Riktigt basic-fråga... men kan någon förklara dessa tre alternativ för mig? Jag kommer ha en bänkskiva i laminat från Ikea och någon form av diskho i rostfritt.

Tack på förhand.

/Peter
 
De alternativ du får med laminatbänkskiva är underlimmad (vaskarna limmas underifrån upp mot laminatet) och infälld/nedfälld (vaskarna läggs i ovanifrån). Den underlimmade lösningen får till skillnad från den nedfällda ingen uppstickande kant när du skall torka av bänken från exempelvis smulor. Planmontering görs vanligen i skivor av stenmaterial men det finns kanske även någon som gör det i laminat/homogenlaminat.
 
Ok så om jag hyr in nån hantverkare (ska anlita nån av Ikea rekommenderad) så kommer de troligtvis inte kunna planlimma i laminat?
 
Nej, det kan de knappast, inte heller underlimma utan den blir infälld. Om du vill ha den umderlimmad så är det ett jobb för en snickeriverkstad och tänk då på att alla plåtar inte går att underlimma.
 
Ok. Lust att förklara varför man inte kan planlimma i en laminatskiva? Alltid kul att lära sig nåt...
 
Laminatet är egentligen inte starkt nog för att underlimmas
Spänningarna som uppstår där plåten slutar gör att laminatet kan spricka efter en tid
Värme - kyla
Vasken full med vatten
Tunga grytor som skall diskas

Detta i kombination med vatten är inte bra
Titta lite närmare på någon ny skiva i utställning så ser ni brytningen i laminatet ca: 15-25 mm från plåten

Om en planlimning skall göras i laminat måste just laminatet fräsas bort och spånskivan ligger öppen
Det är nog omöjligt att få det tätt i skarven mellan plåt och laminat

Planlimmning fungerar bäst med stenmaterial som tål vatten

Är skivan av laminattyp så är nog ovanpåliggande den bästa långsiktiga lösningen
 
Teoretiskt sett så går det ypperligt att planmontera i en laminatskiva och i en homogenlaminatskiva så skulle det även fungera perfekt i praktiken då den enbart består av laminatet och inget spån. Anledningen till att man inte planmonterar i en vanlig standardlaminatskiva med spånkärna är just spånkärnan. Blir det allra minsta miss så att det inte är helt tätt så kommer vatten att tränga ner till spånet och då är skivan trasig och bara att byta ut.
 
Ok men då förstår jag. Tack för alla svar!

En fråga till dock. I mitt kök måste jag tyvärr ha diskhon framför ett rör som går längs hela väggen från golv till tak. Det sticker ut 10cm från väggen vilket lämnar 50cm av stommarnas djup till diskho. På ikea tycker de man ska ha 5cm bakom hon och 5cm framför. Det skulle betyda att min ho maximalt kan vara 40cm djup. Låter det vettigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.