brunnen o röret missats på ritningen och inte i arbetet.

Det är ju inte idealt med workaround men om inget annat fungerar så..
Det svåra här att eftersom vi bara kommer få en brunn i badrummet kommer det bara finnas plats för t ex duschen. Om man sätter in badkar oxå o kopplar ett rör till duschbrunnen kommer det finnas risk för övervämmning.

Kräver inte våtutrymme licensarbete så även om jag velat vilket jag inte vill, tror jag inte det skulle kunna gå. Tänka på om det blir fel i framtiden.

Hur stor kan kompensationen bli i runda slängar? Vad kan man begära?
Kanske vi ska skaffa jur.ombud för att få "upprättelse"..
 
Det kan vara bra att kontakta Villaägarnas jurister för att höra lite.

Jag resonerade så att jag ska ha motsvarande kompensation för vad det skulle kosta att rätta till så det blir rätt. Det är alltid så att man får faktiskt göra fel men jag precis som alla andra får också stå för konsekvenserna när det går åt h....e.
 
Jo det låter vettigt. Ibland får man lite tunnelseende när det kommer till dessa grejorna.
Tack för all hjälp.
 
Ang kompensation: Om/När ni väl har fått kompenastion - skulle dt inte gå att ha "utanpåliggande" rör ?

Åtminstonde om avloppet som finns är 75mm eller mer så borde man väl kunna koppla både handfat(?) och dusch och badkar dit ?
Ett duschavlopp brukar väl inte vara så mkt mindre än ett badkarsdito ?

Detta innebär förstås att ni kan behöva höja ev. bakar i värsta fall - samt att det kommer ett utloppsrör in till duschen. Eller åt andra hållet (värre) så får duschen stå på en "piedestal" och sen får man dra ett rör till badkarsutloppet.

Dessa specialare måste ni ju iaf få ersättning för som sagt - men att bila upp plattan (och börja om från 0 ?!) känns väl inte ens som ett bra alternativ oavsett den ekonomiska biten ??

/K
 
Se till att det bilas upp och läggs dit en brunne till. Det är varken första eller sista gången det missas något i en platta och det går att fixa också, det handlar bara om vilja.
 
Jag har sett exempel på när man bilar upp plattan med golvvärmeslagar och allt. Det går att göra, man behöver ju "bara" bila upp där röret ska gå.
 
Vi råkade ut för exakt samma sak.
Rörisen hade glömt ett rör till golvbrunnen i tvättstugan. Först försökte han skylla på grundentreprenören (fast det var hans ansvar) sen tyckte han att "det inte är krav på brunn i tvättstuga" och att vi därför inte behövde någon.
Vi stod på oss och efter två månaders "kamp" gav han sig, bilade upp golvet och la ner ett nytt rör.

Inte svårt eller knepigt, man är ju mest orolig för att träffa golvvärmerören. Därför var det skönt att han gjorde och stod för det.

Som sagt, det går att göra och är den bästa lösningen.
 
En än gång, tack för alla svar!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotografen, Bumpaberra, Blender;
Men efter att ha tagit del av Era erfarenheter verkar det vettiga vara att få det bilat och insatt ett extra rör o brunn. Så att det blir rätt gjort så att säga. Trots man är lite rädd för att få hål/spricka i värmeslingorna då de går loss på betongen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
klasKarlsson;
Vi tänkte på alternativet med rör utanpå, kopplat mellan badkar & duschen. Vi avslog det pga av att dels tar det 'utrymme' från badrummet med för oss en extra vägg. Vidare är vi lite rädda för översvämmning om man använder både badkar & dusch samtidigt. Eller så sa byggaren att det fanns en chans för det.

Talade även med byggaren och denna påstod att man kunde dra ett rör från toaletten till badkaret, skillnaden mellan dessa är ca 10cm mellan 'ändarna' och vattnet kommer släppas ut från rätt ände av badkaret. Lsg var lite mer tilltalande fast problemt är att lsg gäller bara för det badkaret då rörinstallationen tydligen måste vara ganska precis.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tror jag ska snacka med villaägarna osså så man täcker alla baserna så att säga.
 
Menar du alltså ett rör ovan golv? Det skulle jag aldrig acceptera i ett nybygge.
 
Hemmapularen:
Jepp, det skulle vara ett inmonterat rör i väggen med lutning mot dusch. Eller. Ett rör som är specifikt anpassat till det badkar vi beställt o dragit till dassröret. Mindre ingrepp o lättare för byggaren men som alla här säger..
Har man betalt för något o det finns med på ritningen så vill man inte nöja sig med mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.