Hej!

När jag monterade den diffusionstäta isolerstrumpan kring avluftningskanalen från våran frånluftvärmepump, så tejpade jag aldrig övre ändan som går upp mot yttertaksgenomföringen (gummifläns) under ventilationshuven. Utan tryckte bara strumpan upp däremot.

Såhär efteråt tänkte jag att det kanske inte var så smart. Jag resonerade då att det inte är uppvärmt utrymme de översta centimetrarna i det isolerade yttertaket och dessutom är ju denna ända på utsidan av byggfolien i taket, så det behöver inte vara tätt. Nu efteråt undrar jag var logiken finns i detta resonemang?!

Frågan är; bör jag montera bort ventialtionshuven på taket och se till att få tät ovanände på isolerstrumpan på någe vis, eller kan jag låta det vara?
 
Redigerat:
Ingen som har någon teori om vad som bör göras?
 
Anledningen till att det sitter plast runt strumpan är att det skall vara diffusionstätt. Denna plast måste vara hel, inga hål. Om den är öppen i ena änden så är den inte tät.

Logiken i ditt gamla resonemang vet jag inte. Det du har gjort är att skapa en luftkanal genom ditt tak/byggfolien. Okey, om du fått det helt perfekt på insidan/nere så är det ju tätt där, men om det blir ett litet litet hål så kan luften vandra in/ut i ditt hus.

= Ja, du bör åtgärda det.
 
Det veti tusan om det spelar så stor roll på den sidan, förutsatt att inomhusluft inte når den oisolerade delen av avluftsröret.

Strumpan är en kondensisolering som skall förhindra att inomhusluft når röret. Så den viktigaste tätningarna är antagligen de som du har vid aggregatet respektive i genomgången i vindsbjälklaget.
 
Consensus skrev:
Det veti tusan om det spelar så stor roll på den sidan, förutsatt att inomhusluft inte når den oisolerade delen av avluftsröret.

Strumpan är en kondensisolering som skall förhindra att inomhusluft når röret. Så den viktigaste tätningarna är antagligen de som du har vid aggregatet respektive i genomgången i vindsbjälklaget.
Precis vad jag hoppades på att höra :)

Inlägget av Mich har ju dock en annan, i mitt fall, lite jobbigare inställning, hmm...

Om man skulle chansa på att låta det bero, finns det då något sätt att kolla hurvida det är ok eller ej efter en tids användning. Man kanske också kunde tänka sig att dra en snara kring strumpan så snart den kommit ner genom byggplasten i taket, så torde bara ev fukt nå ner dit? Cirka 40 cm (snedtak).

Vad tros?
 
Jag skulle inte dra åt strumpan eftersom du då försämrar isoleringen lokalt och säkert kommer att få kondensutfall utanpå strumpan.

Kondens utanpå strumpan är inte farligt så länge den inte skadar omgivningen. Det har heller inget att göra med ifall det är tejpat på utsidan eller inte.

Har du kondens innanför strumpan, ja då får du se upp. Då är det otätt så att inomhusluft läcker in innanför strumpan. Jag skulle låta det vara och se. Får du detta bekymmer så lär det märkas. Du kanske har en lägstapunkt någonstans och där lär det i sånt fall samlas vatten.
 
Japp, så får det bli, vänta - och - se metoden. Jag tolkar det som att det viktigaste är att strumpan är helt tät mot inneluften, och att det möjligen kan klara sig då den enda otätheten ligger så nära uteluften man kan komma. Om jag fattar det rätt kommer det alltså bli en vattensamling på lägsta punkten i sämsta fall, och får ta tag i problemet med att täta ovanänden då i så fall. Ska hålla koll!

Tack för engagemanget!

//Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.