tjo hej alla glada .. E det någon där ute som vet om man kan montera ett ftx system efter en frånluftsvärmepump från nibe 310p ?? och kommer den att fungera med tanke på att pannan redan har en fläkt

tackar för svar
 
Att sätta ditt ett ftx.aggregat skulle nog fungera rent fysiskt men till vilken nytta.
Då din frånluftsvärmepump redan återvunnit energin i frånluften är där inte så mycket mer att hämta i ett ftx-aggregat.
 
M
Det enda är ju att du får ren och fräsh luft i huset via FTX systemet, samt en liten gnutta värmeåtervinning.. Möjligen skulle du kunna få lite kyl effekt med en roterande värmeväxlare sommartid då luftvärmepumpen utvinner så pass mycket värme att luften blir ned kyld(därför isoleras avluftskanalen mot kondens) och kyler ner varm sommar luft...
 
Redigerat av moderator:
oki tack för era svar . ska värma upp tillluften med ett vatten batteri se hur det funkar ...
 
Skall du bygga något själv med fläkt + vattenbatteri glöm inte någon form av "frysskyddsfunktion" som stoppar fläkten om du inte skulle ha någon värme till batteriet av någon anledning.
 
ja du ballofixer kanske kan funka på sommaren vintern blir det värre :) kommer koppla detta på pannan så den går alltid. så frysningsrisken oroar jag mig inte för men som sagt man vet ju aldrig. jag stänger aldrig av mina pumpar till cirkulationen kostar ju inget att ha dom i gång precis. Men har varit inne på en el kanal värmare innan batteriet. En säljare sa att man skulle ha glykol men hur fan ska jag få in det i mitt radiator system ?
 
Frysskyddet skall bara göra så att fläkten stannar om värmen skulle falla bort, är inget så avancerat att lösa men lätt att missa när man fixar själv.
 
självklart e det det.. ska se om jag kan komma på en go lösning på detta har du någon ide kanske ? måste ju vara nått relä med en temp givare ?
 
Ja du är inne på rätt spår
En tempgivare på batteriet och nån form av reglering på fläkten så den stannar om det blir kallare än 3-5 grader på batteriet.
Man brukar även ha ett spjäll som stänger till tilluftskanalen.

Tänk även på fläkten måste klarar att trycka luften genom batteriet, de luftflöden som anges är oftast med friblåsande fläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.