Hej!

Hade tänkt bygga mig en verktygstavla med hjälp av hålad masonit. Vad ska man tänka på? Storlek, ev behandling osv... Ska man bygga någon slags ram som skivan sitter på, isf vilket sätt är bäst?
Är tacksam för all hjälp!
 
En ram måste du ha annars får du inte fast krokarna. Ska tavlan vara stor, bör du sätta en eller ett par stödjande lister därimellan också, annars bågnar den.
 
Kolla på biltemas verktygstavelsortiment först om det är en konventionell tavla för verktyg du ska ha billig och bra.

Tror det blir svårt att piksa det priset kontra nyttan....

JW
 
Slyngel skrev:
Kolla på biltemas verktygstavelsortiment först om det är en konventionell tavla för verktyg du ska ha billig och bra.

Tror det blir svårt att piksa det priset kontra nyttan....

JW
Tja...en hålad masonite-tavla piskar ju biltemas verktygstavlesortiment stenhårt avseende pris kontra nytta....
 
Jag kommer inte säkert ihåg måtten på den jag hade tidigare men den var ca 1m hög och 1,5 eller 1,8 m lång. Jag hade en enkel ram runt ytterkanterna gjord av en list på ca 19x45 mm eller något sådant. Inga problem med hållbarheten men skall du hänga upp tunga saker så kanske det kan behövas en mittregel också.
 
den hålade masoniten är ju inte gratis direkt, inte på min brädgård.
Om jag inte missminner mig så fick man punga upp med 200:-
 
En viktig sak, är att krokarna sitter fast. Man blir helt vansinnig när kroken ramlar av varje gång man skall ha ett verktyg. Jag bytade ut hålmasoniten mot golvspånskivor och 3 tumsspik.
 
Tack för alla svar!

Blir att börja snickra på en ram då...
Anledningen till valet hålad masonit är att jag har en del sånt hemma så det lät praktiskt...
Hur ska man fästa masoniten i ramen? nubb, skruv, lim mm?
Förslag på kroksystem som skulle passa?
Hur stor bör jag ha den?
 
- Limma och skruva.
- Jula har krokar.
- Väggutrymme och antal verktyg bestämmer storleken. ;)
 
Redigerat:
ubbe76 skrev:
Tack för alla svar!

Blir att börja snickra på en ram då...
Anledningen till valet hålad masonit är att jag har en del sånt hemma så det lät praktiskt...
Hur ska man fästa masoniten i ramen? nubb, skruv, lim mm?
Förslag på kroksystem som skulle passa?
Hur stor bör jag ha den?
Skruv blir väl bra.
Hur stor den ska vara beror på hur många verktyg du har.
Krokar har jag också letat efter. Tips mottages tacksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.