Hemmakatten
Sophia har redan hittat det, men det var kul att du gillade inlääget.
 
Hemmakatten
Jo, huset är sålt, vi har flyttat, hyr nu radhus medans vi letar tomt. Mycket svårare än vi trodde att hitta tomt som vi både tycker om och har råd med.... :(

Stylingen gick utmärkt. Vi räknar med att vår nettovinst blev åtminstone 300´. ;D. Det var ju inte enbart styling. Vi målade om ALLA väggar, tak, snickerier och fönster på insidan. Dessutom slipade o oljade vi alla parkettgolv, polerade marmorgolvet, la in nytt golv i ett allrum, byggde in rör, fällde in spottar mm. Tom trädgården fick sig en duvning eftersom alla vårblommor var över o sommarblommorna inte kommit igång införskaffade jag några skönt blommande rosenskäror, azaleor o rododendron, byggde upp en bambujalusi med fina buskar framför. All renovering gjordes enligt konstens alla regler (ingen fusk-kosmetika alltså). La ner ca 135´. Till detta kommer en oväntad vattenläcka i badrummet, som fick göras om från grunden. "Diskuterar" fortfarande med försäkringsbolaget hur mycket de/vi skall betala. Förmodligen får vi betala 40-50´själva.
Men summa sumarum var det helt klart värt pengarna. (Men slipning av golv kommer jag nog aldrig att göra om igen om man bor i huset under tiden....)

Som du säkert kan räkna ut av ovanstående så fick vi alltså ca 500´mer för huset än vad alla (8-10) mäklare tidigare hade värderat det till. ;D. Dessutom tänker jag dra av varenda utlagd krona i deklarationen. ;D
 
Hemmakatten
Vi tänker bygga ett arkitektritat hus, helst enplanshus, i någon form av sten/betong, kanske leca. Vi tänker bygga "sten för sten". Tänker vara byggledare själv.
Vi har redan kontakter med arkitekter, murare, snickare, röris, elkille mm som vi anlitat tidigare och som är duktiga. Annars skulle vi nog inte våga.

Arkitekterna har redan fått en flera sidor lång "funktionslista" från oss med önskemål och krav i prioritetsordning. Vi har också under lång tid samlat på bilder och artiklar med detaljer som vi tycker om och som blir till underlag för arkitekterna. Huset kommer de inte att börja rita på förrän vi har en tomt. Jag och de menar att tomten måste få komma först och huset måste anpassas till tomten och omgivningarna.

Det som är bra med att det tar så lång tid att hitta tomt är att jag kunnat surfa runt här på forumet och lärt mig massor och fått många tips o idéer under tiden. Om bl.a. uppvärmning, köksidéer, placering av vägguttag, golv och massor med andra saker. Alla dessa tips och ideér gör att vi kommer att få ett ännu bättre hus till slut. ;D.

Så ett stort tack till alla forumvänner!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.